Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1863 ggr
Perserkatt2
0

Katten har börjat spy, varför?

Hej!

Har en perserkatt på fyra år som har börjat spy ett par gånger om dagen sen iförrgår. Han äter torrfoder, och det verkar inte vara hårbollar han spyr upp.

Jag kan tänka mig att han spyr pågrund av värmen. Han äter gräs. Verkar pigg och kry i övrigt. Han är innekatt.

Kan katten bete sig såhär pågrund av värmen? Vi har inte hittat någon mask i lådan, och han verkar gå på toa som vanligt.

Jättetacksam för svar :)

Headturners
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Äter din katt Royal Cannin? Många katter spyr av det fodret!

Perserkatt2
0

Hej! Nej han äter Hills.

Headturners
0

Visst kan katter bli magsjuka precis som vi och värmen kan nog påverka , jag hade testat att fasta katten en dygn och sen se. Men blir han inte bättre så uppsök vetrinär.Givetvis ska han ju ha tillgång till vatten under det dyngnet. En ut av mina katter äter gräs så fort hon får tillgång och det slutar alltid med en spyaSkrattande

yadhayezibas
0

Det kan ju vara en hårboll som sitter oxå. En av våra katter gör så här ett par ggr om året. Han spyr ett par dagar o till slut så kommer det världens hårboll. Senast så var den ca 1 dm lång o tjock som ett finger… helt otroligt! Detta har han hållt på med sen han var liten.

Sen så äter de ju gräs för att spy upp hår o annat gojjs oavsett om de behöver lr inte. Det är ju en naturlig grej de pysslar med. Glad Fortsätter spyorna och det blir så ofta att det påverkar katten då skulle nog jag kolla upp den hos veterinär. Bättre en gång för mkt än för lite.. Glad

Marita-L
0

Han kan spy baraför att han äter gräs.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

AgnetaB
0

#5 fast äter de ej gräs för att de känner att de vill spy?

Marita-L
0

Då vill nog mina spy hela våren och sommaren Flört det finns mycket vitaminer i gräs också så det är också nyttigt Glad

Men det stämmer lite också ..de äter ibland också för att de behöver kräkas.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Perserkatt2
0

Tack för alla svar Skrattande

Katten har slutat att spy, så förmodligen var det något tillfälligt. Var även nere och vaccinerade katterna idag, och vetrinären kollade igenom honom lite extra.