Yamacatos Only Ozzy blir australiensare
På tisdag är det dags för min lille chinchillapojk att resa till en uppfödare i Australien.
Dagen innan måste vi till en statlig distriktsveterinär för besiktingsintyg, påskrift av införseltillstånd, avmaskning och avlusning. Som om min lille klimp skulle ha vare sig det ena eller det andra. Men reglerna måste följas.
Han hinner vara i 3 världsdelar innan han kommer fram på torsdag.
Första stoppet blir i London, där han får tillbringa natten i ett större rum, äta och gå på toan. Nästa stopp blir i Singapore där han också får en natt att vila upp sig.
På torsdag kommer han till Australien, där han hämtas av karantänspersonalen som får bryta plomberingen på buren. Han måste vara i karantänen i en månad, fast det är som i ett hem med eget rum.
Nästa dag får ägaren komma och krama om honom. Sedan får hon komma varannan dag då hon kan bekanta sig med honom, leka, ge lite extra godbitar och sköta pälsen.
Lite ängsligt känns det allt, men jag tror att allt går bra. han är en lugn och trygg katt.
Flygresan inkl gränsveterinär kostar 10.480:-
Om det är någon som behöver råd och hjälp med transport till Australien, så hjälper jag gärna till.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så vacker han är din lille gosse. Det var en riktig långfärd han ska ut på. Hoppas resan går bra och att han kommer att trivas hos sin nya familj. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Fin kille,lycklig Australienbo blir det=)
Jessus vilka procedurer ,papper och intyg.Vilken tur att det finns vänliga och kunniga som man får fråga om råd när man behöver.
//Anja
Superfin kille! Hoppas allt går bra på den långa färden lilla Ozzy 
S*She Loves chinchilla, shaded silver & golden perser. www.sheloves.se
Jösses amalia så billigt! Jag känner bara att det är enormt stor skillnad mellan hund och katt här. När jag hade tänkt flyga hem en hund från en annan del av landet skulle det ha kostat mig 8000 - bara flyget (Stockholm - Umeå).
Hoppas han får en bra resa din lille grabb. :) Söt här han iaf. ;)
Jättefin kille Hoppas resan går bra.. Det är långt han ska /Camilla
Jag önskar honom all lycka på färden. Berätta gärna sedan hur resan har gått.
Priset har att göra med vikten på box + djur och en katt väger ju betydligt mindre.
Jag fick provpacka hemma honom inkl filt vatten, foder mm samt mäta honom höjd manke-golv, nacke-golv, längd nos-svansrot, så att han hade plats att röra sig i boxen. Väga alltihop och uppge det till transportföretaget.
Gränsveterinären på Arlanda var mycket noga med att kolla att han inte hade för kort nos elelr svårighet att andas, eftersom det förekommit från USA att en pekinges hade dött av andningsproblem och stress.
Från januari 2012 kommer nya hårdare regler för djurtransporter över hela världen, vilket troligen kommer att höja priset också. Även inom EU kommer det att bli nya regler. Jordbruksverket kan svara på frågor, om någon tänker exportera.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Hoppas att allt går bra…själv skulle jag nog inte tordas att skicka iväg någon utan ressällskap.
Jättefin är han iallafall.