Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2619 ggr
[sarotea]
0

jag bara undrar..

När det finns en blocketannons inlagd av vad jag kan se en seriös uppfödare om en katt och det står ett pris på vi säger 5000:- och sen står det helt plötsligt "om katten ska användas i avel blir priset ett helt annat".

Får jag fråga, hur tänker man då? och blir priset dyrare eller billigare än priset som är satt? Ändras kattens värde bara för att den får ett par kattungar?

Jag ser BARA detta på perserkattsannonser, hur kommer det sig?

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köper man en katt med avelsgarantier blir ju självklart priset ett helt annat.

Det förekommer inom alla raser.Ser inget konstigt i det.

Stolt ägare till tre La permer

[sarotea]
0

så om jag ringer och säger, hej jag vill köpa din katt till sällskapspris och sen använder den till avel, det är ingen som tänker på det?

och hur går katten upp i pris ex antal tusen bara över en begäran? Man betalar väl för katten? Ni säger ju att man inte tjänar några penagr på kattuppfödning, varför ska en uppfödare ha mer pengar för en katt som kanske får en kull ungar då för?

MonicaLagerquist
0

Det du betalar extra för är att uppfödare garanterar att katten kan få ungar.Är katten infertil eller har en sjukdom som gör att den inte ska gå i avel så får du en ny katt.

Tyvärr är kattuppfödning en dyr hobby.Visst kan det vissa dagar se ut som om man går med vinst men tyvärr lurar man sig själv då.

Jag bokför nogsamt mitt katteri och tyvärr så är det bara ett stort minus i plånboken.Men jag föder inte upp för att bli pengarik.

[MonEnil]
0

Det enda sättet att förvissa sig om att en katt inte alls går i avel är att kastrera den före leverans. Jag skulle själv föredra att en såld okastrerad katt får ett par kullar som registreras enligt gängse regler än att den används till oregistrerad avel, som verkar mer än vanligt numera och inte går att kontrollera varken med avelsförbud eller kontrakt.

Att garantier ingår i ett högre, okänt pris är väl inte säkert, men det är bara annonsörerna som kan svara på det. Om det inte ingår garantier kan differentierade priser innebära att den som är ärlig med sina planer får betala mer än den som inte är ärlig. En annan fråga är hur lätt det är att få ut en ställd "garanti" sedan efter ett par år när uppfödaren kanske inte längre är aktiv eller finns kvar.

(Det verkar ta lång tid innan svaren går in, jag kan inte se inlägg nr 3.)

heliotropes
0

Det finns väl inget som hindrar…MEN..köper man en katt i ärligt och seriöst syfte att avla på den så talar man om det. Varför ska vi som jobbar seriöst med avel ha sällskapspriser på avelskatter?

Skulle det exempel finnas icke önskvärda genetiskt burna "fel" hos en katt som gör den direkt olämplig att avla på eller att det finns skäl att använda speciella parningspartner så får ju inte en sällskapsköpare reda på det om själva individen är frisk och aldrig själv kommer att påvisa några fel.

Köper man en katt i seriöst syfta att avla på får man oftast en specefik garanti inskriven i kontraktet och som seriös säljande uppfödare berättar man även om avelsegenskaper och annat som kan vara viktigt att veta.

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

jag ha faktikst med reagerat på att vissa uppfödare ta mer betal för en

avels katt och utsl katt än sällskaps katt vad är skillanden eg. jag vet

ochså såna som ta samma pris för utsl avel och sällskaps katter. fatta inte vitsen med och ta mer betalt faktikst.  viktigast är väl att katten uppfödren och köpare är njöda och attkatten få ett bra livslångt hem???

Skrattandeha en bra dag. kram

[Iwanhoe]
0

#3: Du skriver: "Det du betalar extra för är att uppfödare garanterar att katten kan få ungar. Är katten infertil eller har en sjukdom som gör att den inte ska gå i avel så får du en ny katt."

