Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 690 ggr
simzonites
0

Att fotografera svarta katter

Jag var in en sväng på foto i.fokus och frågade om någon hade några tips att dela med sig i detta ämnet. Vi får se om någon hittar hit Skrattande

/Lotta

Leonis
0

Tackar, ska bli kul att höra hur man gör Skrattande

[mingdie]
0

Du har valt något av det svåraste att fota. Det man måste tänka på är att få tillräckligt med ljus. En kamera klarar inte av en lika stor skillnad mellan ljust och mörkt i samma bild som ögat gör. Har ni en ljus bakgrund kommer kameran att försöka att inte få den för ljus vilket gör att ett svart föremål blir mörk utan detaljer.

För att lyckas bättre så se till att ljuset kommer bakifrån er och lyser upp katten. Se till att bakgrunden inte är för ljus. Om ni kan ändra i kameran så att den mäter ljuset på en liten del av bilden istället för på hela bilden så se till att kameran mäter ljuset på katten och inte bakgrunden. Ibland kan det vara bra att använda blixten även i dagsljus. Det kan ge bättre detaljer i dom mörka områderna.

Hoppas att detta hjälper lite. Det är bara att exprimentera.

Eddie

broderbluff
0

Och läs gärna denna artikeln om att fotografera husdjur

Fotografera ditt husdjur

Leonis
0

#2 Hmm, jag har bara kamera på min telefon Ledsen lite svårt då att ställa in blixten och ändra inställningar där. Ska testa lite här idag och se om man kan få nåt kort på dom svarta.

#3 Bra artikel.

Kittentotts
0

Är man uppfödare så bör man ju ha en digitalkamera tycker jag, mobiltelefoner ger inga bra bilder, finsn bra billiga digitalkameror som ger ganska bra bilder idag.

Leonis
0

Jag hade det förut men den slukade batterier så därför köpte jag mobiltelefon med kamera. Digitalkameran klarade ta 5 kort sen fick man byta batterier och jag tar väldigt många kort , blir säkert 20 kort om dagen här Skrattande

Kittentotts
0

Ja man kan inte sätta vanliga batterier i en digitalkamera, de håller inte! får ha laddare med starka batterier.

Leonis
0

Hade det men fick byta hela tiden

Kittentotts
0

Ny kamera då! Går ju inte ta med en mobiltelefon om man ska presentera sina katter på ett bra sätt.

Bullan
0

Jag kan ta flera hundra bilder på en batteriladdning…ja kanske närmare 1000 bilder! Fast å andra sidan har jag inte en jättebillig digitalkamera heller ;) Själva batteriet är ett batteri avsett för just kameran.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Leonis
0

#9   Happ, får väl strunta i att ta bilder då, en del bilder tyckte jag var bra men får väl tänka i andra banor då inte mina bilder är bra Ledsen

Bullan
0

#11 Foton tar man väl först och främst för sin egen skull? Och om du är nöjd med dina bilder, så är det huvudsaken. Däremot är man olika petig med vad man nöjer sig med för bilder. Jag köpte en telefon som hade 3megapixel…för den kameratelefonen sas vara bäst….men den är värdelös! Min gamla mobil fotade bättre :(

Så det blir att införskaffa en mindre kamera också. För MIN mobilkamera, duger inte. Bilderna blir jättestora och gryniga och suddiga. Och min Eos350D är för stor att ta med överallt!

Och ju mera man fotar, och ju mer man lär sig om foto…komponeringen av fotot m.m…ju bättre leksaker vill man ha ;) ….ja, iallafall jag :)

Sedan om man vill återge katter så rättvist som möjligt till någon ev. kattungeköpare, så skulla JAG inte fota med min mobilkamera och skicka till denne…då det blir alldeles för otydliga bilder. Men skulle jag inte ha någon digitalkamera, så är det ju bättre än inget foto alls. :) Däremot tog min gamla mobil ganska bra foton utomhus…så skulle jag fotat katter och satt ut på webben m.m…så skulle jag fotat dem ute.

