Ångerrätt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu vill jag ta upp en sak jag undrar länge över och det är ångerrätt på katter/kattungar. Vad jag vet så är man skyldig att betala tillbaks tingningsavgift till privatpersoner som ångrtat sitt kattköp. Enligt konsumetköplagen. Gäller detta även oss uppfödare emellan?/Laila
Jag antar att du med "tingningsavgift" menar handpenning? Tingningsavgift låter som en avgift utöver priset medan handpenning är en delbetalning före leverans.
Någon ångerrätt är det inte. I så fall skulle det ju vara meningslöst att ta handpenning. Den är till för att täcka den skada som säljaren kan lida ifall köparen ångrar sig. Jag brukar skriva ett tingningsavtal där det framgår att jag har rätt att behålla 15% av priset om köparen ångrar sig, men ett muntligt avtal gäller också.
Du kanske tänker på lagen om distansavtal som gäller i vissa fall vid försäljning till konsument (ej uppfödare alltså). Jag är inte helt uppdaterad på den, eftersom jag inte säljer på distans, men den kan gälla om man säljer en vara via internet eller telefon.

Vill inte trampa på någon och har ingenting emot er som tar "handpenning" ,vilket jag aldrig gör, eller som jag skrev tingningsavgift men om man som reggad uppfödare säljer till privatperson så har denna ångerrätt och därmed kan få sina pengar tillbaka det har jag ringt konsumentombudsmannen och frågat men min fråga var att om någon vet hur det är mellan två uppfödare./Laila
Jag tycker det verkar lustigt. För när man tingar en katt så skriver man ju på ett kontrakt där det står att tingninsavgiften får man som köpare INTE tillbaka om man ångrar sig. Vrf ens fundera på att kräva tillbaka handpenningen????
Det finns ingen laglig rätt att behålla en handpenning - däremot kan säljaren enligt Konsumentköplagen ha rätt till viss ersättning om köparen drar sig ur -men det är inte alltid säkert att den rätten finns.
Säljaren har INTE rätt till ersättning (behålla handpenning) om "köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit". (lagtext)
Normal praxis vid konsumentköp är ersättning på 10% om köparen drar sig ur ett överenskommet köp, men Konsumentverket har godkänt 15% vid försäljning av valpar så rimligtvis bör 15% vara OK även vid kattungeförsäljning. Har man tagit emot mer än 15% i handpenning ska det betalas tillbaka. Tar man för mycket i handpenning och skriver in i avtalet att det inte betalas tillbaka så är avtalet olagligt och därmed ogiltigt. Alla avtal som skrivs med konsument och som inskränker konsumentens rättigheter enligt Konsumentköplagen är ogiltiga.
Vid försäljning till annan uppfödare gäller annan lagstiftning - Köplagen, men den har liknande bestämmelser som Konsumentköplagen vad gäller ersättning då köp inte fullföljs så i princip bör det vara samma sak.
Jag begär aldrig handpenning och tar ogärna emot handpenning även om köparen insisterar då jag ser mer nackdelar än fördelar för mig som säljare.
Affärer mellan två privat personer kan skrivas vilket avtal som helst och det gäller. affärer mellan två uppfödare samma sak.
Att vara registrerad uppfödare är inte samma som att ha en registrerad firma.
Man är registrerad i sin förening för att kunna ställa ut och få någon kull om året för din egen uppfödning skull. Detta är en hobby men man är en privat person.
Om jag har en registrerad firma..som en del faktiskt har sin uppfödning som. då är det en helt annan sak. Då är det som om jag går in i affären och köper en tröja sedan ångrar jag mig och har då rätt att lämna tillbaks den och få mina pengar tillbaks inom en viss tidsram.Om jag lägger undan en tröja till nästa vecka så har jag ingen skyldighet att hämta ut den.. men en del tar en peng för att du lägger undan den och där har man då procenten som är giltliga.
Jag kollade noga upp allt detta förra året.
Sedan kan jag faktiskt hålla med om att om jag tingar en katt och jag ångrar mig så förstår jag mycket väl att inte jag kan få tillbaks den handpenningen..jag skulle inte tänka tanken att kräva tillbaks den..men det är jag.
Om sedan säljaren tar 2000:- i handpenning eller 500:- spelar ingen roll för går jag med på det så är det så det är.. man har alltid ett val innan man köper något.
Man kan ju alltid vänta och se om den är kvar när det är dags om man inte vill binda upp sig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Att vara registrerad uppfödare är naturligtvis inte samma sak som att ha registrerad firma!