Varifrån kommer detta? I SVERAKs standardkontrakt om överlåtelse av katt finns inga sådana klausuler. Ni kanske har något sådant inom WCF? I mina ögon låter det hur som helst konstigt att ta betalt extra för fertilitet i sig. De allra flesta katter är fertila. Den differentierade prissättning de flesta uppfödare tillämpar baserar sig inte på det, utan på vilken rasmässig kvalitet katten håller. "Sällskap" är just vad namnet säger, medan "avelskvalitet" betyder att katten rasmässigt och sundhetsmässigt håller tillräcklig standard för att gå vidare i avel. Självklart ligger priset högre på en sådan katt jämfört med en "sällsis", men det TS ifrågasätter är ju inte det utan att en uppfödare tydligen ändrar priset beroende på om katten ska användas i avel eller ej. Där kan jag inte annat än hålla med TS om att det verkar konstigt.

Erna
0

Att priset för en avelskatt är högre, är väl inte så konstigt.
Den är troligen också bättre exteriört än en sälis.

Uppfödaren kan ju tjäna in lite pengar, vilket man inte gör på en sälis.

Jag har alltid fått betala mer för avels- och utställningskatter, ibland mycket mer!

Men det måste klart framgå av avtalet (och helst annonsen) till vilket syfte katten är avsedd. Man kan inte komma i efterhand och begära mer pengar om katten råkat få en kull.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[MonEnil]
0

#7 Det finns inga avelsgarantiklausuler i standardavtalen. Det beror helt på vad köpare och säljare avtalar vid köpet, så det är inget man som köpare kan ta för givet.

#8 Frågan gällde inte varför det är olika priser på olika katter beroende på exteriör utan varför det är olika priser på samma katt.

feeorin
0

Om man köper en kattunge avsedd för utställning/avel och betalar mer för kattungen än vad man skulle ha gjort om man köpt den till sällskap så ska det  givetvis framgå av köpeavtalet. Visar det sig sedan att kattungen av någon anledning inte duger till det ändamål den är avsedd så kan köparen göra en reklamation. Säljaren ska då "avhjälpa felet" vilket ju knappast är möjligt när det gäller levande djur - eller så har köparen rätt till omleverens . Uppfödare med registretat katterinamn har två års reklamationsrätt, övriga tre år. Detta regleras i Köplagen resp. Konsumentköplagen. Inget som behöver stå i köpeavtalet.

Jag har ju lång erfarenhet av hunduppfödning men är ny på katter - inom "hundvärlden" avråder SKK bestämt från att man utlovar annat än sällskapskvalitet pga av de "komplikationer" som kan uppstå om man lovat för mycket. I princip INGEN hunduppfödare skriver köpeavtal där man skriver in "till avel/utställning" - och skulle någon göra det så betraktas dom som lite "blåsta". Jag kan väl lugnt säga att jag blev mycket förvånad när det gick upp för mig att det är vanligt vid kattuppfödning.

Att ha olika prissättning beroende på vem som köper upplever jag som mycket konstigt. Om man däremot har en differentierad prissättning på sina kattungar utifrån deras olika exteriöra förutsättningar och det priset gäller oavsett vem som köper eller för vilket syfte katten köps så blir det ju en annan sak……..men då bör man ju inte skriva något i avtalet om särskilda ändamål - för då riskerar man ju reklamationer och allt besvär med det.

[sarotea]
0

OK, men nu står det i annonsen att det är en fin utställningskatt och att den varit ställd med gott resultat så då finns det väl ingen skillnad? jag tycker inte ett pros ska ändras pga av om katten är fertil eller inte.

[MonEnil]
0

Man kan tycka olika, men det är ingen som tvingar en att köpa om man inte gillar annonsernas utformning. Då är det ju lätt att avstå och hoppa över dessa.

[sarotea]
0

tyckte du själv du tillförde något konstruktivt till min frågeställning med dina ord? Bara en fundering..

[MonEnil]
0

#13 Ja, det tycker jag allt, men tack för klargörandet att mina svar inte välkomnas i dina trådar.

[Iwanhoe]
0

#11 Nu skriver du att det handlar om en utställningskatt helt plötsligt. Utan att ha hela bilden klar för sig är det svårt att uttala sig om det här. Kanske handlar det om en utställnings/avelskatt som måste omplaceras av något skäl och där ägaren i första hand har tänkt sig att den ska leva som sällskapskatt. Isåfall tycker jag inte att det är så märkligt om man garderar sig och vill ha ett högre pris om köparen ifråga är inne på att avla och ställa ut. Men som sagt, vi har ju ingen fullständig information utan bara det du valt att portionera ut.

