Avmaskning Katt
Har en knepig avmasknings fråga och undrar om någon vet hur det verkligen ligger till.
Jag blev dumförklarad för några veckor sedan då jag talade om att katten jag levererade vad klar med avmaskning, denna person (en större uppfödare) sa då till mig att man Aldrig ska avmaska våra innekatter inte ens våra ungar.
Jag har under alla år kört avmaskning före vaccineration samt då honan fått ungar, har även avmaskat varje höst eftersom man vet aldrig om man drar in en massa skit utifrån och mina katter går ju ut och in i kattgård då det är bra väder, det finns ju andra katter i byn som ev skulle kunna smitta mina katter.
Denna person sa att man ska Aldrig avmaska annat än om man misstänker mask och då genom att ta avföringsprov, Min fråga är Hur gör ni med avmaskningen??

Då mina katter inte sätter sina tassar utomhus,och är födda och uppväxta inomhus ,avmaskar jag inte,utom vid misstanke om mask.Vilket aldrig har hänt hittills under de 6 år jag haft dessa katter.Man ska vara restriktiv med avmaskningsmedel,då maskarna kan bli resistenta mot medlen.Vill man inte avmaska,men vara säker att det inte finns mask,kan man lämna ett träckprov till SVA för analys.
Men mot spolmask gör ni väl ändå det eller??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Vad jag hörde ska man inte alls avmaska, tyckte det lät konstigt då veterinären vill alla ska vara avmaskade för vaccineration. Sen är det ju så att då honan fått ungarna så utlöser hon ju maskägg om det finns mask, som jag sa mycket konstigt att man Inte ska avmaska regelbundet. Därför tänkte jag att jag skulle höra här hur ni gör.

Parasiter kan om man har otur dras in med skor.

#6 Det är nog en mycket liten risk om man som jag bor i stan,Det finns knappt några utespringande katter här.