Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 410 ggr
Marita-L
0

avmaskningsmedel

Nu har jag varit ute å spanat å hittade en gammal tråd i ett annat forum där dom skriver hur mycket hemskt dom har varit med om efter har gett avmaskningsmedel mitt i dräktigheten..hm..
Missbildningar å dålig vikt på avkomman osv så vad kan vi om detta???
Vad kan det vara för avmaskningsmedel dom pratar om här???

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bart
0

Ingen aning,men jag tror det enda som rekommenderas till dräktiga och digivande honor är Banminth.Sedan är det väl kanske med katter som med oss,att det är alldeles i början när allting bildas i fostren som det kan ge missbildningar och översatt i tid,så är det  de första 3 veckorna på katt.Då vet man ju oftast inte om det har tagit ens.

Marita-L
0

Jag har varit ute å läst på fass å jag kan se att axilur kan ges men inte förren efter dag 40..så om man ger det  mitt i den känsliga veckan så kan det bli massor med fel????

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bart
0

Så kan det vara!Men jag vet inte,bara teorier.Jag är öht mycket restriktiv med maskmedel.

Annkis54
0

vad var det för avmaskningsmedel som du gav #Ophelia, när birmaungarna fick missbildningar…??
förr har jag alltid avmaskat kattungar 2-3 ggr innan de flyttade men nu gör jag inte det överhuvudtaget…
fick en magreaktion på sista kullen så..gör inte det igen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
0

Jag har för mig att det var Bahnmint men är inte hundra%säker. Det är ju drygt 20 år sedan.Men jag är absolut säker på att det var just den veckan som stog angiven på förpackningen som hon fick avmaskningen.

Det är ju många olika teorier om att avmaska innekater.Men som en veterinär sa till mig så kan vi få det med oss in på skorna eller till och med om vi plockat blommor ute.Så på hösten brukar jag avmaska.För under sommaren vill ju en katt gärna få känna lite gräs under tassarna.Då blir dom också utsatta för smitta.

Förresten när jag avmaskar kattungar bruka jag ge gräddfil i samband med avmaskningen.

Annkis54
0

Mina vuxna katter går ju ute i inhägnad gård..men gräsmatta o plattor…mina ungar som ska flytta får inte gå ut…vill inte att de ska ha fått smak på att gå ut om det inte får det sen
TROR ju att mina vuxna får mask ibland…när jag ser att de kräks skum så brukar jag avmaska dem

**men…finns det nån nackdel med att låta symtomen på mask visa sig innan man avmaskar…vare sig det gäller vuxna eller ungar
**naturligtvis så får man ju hålla daglig "koll" så att de inte blir för sjuka

är olika katter olika mottagliga för mask..??*
jag kan tycka att en av mina honor kräks skummiga kräkningar (som jag alltid har tolkat som -dags att avmaska) mycket oftare än de andra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
0

Finns det några rekommendationer om hur man ska avmaska dräktiga honor/kattungar?

Som jag har fattat det har man ändrat rekommendationerna för katt till att man inte ska avmaska regelbundet utan endast när man ser mask i avföringen för att masken inte ska bli resistent. Men gäller detta även inför parning/dräktighet?