[sarotea]
0

För att det ska vara så tydligt som möjligt.

i den aktuella annonsen (jag har sett andra med samma innehåll av andra uppfödare) så är katten 5 månader. Utställd med fin stamtavla. säljes för 5000:- sällskapspris, ska man ha katten till avel begärs ett "annat pris", jag gissar på att det är ett högre pris.

min frågeställning är, då jag sett många annonset med just den slutklämmen "annat pris vid avel", varför är det så?

[sarotea]
0

#14.

dina svar välkommnas absolut, sålänge de innehåller något av värde till diskussionen. Du kör lite tonårstrotsgrejen "men titta inte så om du inte gillar vad du ser". Det känns lite, förlåt mig, omoget.

MonicaLagerquist
0

Som jag skrev längre upp i tråden.Köper du den till avel så ingår det garantier som inte ingår om du köper en sällskapskatt.Se det som om du köper en TV på SIBA då kan du välja till en försäkring på ett antal 100 kronor det är samma för katten.

[Iwanhoe]
0

#16: OK, då är vi tillbaka på ruta ett då. Alltså ingen omplaceringskatt utan en kattunge som har två olika pris beroende på vad man ska använda den till. Rent principiellt tycker jag det verkar märkligt att ta olika pris, inte baserat på kattens kvalitet, utan vad den ska användas till. Det enda som skulle kunna motivera och försvara en sådan prissättning är om det ingår garantier av den typ Monica nämner. Men det vet man ju ingenting om. Du skriver att du sett detta i flera annonser? Verkar ytterst märkligt. Tror att jag måste ta mig en titt på Blocket…

#18: Hur vet man att det ingår de garantier du pratar om? SVERAK har inget sådant i sina standardkontrakt, och uppenbarligen inte WCF heller. Det är ju något som är helt och hållet upp till säljaren av katten, om denna/denne är beredd att göra sådana utfästelser eller inte. Om det finns sådana garantier på pränt skriftligt i ett kontrakt kan jag acceptera det; annars inte.

feeorin
0

#19 Förutsatt att det framgår av avtalet att ändamålet med katten är utställning och/eller avel så behöver man inte skriva in garantier i avtalet - garantierna finns i Konsumentköplagen  respektive Köplagen.

MonicaLagerquist
0

Säljer/köper man en avelskatt med garantier går man ju gemensamt igenom kontraktet.Det kan vara väldigt olika från uppfödare till uppfödare vad som ingår.Kna ju även bero på vilken ras det gäller också.

[Iwanhoe]
0

#20: Verkligen? Det var intressant. Vad specificeras då, om vi tar utställning t ex? Garanterar uppfödaren att katten kan bli champion? Eller bara att den håller "utställningskvalitet", vad nu det är för något? Och beträffande avel: är det automatiskt så att uppfödaren kan krävas på en ny katt eller motsvarande summa pengar om det visar sig att en katt som köpts för avel inte är fertil? Själv har jag aldrig varit med om några kontrakt där det stått att jag haft rätt att reklamera katten om den inte vinner på utställning eller funkar i avel.

#21: Ja, precis. Det var just det som var min poäng, att det kan se väldigt olika ut beroende på vilken uppfödare man har att göra med. I det här fallet vet ju ingen av oss om annonsören har för avsikt att ge dessa garantier eller ej. Om det nu inte är så att lagen tvingar (se #20), vilket är helt nytt åtminstone för mig.

