Uppfödare av klassisk Perser/Chinchilla?
Hej allihop!
Jag håller på och eftersöker information för mitt kommande (första!) kattköp. Jag är helt kär i vita blåögda perser med det klassiska utseendet, dvs. med en lite större nos, och inte ett lika "platt" ansikte. Jag har gjort sökningar på detta forum, och får upp massa svar från 2008-2009, vilket medför att länkarna oftast inte är aktiva eller aktuella. Så jag undrar, finns det några uppfödare på denna sida som fokuserar på de klassiska perserna, helst i västra götalands regionen? Antingen som kan få helvita eller chinchilla perser med gröna- eller blå ögon. Jag fick tips om att det finns uppfödare här som har klassiska Chinchilla perser :)
Exempel på drömkatten: http://northeast-ohio.freeadsinus.com/content/visitor/images/201011/f20101112121616-34.jpg
Jag hittade även en uppfödare på denna sidan som har en riktigt fin perser, som kan fungera som exempel, men som dessvärre bor för långt bort: http://www.sheloves.se/galleri_rizzo.html
Hoppas alla haft en fin midsommar!
Tacksam för alla svar.
// JLB
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Katten du tyckte var fin har jag fött upp. Titta gärna in på min hemsida.
Hej JLB, roligt att du hittat hit. Många får mindre typade katter i kullarna utan att fokusera på det. Jag tycker alltid man kan se söta exemplar av mer långnästa perser med stamtavla på blocket.
Det blir förstås svårare när man är ute efter en speciell färg. Jag letade också efter en vit när jag skulle köpa min första perser, men det slutade med en chinchilla, en vuxen dessutom, som jag blev väldigt nöjd med. En ljus, blåögd och pälsig perser är ju också crememaskad colourpoint.
Låt dig inte hindras av avståndet om du letar efter en speciell katt. En blåögd vit perser är unikt att hitta inom Sveriges gränser.
Chillas: Vad roligt! Kollade in sidan, det var nog inte bra för hjärtat! Vilka bedårande små liv :) Ska bokmärka den så jag kommer ihåg sen när det blir aktuellt!
MonEnil: Tack! Ja, har kollat en del på blocket, men har hört massa skräckhistorier, så har nästan hållt mig undan den sidan. Men det finns säkert en och annan bra uppfödare där också. Och jag tänkte mest på avståndet för kattens skull, om de klarar av att åka bil så länge när de är så små. Men det är klart det kan bli ansträngande för mig också, men det kommer det nog vara värt. :)
Jag misstänker att det kommer bli svårt för mig att hitta just den där katten som jag vill ha. Har nog inte sett en enda vit perser med blå ögon på någon svensk sida. Närmast är väl en Chinchilla Perser med starka gröna ögon (kolla bilden längst ner). Men jag kommer nog inte fokusera så mycket på vitheten (kritvit eller chinchilla vit) då det verkar omöjligt, utan så länge katten ser frisk ut med det klassiska utseendet och har intensiva gröna/blå ögon och en tydligt markerad "eyeliner" och drag i ansiktet så är jag nog såld! Helst en liten gosig hårboll i litet format också då jag bor i en etta.
Men har ni tips på hur jag kan hitta min drömkatt? Ska man bara försöka hålla utkik på kullarna som föds hos olika uppfödare? Eller kan man i förhand tinga en kattunge hos någon ifall det nu skulle födas en ljus med klassiskt utseende och starka gröna/blå ögon i deras framtida kullar? Och kan man ens bestämma vad för typ av perser de är samt ögonfärgen helt och hållet när de är små kattungar?
De flesta uppfödare annonserar på blocket, eftersom det är nästan det enda som finns. Det gäller bara att hålla sig undan från de annonser som inte anger att stamtavla finns.
Den eyeliner som chinchilla/shaded silver har, finns inte på de vita perserna.
Båda sätten du nämner att hitta katt på är bra. Om en kattunge blir mindre typad syns det ofta redan under första veckan. Chinchilla får alltid grön ögonfärg, colourpoint alltid blå och på en vit brukar man kunna se om den blir blåögd vid ca 4 veckor.
Hej!
Alla chinchillauppfödare får klassiska typer i sina kullar, endast ett fåtal blir riktigt kortnosta.
Jag har två shaded silver honor till salu. De har lite mer tipping än en chinchilla. Hon har redan riktigt fina gröna ögon och är väldigt social och sällskaplig.
Jag bor utanför Norrtälje, ca 1 tim norr om Stockholm.
Titta gärna in på min hemsida www.yamacatos.se under Till salu.
Du kommer säkert att hitta din drömkatt.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Hej,
Måste bara få tala om att det faktiskt finns en vit blåögd perserpojke inom Sveriges gränser…min lille "gris" Zorin! Han är varken av klassisk typ eller till salu, men blåögd och kritvit är han så det förslår. Om allt går som jag tänkt mig kommer han att få egna bebisar så småningom, och då får vi se om han även kan nedärva den blå ögonfärgen. Bifogar en bild (det är även han som syns på min profilbild).
Jodå, jag vet att det finns blåögda vita perser i Sverige, både unga och gamla, men de är inte många, och jag vidhåller att det är unikt att hitta någon sådan om man ska köpa katt, men det betyder inte att det är omöjligt. Chansen ökar förstås när din kille kommer igång. Han ser ju väldigt fin ut för övrigt också.
#7: Tack för de vänliga orden om min älskling. Ja, det ska bli intressant att se hur ögonfärgen nedärvs. Hans pappa Räikkönen (Precious Double O Seven) är ju orangeögd och har aldrig tidigare fått en blåögd avkomma, däremot odd-eyed. Men det finns blåögda katter längre bak i stamtavlan.
#3 Killen på bilden är till salu,det är S*Heliotropes Sir Gin Gino,han fyllde två år igår.
Han är kastrerad och en underbart klok kille.
Det är bara att höra av sig till mej för mer information,via telefon eller e-mail som finns på min hemsida,där även nyare bilder finns på Gino. Länken till min hemsida finns här nedan.