Men var och en bestämmer själv vad som duger till dem. Men sedan finns ju dilemmat om man ska sälja katt till någon som inte kan komma och titta personligen innan….då måste man ju kunna skicka så bra foton som möjligt. Så att det inte bara blir ett foto med ett stort svart sudd…om det nu är en svart perser man fotar

Jag tycker det är jättesvårt att fota djur så att de ser utt som sitt bästa! På 100 bilder, kanske jag är nöjd med max 5!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Leonis
0

Tänkte närmare på vad #9 sa "Går ju inte ta med en digitalkamera om man ska presentera sina katter på ett bra sätt" och jag har ju mobilkamera och kan ju inte ta på svarta katter, ni ser ju bilder jag laggt in här på andra hur dom är, om nu man inte kan ha Digitalkamera eller biltelekamera, ska man då ha vanlig kamera och scanna in bilder? Och ja, jag tar ju ca 60 bilder om dagen och är glad om 1 blir bra Glad

Bullan
0

Tror nog det blev ett skrivfel på inlägg #9 hihi ;) …klart man kan ta bra bilder med digitalkamera:)

Kittentotts
0

#14 Skrattande Rättat! Vissa fattar ju vad jag menade! Naturligtvis kan man inte ta med mobilkameran för få bra bilder, de bilder du tar Leonis är mkt grumliga,otydliga, detta menar jag med du inte kan presentera katten rättvist.

Leonis
0

Okej, då får jag ta bort alla från hemsidan då om dom är så dåliga, i min data ser dom bra ut men den kanske ljuger då. Hur tar jag bort dom jag laggt in här? Är ju inte meningen lägga skitbilder som tar onödig plats på iFokus.

Kittentotts
0

Varför ska du ta i så väldigt jämt? du får väl istället försöka förbättra dig i ta bilder. Jag fick hur mkt kritik som helst innan jag lärde mig, min webbmaster sa åt mig köpa ny kamera, hoppas hon läser detta nuSkrattandeMen jag gjorde som hon sa, köpte ny kamera, och idag vill jag ha en ännu bättre, men man kanske inte har råd köpa in den där dyraste med en gång, så då får man väl ta köpa en billigare.Det måset du väl ha råde med? låter inte som du är så fattig, du kan ju köpa katter iallafall. En kamera kan du få för runt 1000 lappen.

Anders.C
0

Det går att ta hyfsade bilder med en mobilkamera. Det gäller bara att göra rätt inställningar. Men det är lättare om man har en bra digitalkamera. En systemkamera är bättre än en vanlig kompakt eftersom man kan göra bättre inställningar men den är isället klumpigare och inte något man har framme hela tiden. Kommer själv att köpa Canon Ixus 850IS. Snabb och bra, har dessutom anitskak funktion. Vill du ha en kompakt digitalkamera med bra kvalite som tar bra bilder mm så rekommenderar jag någon av Canons IXUS kameror.

Annkis54
0

#18 har du nån länk till den
jag är ute efter nån lättvindig sak
men bra…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

knäpper den blixtsnabbt
det är ju första absoluta måstet….Cool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Anders.C
0

Canons IXUS kameror med DIGIC III processorn är snabba

Anders.C
0

IXUS 800 & 850IS har dessutom bildstabilisator. 850IS har version 2 medan 800 har version 1

Anders.C
0

Canons IXUS har hög kvalite på deras kameror, enlig många bättre än konkurrenterna.

Du köper billigast på nätet.

OBS! Många skickar inte med någon svensk manual

www.pixmania.com 3299:- + frakt (ingen svensk manual)

www.komplett.se 3595:- + frakt (svensk manual ?)

www.jmedata 3649:- inkl frakt vid kortköp. (svensk manual?)

Leonis
0

Ock dom ligger i priset över 3000kr såg jag, hmm man får nog köra mobilkameran ett tag till Fundersam

Anders.C
0

köp en billigar ixus då. IXUS 75

ixus 75: 2850 inkl frakt

Annkis54
0

Gott Anders
då ska jag kolla upp detta
måste ha en kamera ju
till helgen så är det utställning för min del o rallycross för gubben
gissa vem som ska ha kameran…hans kamera Cool
inte blev det jag i alla fall