[Iwanhoe]
0

#20 feeorin: jag missade ju ditt inlägg litet högre upp, #11 tror jag det var. Mycket intressant! Om det är på det viset måste alla kattuppfödare se upp från och med nu. Det finns inte en enda uppfödare som kan garantera att en kattunge kommer att vara framgångsrik på utställning. Att utlova det och sedan krävas på köpesumman, eller en ny katt, om köparen blir besviken för att katten inte blir BIS - vem sjutton har lust att riskera det?? Från och med nu får väl alla säljas som "sällsisar" då, så är man på säkra sidan…

Mona22
0

Jag säljer bara sällskapskatter för jag kan inte garantera att det funkar till något mer. Vill en uppfödare köpa av mig säljer jag till samma pris som sällskap men garanterar inte avel. På sveraks blankett står det att huvudsakliga användningen är sällskap och där kan man skriva annat om man vill men det gör jag inte.

feeorin
0

# 22 Jag har skrivit om detta i #10 men kan väl försöka utveckla svaret.

Om man köper en vara för ett visst ändamål och den inte går att använda för detta ändamål så är den felaktig….för att använda lagtextens ord…..och en felaktig vara kan reklameras. Köparen kan kräva att säljaren åtgärdar felet men om det inte går så kan det bli fråga om omleverens. Om säljaren förhalar åtgärden så kan köparen istället kräva prisavdrag eller helt enkelt häva köpet o få tillbaka pengarna.

Lagen specificerar naturligtvis inte utan det blir ju en bedömningsfråga i det enskilda fallet utifrån vad som står i avtalet och även vad säljaren sagt.

Utställning är ju diffust….uppfödaren kan knappast garantera resultat - men har uppfödaren tagit mer betalt och dessutom skrivit in utställning som ändamål så måste köparen kunna förutsätta att möjligheten finns. Det får inte finnas några omständigheter som gör att man kan tvivla på att katten är "lovande". När det gäller avel så tror jag det är enklare - går katten inte att använda pga ärftliga sjukdomar/defekter, defekter i könsorgan som gör att den inte kan paras/bli dräktig/föda etc, infertilitet som inte kommer av något som hänt efter leverens så skulle jag reklamera.

Köper man något så ska det fungera för det ändamål det är avsett och på det sätt som säljaren sagt - oavsett vad man köpt. Om man köpt en bil, ett kylskåp, ett klädesplagg eller vad som helst annat som visar sig felaktigt/trasigt, som inte fungerar som det ska - så går vi väl alla tillbaka till affären/säljaren och kräver rättelse och vi förväntar oss också att seriösa företag åtgärdar fel eller byter ut varan. Meningen är att det ska fungera på samma sätt när man köper djur - enligt lagen.

[Iwanhoe]
0

#25: Ja, du skrev i #10 - inte #11, tack för rättelsen.

Det här är en ganska intressant diskussion, tycker jag. Eftersom jag även håller på litet grann med hästar kan man ju jämföra med den branschen. Samma lagar - köplagen och konsumentköplagen - styr hästköp. När man köper en häst framgår det av kontraktet vilken användning som avses, t ex hoppning. Köparen har undersökningsplikt och är i allmänhet den som står för betalning av veterinärbesiktningen. Om man inte gör en sådan riskerar man att stå helt utan ersättning om det visar sig vara fel på hästen. Borde det inte i såfall vara likadant för en kattköpare? Eller råder det olika bestämmelser för häst versus hund/katt?

Sedan tycker jag att det är svårt att jämföra med att köpa en bil eller ett kylskåp som går sönder. I de fallen är det ju solklart att det är fel på varan från början. Men en häst som inte hoppar som den gjort tidigare behöver för den skull inte vara skadad eller dålig på annat sätt. Det kan bero på en oändlig massa faktorer, såsom miljöombyte, ryttarens oerfarenhet, annan träning, etc etc. Vad gäller katter och avel riskerar man också att hamna i en gråzon. Det är inte alltid det går att fastställa vad som ligger till grund för infertilitet. Ett sådant problem ger sig ju inte heller tillkänna förrän 1-1 1/2 år efter inköpstillfället. Om katten inte blir dräktig när den paras första gången, är den infertil då? Är den oduglig ur avelssynpunkt om den blir dräktig men kastar sina ungar? Beror det på genetik eller på infektion? Det finns en oändlig massa frågetecken här. Hur långt sträcker sig egentligen uppfödarens ansvar?

feeorin
0

# 26 Det tog lite tid för mig att knåpa ihop förra inlägget så jag hade inte sett ditt #23 när jag skrevOskyldig Ibland blir det också en fördröjning innan inlägg visar sig….får skylla på det!

Visst är det en intressant diskussion!