Konsumentköplagen är en skyddslagstiftning för konsumenter och i förhållande till registrerade uppfödare anses konsumenten befinna sig i underläge dvs det är inte två likställda parter som gör upp en affär och därför likställs registrerade uppfödare med företag/firmor/affärsidkare i fråga om tillämpning av Konsumentköplagen.
Detta är tydligt klarlagt vad gäller hunduppfödare. Vore ju tämligen upprörande om Konsumentverket menar att samma sak inte gäller kattuppfödare. Om inte Konsumentköplagen vore tillämplig på kattuppfödare så behövs ju inte heller några doldafel-försäkringar och det tycker jag mig ha förstått att de flesta har?!
Jag förstår inte riktigt din liknelse med att lämna tillbaka en tröja - du har ingen laglig rätt att lämna tillbaka något du köpt i en affär och få tillbaka pengarna men många affärer tillämpar frivilligt "öppet köp". Om dom tar betalt (max 10%) för att lägga undan och du låter bli att hämta så är det samma sak som om en uppfödare tar 10-15% i tingningsavgift/handpenning och behåller den - och jag har inte sagt något emot detta.
Kan ju också tilläggas att alla överenskommelser om köp/handpenning som görs via telefon eller mejl så gäller dessutom lagen om distansköp dvs köparen har 14 dagar på sig att ångra sig och få tillbaka HELA den inbetalda handpenningen.
Jag förstår egentligen inte hur man som registrerad uppfödare kan missa det faktum att man anses som näringsidkare då det påpekas på alla möjliga ställen.
Från Folksams hemsida ang doldafel-försäkring: Konsumentköplagen - gäller när en näringsidkare säljer till en privatperson. Den som föder upp katter räknas normalt som näringsidkare. Lagen är tvingande och kan inte avtalas bort. När du som uppfödare säljer en kattunge har du ett ansvar för de fel som kattungen kan ha.
Maine-Coonkatten tycks veta vad som gäller……http://www.mainecoon-katten.se/images/klubbshop/artiklar/intro%203-10%20-%20att%20salja%20och%20kopa%20katt.pdf
Från SVERAKS blankett Överlåtelse av katt: Konsumentköplagen gäller när en privatperson (som är att anse som konsument) köper av en uppfödare (som är att anse som näringsidkare).
Från Allmänna reklamationsnämndens hemsida apropå försäljning av djur: http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/En-privatperson-som-har-salt-ett-sallskapsdjur-ar-att-betrakta-som-naringsidkare-om-personen-foder-upp-och-saljer-djur-mer-an-nagon-enstaka-gang/
hmm när man läser detta bliman ju chokad ha inte hört talas om att man få tillbask handpengen den brinner inne om man ångart sig ha jag
hört det kanse är fel info jag fått el??
ha en bra dag. kram
"Handpenning" finns inte reglerat i lag dvs det finns inga rättigheter att kräva handpenning och inga skyldigheter att betala MEN om uppfödaren vill ha handpenning så får man ju räkna med att bli utan kattunge om man nekar att betala. "Handpenning" är ju ett sätt för uppfödaren att tillförsäkra sig rätten till ersättning om köparen drar sig ur. "Handpenning" är alltid en första delbetalning på kattungen och i och med att handpenning betalats så är köpet genomfört. Köpeavtal ska upprättas då handpenning betalas.
Uppfödaren har rätt till ersättning upp till 15% av priset om köparen ångrar sig och "backar ur" avtalet.
Om köparen betalat mer än 15% i handpenning (delbetalning) har han/hon alltid rätt att få tillbaka den del som överstiger 15% oavsett varför köparen lämnar återbud.
Om köparen betalat mindre än 15% i handpenning så kan köparen bli tvungen att betala in upp till 15% om han/hon ångrar sig och uppfödaren begär det.
Om köparen tvingas lämna återbud pga av omständigheter som köparen inte kunnat förutse eller göra något åt, så har inte uppfödaren rätt till ersättning. Köparen ska då kunna visa (bevisa) att omständigheterna är sådana att han/hon inte KAN genomföra köpet och att han/hon trots allt gjort vad som varit möjligt för att kunna genomföra köpet. Om köparen kan visa detta så ska uppfödare återbetala hela handpenningen.
