Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 727 ggr
Bart
0

Vilken sorts p-piller ger ni?

Har någon provat mer än en sort,och märkt någon skillnad på katterna?Jag har alltid gett Promon tidigare,men sista året ca har de fått Gestapuran.Jag tycker de blir grinigare på Gestapuran eller kan det vara inbillning?Det är ju samma verkasamma ämne i båda och samma mängd.Ja ja hur som helst så har jag skaffat Promon igen nu,och hoppas på att de ska bli mindre sura av dem.

Notaquita
0

Jag har hört att det där är väldigt individuellt från katt till katt. En del blir griniga av det ena men inte av det andra och tvärt om :O

Själv använder jag väldigt sällan piller kanske någon gång vart annat år på någon hona på sin höjd :O 

Jag är ju lite anti mot det ;)

När jag använder piller använder jag Gestapuran och har aldrig märkt några speciella  temperaments effekter

Kittentotts
0

Jag har Gestapuran men andvänder inte heller detta om jag inte verkligen behöver. Mvh Carina

Annkis54
0

Jag har alltid haft gestapuran..men nu är ju de "utbytta" mot perlutex
jag har inte märkt av att nån har varit grinig
detta med samma verksamma ämne o dos..kan ändå vara bedrägligt…för det är en hel del mediciner inom människovården som har "samma verksamma ämne o dos" men ändå upplevs som stor skillnad…
ex. alvedon/curadon
losec/lanzo
imovane/zopiclon mm mm
förresten var det väl samma med findus o semper barnvälling…om man läste på paketen så kunde man inte se nån skillnad men vissa barn tålde inte den ena eller den andra…nu pratar jag om för 20 år sen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

#3.Ja du har helt rätt där!Det är lite så jag tänker oxå,men vet ju inte om det är bara jag som upplevt det så, eller om det finns fler.

Boromir
0

Har hört många säga att töserna skulle bli tjuriga av Promon. Här har det aldrig märkts av. Mina tjejer är goa och glada som vanligt. Men jag kan undrar om biverkningar. Finns det skillnader mellan olika preparat??

Bart
0

Jag tror biverkningarna är de samma av båda preparaten.

Leonis
0

Jag ger inget p-piller då det kan bli juvertumör och annat på honan och absolut inte p-piller till hane då det inte är för hanar.

Bart
0

#7 Men risken för livmoderinflammationer är större om de löper tomt ideligen,och många honor går ju ner sig av löpen.Dessutom vill  jag absolut inte stänga in några katter,(utom tillfälligtvis) alla lever fritt tillsammans med oss.

Leonis
0

#8 Har aldrig haft livmoderinflamation på någon katt under alla år, jag är hemma dygnet om så jag kan kontrollera parningar, skulle det vara så någon är helt hopplös och ska promt para så blir det tillfällig husarest i egen lägenhet med nätgrind.

Alla katter honor som hanar lever annars fritt i hela huset tillsammans med mig då jag också är emot så kallde Hankattsrum, men sen kan det ju hända man får en hane som ska pissa överallt, då får han eget boende med plastade väggar Skrattande har min svarte hane Kosmos som har dom tendenserna att vilja strila lite överallt så snart har han eget boende, han är också hopplös på att försöka para sina egna döttrar Ledsen

simzonites
0

Det beror väl helt och hållet på hur man har det man kallar "hankattsrum", och det är ju inte tvunget att hankatten ska vara där ensam. Han kan mycket väl ha sällskap av en kastrat. Här hemma växlar vi vem som är på "kattrummet" lite pass naturligtvis men det funkar bra. Eftersom vi har olika raser så krävs det ju en helt annan koll. Och just de perioderna när honorna toklöper så är det ett måste.
Teddy vantrivs inte på sitt rum vad vi kan förstå, han går gärna in där när det är öppet. Och som sagt vi växlar med löphonorna i ett annat rum och då är hanen lös tillsammans med de andra.

Däremot skulle jag aldrig ha en hane instängd på till exempel en toalett eller dylikt i flera år som man har hört talas om ibland…

/Lotta

simzonites
0

#9 Alla katter honor som hanar lever annars fritt i hela huset tillsammans med mig då jag också är emot så kallde Hankattsrum, men sen kan det ju hända man får en hane som ska pissa överallt, då får han eget boende med plastade väggar Skrattande har min svarte hane Kosmos som har dom tendenserna att vilja strila lite överallt så snart har han eget boende, han är också hopplös på att försöka para sina egna döttrar Ledsen

är inte detta samma hane som du skrev följande om i en annan tråd igår? För då lär han väl knappast behöva ett eget rum pga att han strilar Fundersam

#10 Va, nä Cosmos har inte ont eller rättare sagt han hade inte ont Cosmos är avlivad nu vad jag hört på omvägar då uppfödaren ville köpa han åter.

/Lotta

Leonis
0

#11 Nä inte samma katt Cosmos är avlivad av uppfödaren för PKD, min Kosmos lever och frodas och är PKD fri.

simzonites
0

Måste vara förvirrande att ha två katter som heter likadant, åtminstone blev jag förvirrad. Är de lika varandra i utseendet också?

/Lotta

Leonis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nä inte ett dugg lika, denna Kosmos är stor kraftig och massor av päls kraftig benstomme och ett underbart temperament. Pappa till flera kullar som ser skitbra ut, riktiga pälsmonster med benstomme som elefanter + cobby kropp har 2 tjejer kvar efter han som planeras ställas ut sen i sommar. En av döttrarna här hon är 4 månader nu.

simzonites
0

#14 ok. Hon ser fin ut paddan på bilden. Men jag tänkte mest på vad det är på färg på hanen, när jag frågade om de var lika Flört

/Lotta

Leonis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jasså, jo båda är svarta men denna Kosmos har ju gråaktig krage, hade upp en fråga angående den + hans vita morrhår här förut. Han har ju vitt strå+ dottern har vita strån i morrhåren. Så ser han ut med sin krage inte i full päls än men hoppas han är till hösten.

simzonites
0

#16 ja jag såg nu att du skrivit din svarte hane, det hade jag missat, blir så när man läser för snabbt.

Det jag kommer att tänka på är att du skriver att du har alla dina katter fritt i huset…Om man har två hanar som är så lika, i detta fallet svarta, hur vet man då vem som är pappa till kattungarna, man kan ju inte utesluta någon på grund av färgen i ett sådant läge? Det skulle vara svårt tycker jag, jag skulle inte kunna känna mig hundra procent säker på vem som är pappa i ett sådant läge. Fundersam

/Lotta

Leonis
0

#17 hur lätt som helst i detta fallet, denna kosmos var aldrig här då den andra var här ,har köpt in denna + döttrar efter att den andra åkte liksom

simzonites
0

#18 ok ja det förklarar ju saken Flört

/Lotta