Du har naturligtvis helt rätt när du säger att det finns en gråzon när det gäller levande djur som inte finns vid köp av andra varor, och då handlar det ju om bevisföring och ibland om vad som kan styrkas veterinärmedicinskt.

Poängen är väl att det är viktigt såväl ur uppfödarsynpunkt som ur köparsynpunkt att känna till de lagliga rättigheter och skyldigheter man har för att undvika problem - som uppfödare kan man ju också under vissa omständigheter bli av med både katt och pengar om man klantar sig i de här frågorna.

Måste iväg till vårdcentralen nu…….kanske fortsätter senareFlört

[sarotea]
0

men stopp och belägg nu. Om du köper en kyl ifrån en affär finns det ju självklart garantier, men inte fan säljer mediamarkt sina kylar för en högre penning beroende på om kylen ska användas i hemmet eller i sommarstugan? (kan man jämföra det så?)

Jag har dock iallafall fått som krav som köpare ifrån en säljare att jag ska betala mer för eventuella brister senare, det tror jag dom rekommenderar att man har försäkring, vilket jag hoppas alla har på sina djur om man har framtidsplaner för dem.

Jag mailade iallafall berörd och fick som svar att denne ville ha mer pengar för att jag senare skulle få kattungar som jag kunde sälja vilket jag inte alls förstår varför h*n skulle få procent för något som inte alls rör henom och som är mer än ett år fram i tiden och som h*n inte har någon aning om jag kan sälja eller inte.

Jag tycket det är mycket girigt att be om mer pengar för något som inte alls är garanterat i framtiden och som säljaren inte har med att göra. Priset på perserkatt är inte ens högt nuförtiden.

och OM jag skulle köpa den, och sedan para den med en bondkatt, då får jag ju nästan inga pengar alls (vilket jag inte är ute efter) men som bara gynnar säljaren? Det är ju inte dennes bizniz för fem öre.

feeorin
0

fortsättning…….

Apropå hästköp….Lagarna gäller lika för alla köp men man måste hålla isär i vilken egenskap man själv resp motparten agerar köpare/säljare.

Konsumentköplagen reglerar endast konsumentköp = köparen är privatperson och säljaren är näringsidkare/företagare/registrerad uppfödare eller oregistrerad uppfödare som föder upp flera kullar. (En enstaka kull så är man inte "näringsidkare vilket köpare till kattungar från sådan kull borde tänka på).  Konsument har ett väldigt starkt skydd, nästan så man kan säga att "kunden har alltid rätt".  Är köpevillkoren oklara så är det huvudregeln. Det finns ett visst skydd även om varan uttalat sålts "i befintligt skick". Konsumentköplagen är tvingande dvs det är olagligt att skriva in villkor som är till nackdel för köparen i förhållande till lagen eller som inskränkers förfoganderätt över varan - även om varan är ett levande djur. Alla sådana villkor är ogiltiga och köparen kan lugnt ge fasen i dom.

Köplagen reglerar sälj/köp mellan två näringsidkare/företagare/uppfödare. Vid sådana köp förutsätts köparen ha större kunskap och ses som likvärdig part men även här finns skyddsparagrafer (för båda parter) t ex  om felaktig vara. Det finns också här visst skydd vid köp "i befintligt skick" Köparen har inte samma skydd som en konsument och det är fritt fram att komma överens om annat än det som står i lagen

När två privatpersoner köper/säljer lösegendom till varandra t ex katt eller häst så finns ingen reglering i lag.

Om du som privatperson köper häst av ett stuteri eller någon som har sina hästar i "firma" så gäller Konsumentköplagen så där är ingen skillnad MEN det kanske är så att försäkringsbolagen kräver att köparen gör en ordentlig besiktning?!

På hobbynivå så har jag intrycket att de flesta hästköp sker mellan två privatpersoner och då är det "i befintligt skick" utan skyddsparagrafer - och då gäller det nog att som köpare göra en ordentlig besiktning både för sin egen skull och för försäkringens.

feeorin
0

Nä, så gör inte MediaMarkt och ingen annan heller….nästan - det är en exklusiv företeelse vid försäljning av kattungar.

