Trimma
Hej!
Nu skall jag ställa en jättedum fråga. I mars så adopterade jag en perser från ett katthem. Hennes päls var fruktansvärd och jag gick till ett kattrimm och klippte ner henne helt och hållet. Lyckligare katt har jag aldrig skådat efter detta. Nu har pälsen vuxit ut till ett mycket gulligt rufs. Men jag funderar på att klippa henne igen snart för jag tror inte hon kommer tycka om att vara så långhårig nu under sommaren och sedan hade jag tänkt hon skulle få vara ute mer under sommaren och jag tror att det blir lättare för oss båda om hon inte jar jättelång päls. Nu till den dumma frågan. Kan man klippa ner bara litegrann? På kattrimmet så klippte de ju ner allt. Men kan man inte ställa in maskinerna på att inte ta rubbet? Jag funderar på att skaffa mig en egen maskin men då jag är lite harig så är jag rädd att jag skall göra något fel och skada henne.
Vänligen:
Elisabeth

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en perserhane här (med fetpäls, fd hittekatt) som jag rakar ner dvs "lejonklipper" honom. Jag gör detta själv med en maskin jag köpt i djuraffären. Man kan köpa olika längder på själva skäret dvs hur mycket man vill klippa. Det är som # 1 säger att det är svårare att klippa lite än helt som jag gör. Att lejonklippa betyder att man behåller längden på svans och halva benen samt runt huvudet men jag brukar låta en liten bit ner på halsen var lite lång för jag tycker att det är snyggt. Maskinen jag köpte går även att använda till tex hundar och kostade 2500 kr för lite drygt ett år sedan och den har två års garanti men kommer säkert att hålla längre./Laila
Nu trimmar jag inte katter (mer än att jag i rena rama ilskan över en tova rakade ner den arma CopyKatten), men däremot hund. ;) Det är fullt möjligt att klippa med sax i önskad längd MEN det är inte tvärenkelt kan jag säga, att klippa med maskin är överlägset enklare och då rekomenderar jag att man köper en riktig maskin på en gång (exempelvis en oster, moser eller möjligtvis en wahl), man ska kolla så att maskinen ligger bra i handen och att man trivs med den värme maskinen avger samt inte att förglömma att ljudet från maskinen är så litet som möjligt för att inte skrämma djuret. Okej, investeringen är lite tyngre än om man köper en billigare maskin MEN å andra sidan kan man då slipa upp skären och maskinen blir som ny igen. ;) Mao grejjerna håller och man har bra saker att jobba med = man blir inte galen vilket iaf jag blir om jag måste slåss med saker som inte håller måttet.
Perserpälsen är förmodligen det *kligaste jag har varit med om att klippa ner, den är mjuk som attan och tät som jag vet inte vad så den glider eller faller undan och är rent ut sagt svårklippt - att min Copy inte direkt har några lysande trimningskommandon som "stå still hundrackare" vilket då hundarna har gör inte saken lättare, men helt klart bra material underlättar, utan en bra maskin skulle jag inte ha vågat mig på det. Dock - det går att saxklippa men att få det snyggt kräver att man har trimmat en del. ;)
Sax klippa och klippa efter med en effileringssax går bra. Men man får jäkligt ont i fingrarna efter. 
#3 Var lämnar man in skären för slipning ?
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Här nere kan man lämna in på "Lantmännen". Ska kosta drygt en hundring/Laila

Tips är att fråga i djuraffären eller där du köper trimmern/Laila
7# Jag skickade efter min . Men jag ska höra med lantmännen här.
Tack
Det finns ett ställe som säljer klippmaskiner och slipar skär. Det heter Lyckliga Fåret. Googla på det så hittar du. Inte alls dyrt och man skickar skären med posten.
Kerstin i Umeå
jag fick ta i en bra djurtrimmer för 500kr i gekås ullared uppladdnigsbar med 4 olika stolekar på trimmern jag rekomendera den vamrt-
mvh jenay.
ha en bra dag. kram
Jag köpte olika billiga maskiner tror det blev 3 st innan min oster. De billiga klarade inte att klippa i Perserpäls tyvärr. Nu använder jag Veterinärsskär och det funkar. Tänk på om ni köper längdskär så är det lätt att man skadar huden och skär dem då man är ovan. Så jag rekomenderar en dyrare maskin och Vetrinärskär.
man kan köpa en billig med som är presis lika bra. ursäkta blevtvå lika danainlägg.
ha en bra dag. kram
man kan köpa en billig med som är presis lika bra.
ha en bra dag. kram