Detta är de lagliga rättigheter/skyldigheter som säljare/köpare har enligt Konsumentköplagen - om något annat sagts eller det står något annat i något köpeavtal etc så är det inte giltigt.
om inget avtal är skrivt men handpen är betal kan man då få pengarn tillbaks??om uppfödaren lovat att domär utsl och avelsdugliga men i själv verkt är sällsakps kvalitet.
ha en bra dag. kram
#10 Det bör man få - om det utlovats utställningskvalite (underförstått en som kommer att gå bra på utställning) och det inte stämmer så kan ju inte uppfödaren leverera den vara man betalat handpenning för. Avelsduglighet tycker jag är knepigare att definiera, i synnerhet på en kattunge såvida den inte har direkt diskvalificerande fel.
I och med att handpenning betalats så finns ett avtal - för båda parter ligger problemet i att bevisa VAD som avtalats om det inte finns något skrivet.
Om kattungen inte motsvarar den beskrivning som getts så har man rätt att reklamera dvs lämna tillbaka den o få tillbaka pengarna - inom 6 månader efter köpet. Kan det konstateras redan innan kattungen levererats att den inte motsvarar köparens förväntningar utifrån den beskrivning som getts så bör rimligtvis handpenningen betalas tillbaka.
Nyligen har ARN (Allmänna reklamationsnämden) rekommenderat en kattuppfödare att ta tillbaka en katt och betala tillbaka hela köpesumman efter att köparen försökt reklamera katten i 1,5 år. Orsaken till reklamationen var att kattens temperament inte motsvarade det som beskrivs som typiskt för rasen. Uppfödaren följde rekommendationen, tog tillbaka katten o betalade tillbaka pengarna.
Tillägg till föregående - kan man inte komma överens om vad som avtalats så är det köparens uppfattning som gäller - enligt lag. Alltså kan man som uppfödare hamna på väldigt hal is om man INTE skriver avtal i samband med att man tar emot handpenning - ett avtal som bl a säger var när hur kattungen ska hämtas o betalas.
ok dom va inte va hon lovat och vägar ta tillbkas dom och betal mig pengarn tillbks. är arn en tvingande verksamhet??
kan jag få mina pengar tillbkas??
ha en bra dag. kram
ARN är inte tvingande men de flesta följer nog deras utlåtanden/rekommendationer då deras "domar" blir offentliga - om inte så finns möjlighet att stämma inför Tingsrätten men då gäller det att man är säker på sin sak. Förlorar man i rätten så kan man bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader.
Jag kan naturligtvis inte svara på om du kan få tillbaka några pengar!!! Om du anser att något är felaktigt med ett köp så kan du prata med konsumentvägledaren i din kommun!
Om det här handlar om de katter du vill sälja och som det pratas om i en annan tråd så skulle jag nog säga att du inte kan få tillbaka några pengar om det inte uttryckligen och skriftligen i avtalet utlovats att dom är avsedda för avel/utställning.. Du skriver ju där att dom har SVERAKstamtavla så då antar jag att köpeavtal är upprättat med SVERAKs blankett. Läs i så fall avtalsvillkoren punkt 4 i köpeavtalet.
(Man kan inte heller reklamera en vara som man sålt vidare.)
uppfödare skerv inget avtal med mig utan lovade att dom är utsl och avels katter. domär 95% enligt henne. men dom ha för lite vitt. hon sa bara detta muntligt alltså inget skrivet avtal jag frågad evarför det inte är skrivet men fick inget svar på den frågan. kattungarn finns hosmig fortfande jag hoppas jag få mina pengar tillbkas för hon ha ju sålt en fel aktig vara till mig.
så några utsl avel
katter nej det är det inte.
ha en bra dag. kram
Du måste väl fått ett köpekontrakt? Där skriver iallafall jag i om katten är till sällskap lr om den är till avel. Muntliga avtal är kass o funkar inte…. inte ens om man säljer lr köper av sin bästa vän.
# 17 Kan bara instämma!
# 16 Köper du kattungar för tusentals kronor utan att se till att du får ett köpeavtal??? Har du kvitto på pengarna då - där det framgår vad du köpt?
Även om katterna har för lite vitt enligt standarden, så kan de ju ställas ut men inte bli vinnare. Alla katter med 4 ben kan ställas ut, men bedömningen blir ju olika.
Fast jag tycker att uppfödaren inte borde ha lovat dem till utställning utan som sällskap. Men jag vet inte vad ni avtalat.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 16 Om uppfödaren har informerat om de fel som fanns så kan man inte reklamera pga av dessa fel och alltså inte heller få tillbaka pengar.
japp jag ha hanfdskrivet kvitto på katterna. ärndet är hos arn.
ha en bra dag. kram