Förstår inte riktigt vad du menar i andra stycket….#ska betala mer för eventuella brister senare#….men om du menar att säljaren i efterhand begär att du ska betala extra för att använda katten i avel så kan du strunta i det oavsett om du är privatperson eller uppfödare.

Om något sådant finns inskrivet i köpeavtalet och du är privatperson så kan du fortfarande strunta i det - säljaren har absolut inget att göra med vad du gör med din egendom - men om ni båda är uppfödare så lär nog avtalet gälla.

[Iwanhoe]
0

#28: Den där säljaren verkar ju inte överdrivet begåvad direkt. Vem som helst kan ju påstå sig vara ute efter en sällskapskatt, betala det begärda priset och sedan sätta igång att avla ändå. Det här känns bara som ytterligare ett exempel på alla de restriktioner som somliga uppfödare nuförtiden försöker pracka på sina köpare. Man får inte sälja katten vidare okastrerad, man får inte avla på den, man får inte låna ut en inköpt hane till avel, etc etc. Alltsammans beror väl i grund och botten på att man vill begränsa konkurrensen. I längden kommer det inte att hålla.

Mona22
0

#31 håller med, vissa har ju hur konstiga restriktioner som helstObestämd

[sarotea]
0

Hm, jag kan alltså utläsa här att de flesta tycker det är konstigt. Det handlar ju ändå om en framgångsrik uppfödare (vad jag kan se på hemsidan iallafall, måååånga BIS katter där.

Men då vet jag iallafall att det är ovanligt och att sådana krav kan man i princip strunta i. Känns bra att man kan fråga här, och att inte alla är likadana.

feeorin
0

#28 Mitt intryck är ju att det är väldigt vanligt med restriktioner eller konstiga villkor inom "katteriet" - både vid försäljning till privatpersoner och uppfödare emellan, men det varierar säkert mellan olika raser och mellan grupper av uppfödare inom samma ras.

Ett annat avtalsområde gentemot privatpersoner är ju fodervärdsavtal och där har jag hört om sådana avtal som jag är övertygad om att Konsumetverket skulle sätta stopp för om dom fick in en anmälan.

Att det överhuvudtaget går att få folk att skriva på sådana avtal måste ju bero på okunskap - och att köparna är livrädda för att komma på kant med uppfödaren så dom inte får köpa sin "utvalda". Det är just för att köparna står i ett slags beroendeställning till säljarna som Konsumentköplagen finns till deras skydd.

Den dan köparna i större utsträckning blir medvetna om sina rättigheter så kan det bli annorlunda - och det kommer att slå mot säljarna. För mig är det fråga om ren självbevarelsedrift att följa de lagar som berör uppfödarverksamheten - inte bara djurskyddslagen utan även köplagarna och skattelagstiftningen. Jag ser inga fördelar för mig som uppfödare att INTE göra det.

Långtgående restriktioner uppfödare emellan förekommer ju också där uppfödare vill kontrollera varandra på ena eller andra sättet - i alla fall inom en del raser men jag vet inte hur den saken ligger till på perser/exotic - och då fattar jag absolut inte hur man tänker. När uppfödare vill kontrollera andra uppfödare så handlar det väl mer om makt än om avel!

Är det någon som tror att jag haft en långtråkig dag när jag hunnit sitta och orda så mycket på forumetSkäms Go'natt allihop!

[sarotea]
0

tycker du uttrycker dig bra och tänker sunt på framtiden. Om jag fick välja mellan denna uppfödare och dig i ett kattval hade jag valt dig.

pergetett
1

Har följt denna diskussion med visst intresse och måste nog lägga mig i den nu.

En sak som alla köpare ska ha klart för sig, är att garantier kostar pengar som måste tas ut på kattungepriset. Konsumentköplagen är en garanti som inte går att förhandla bort såvida en köpare inte är uppfödare/näringsidkare. Avelsduglighetsgarantier som ges till köpare som ska avla kostar ännu mer, men det ges företrädesvis till uppfödare/näringidkare och då är det köplagen som gäller, vilken är dispositiv (ändringsbar). I det fallet kan man t o m förhandla bort alla garantier. Jag vet det eftersom jag jobbat en del med inköp kommersiellt där garantierna förhandlades bort mot att priset sänktes.

WCF har en klausul i sitt standardavtal att köparen förbinder sig att ha katten försäkrad i minst tre år, hur är det förenligt med konsumentköplagens "fri förfoganderätt"?

Apropå att någon tyckte att det var "girigt" att ta mer för en avelskatt för att man kan avla på den och därmed tjäna pengar. Många uppfödare importerar dyra avelsdjur, så varför kan man inte få ta mer betalt för en kattunge efter den katten, om den ska gå i avel, och vissa säljer inte ens avkommorna förrän de är kastrerade. Är det någon som lagt märke till att t ex Microsoft säljer sitt officepaket billigt om man inte ska använda det kommersiellt? Andra skänker bort programmet, bara du inte tänker tjäna pengar på det. Här är en klockren paralell! Att kattpriserna för närvarande är låga har sina orsaker det också, och att bara nämna att man kanske skulle kunna tänka sig att para med en bondkatt är oseriöst, tror t o m att det är straffbart enl Sveraks regler att syssla med huskattavel om man är uppfödare.

Har även kollat katten i annonsen som trådskaparen hänvisar till (måste säga att det verkar vara ett väldigt fint exemplar) och det är synd om det skulle gå till sällskap, eller ännu värre, en som köper till sällskap och sedan avlar med en bondkatt, persern har ett högre värde än så!

Någon frågade om hur man kunde kolla att det avlades på katten, ja, sånt kommer oftast fram, på ett eller annat sätt, det skvallras faktiskt en del i kattbranchen.

Slutligen: Skulle jag få mail där det ifrågasattes min prissättning av en avelskatt kontra sällskapskatt, måhända att det är samma katt men olika användning, skulle jag varna andra uppfödare för denna person är "bad news", och hoppas att berörd uppfödare gjort så. (Alla uppfödare hänger inte på PIF och blir informerade om att det skrivs där)

Erna
0

Oskicket att sätta en massa restriktioner på inköpta katter, särskilt hanar, är dömt att misslyckas i längden.

Det är avsett att begränsa konkurrensen, men i förlängningen så slår det tillbaka på avelsbasen, med färre varianter och mindre genbas. Att det bara är till nackdel kan vem som helst fatta.

Jag har länge hört om begränsningar i aveln hos Maine Coon och Angora, där bara en i kullen får gå i avel, oavsett hur de övriga blir. Är det inte bättre att avla på de sunda katterna istället?

Jag har aldrig sålt några avelskatter med restriktioner. När katten är såld är det upp till ägaren att förvalta arvet.  

Jag har blivit nekad att köpa avelshane, eftersom jag inte ville gå med på något slavkontrakt. Då får det hellre vara, jag klarar mig ändå.

Det krävdes att jag inte fick sälja kattungar i upp till 3e led utan säljarens godkännande. Horribelt! Det är mitt stamnamn på dem och jag gör som jag vill!

OBS, detta gäller inte de som säljs som sällskapskatter till lägre pris.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Mona22
0

#37 Håller med ang restriktioner. Vissa kan behövas för att det inte ska bli ett överflöd av just den stamtavlan men vissa är för mycket.Jag vill inte ha restriktioner på mina och köper gärna inte någon katt som har stora restrikitoner utan ser mig då om efter något annat.

menar du helt seriöst att den personen ska bestämma över dina kattungar 3 generationer?? FörvånadFörvånad

För mig finns det ingen katt som är så snygg att jag skulle gå med på det. Sanslöst! Men det finns väl folk som går med på det också, men man låser upp sig något otroligt då.

feeorin
0

Ja, köplagens bestämmelser kan förhandlas bort - men om man köper en katt extra dyrt för ett visst avtalat ändamål så vore det väl bra korkat att göra det…..sett från köparens horisont! För sälaren skulle det naturligtvis vara mumma!

Den särskilda överenskommelse om ömsesidigt försäkringsskydd som WCF har i sitt avtal (och som även SKK har) innebär ingen inskränkning i ägarens förfoganderätt över katten - det är en överenskommelse som avser att skydda båda parter i händelse av dolt fel. Det är en brist att SVERAK inte har motsvarande i sina avtal eftersom en del försäkringsbolag kräver detta för att dolda fel försäkringen ska gälla! Konsumentverket har godkänt klausulen.

Det är så vitt jag vet inte olagligt att sätta högre pris om man säljer för särskilt ändamål - men det finns olika uppfattningar om lämpligheten i detta då man säljer en kattunge - i synnerhet som en del uppfödare inte tycks vilja stå för några garantier. Jag tycker inte man så där rätt av kan jämföra en kattunge med ett dataprogram - dataprogrammet är en färdig produkt, det är inte kattungen. Jag kan inte heller se att Microsoft eller något annat bolag som differentierar sina priser utifrån användning ska ses som stilbildare för kattavel/försäljning - de är mer att se som undantagen som bekräftar regeln.

christian25
0

Har inte läst exakt allt ni skrivet men om man ska hårddra detta så kan det inte var på annat sätt enligt lagen att om jag köpt en katt så är jag fri att göra vad jag vill med den. Dvs det är jag som äger den.

En erfaren uppfödare vare sig det är hund, katt eller hästuppfödare kan ´ha sina aningar och tro mkt på en unge som föds..att de ska bli något i utställningssammanghang..veta det kan de inte..för djur kan växa om sig.

Däremot så kan  de aldrig säga att ungen är ett bra avelsdjur.

Det kan man väl först göra när alla prov för rasen är tagen som krävs och de är ua samt de har fått några kullar och de har utvärderas vad gäller, extriören, mentala delen och sundheten på djuret.

Jag har hållit på med hundar , många olika raser i största delen av mitt liv och jag har träffat många många hunduppfödare och jag har aldrig någonsin hört någon hunduppfödare säga om en valp på 8 veckor att detta blir en bra avelshund. De vågar inte ens säga att detta blir en utställningshund,,de kan på sin höjd säga lite ödmjukt att detta är en lovande hund för utställning..men jag kan inte lova något ( brukar de lägga till..; )

Jag kan inte förstå hur kattuppfödare kan vara så kaxiga? har de tillgång till spåkula eller vad?

feeorin
0

tillägg till mitt tidigare svar

När det gäller den klockrena parallellen med Microsoft prispolitik så vill jag nog också ifrågasätta om hund/kattuppfödning överhuvudtaget kan jämföras med de kommersiella kunder som MS har - dessa driver ju registrerade firmor/företag med F-skattsedel (Sverige) som drivs i vinstsyfte. Mycket få katt/hunduppfödare bedriver sin verksamhet på det sättet, mycket få går med vinst överhuvudtaget….någonsin.

feeorin
0

#36 #37

Jag har blivit erbjuden att köpa en katt för avel……men pappans ägare hade lånat ut sin hane med villkor att hon skulle godkänna försäljning av ungar till avel……hon tyckte visserligen att jag kunde få köpa men då skulle hon bestämma vilka hanar jag i min tur skulle använda osv. Galenskap! Jag avböjde givetvis!!!

[Iwanhoe]
0

#36: Erna, jag håller med dig i allt du skriver. Finns inte mycket att tillägga. Gick in på Blocket för att söka efter annonsen ifråga, och för att kolla läget överhuvudtaget. Lustigt nog stötte jag på en annons från dig, på en underbart söt Shaded silver-hona!Glad Texten i din annons är i mitt tycke ett föredöme för alla uppfödare, och vore jag spekulant på en kattunge skulle jag ringa dig direkt.

Noterade för övrigt många blandrasannonser på Blocket, korsningar mellan perser och huskatter etc. Inte roligt att se. Konstaterar att man har valt fel ras: Sphynx tycks vara det man ska ägna sig åt för att tjäna pengar. 15000 kr skulle någon ha för en Sphynx-unge. Undrar om de får ut det priset?

#42: Ha ha, känner igen tongångarna…det handlar om alla dessa olika kotterier, och vem som är fiende med vem. Den fråga man ställer sig är ju om vi perseruppfödare har råd att hålla på så i dagens läge, när persern är så liten som ras i Sverige? Vore det inte bättre om vi samarbetade mer?

[Iwanhoe]
0

Ursäkta, skrev fel. Inte #36, utan #37 var Ernas inlägg.

feeorin
0

#43 Just precisFlört