Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 486 ggr
Annkis54
0

specialrum för föning

jag har accepterat att vi inte ska hitta nåt hus så fort som jag trodde.
såååå bara att fortsätta att förbättra här hemma..om vi ska bo här i åratal tillLedsen
jag sitter i ett ca 5-6 kvadrat "stort" rum när jag fönar katterna. Jag har inget annat där inne än några hyllor för förvaring högst upp på väggarna. Ett fönster finns i rummet
där har jag en bekväm recliner att sitta i o ett litet bord med kattgrejorna på. Thats it.
när jag fönar så flyger ju katthåren ÖVERALLT i rummet..
nu till min fråga…
finns det nåt sätt ni kan tänka er att man kan undvika att håret flyger omkring..att det sätter sig nånstans …kanske på nåt "material" som man kan sätta upp på väggarna…eller NÅT sätt överhuvudtaget för att få håret att sluta flyga runt. Kanske nåt material som är statiskt o drar åt sig håret
jag hade tänkt att jag skulle ha ett större rum som var helkaklat som man bara kunde skölja ur med en vattendusch i vårt blivande  hus.
men eftersom det verkar omöjligt så får jag försöka hitta på nåt som fungerar bättre där vi bor nu
några uppslag…ingenting är för besvärligt…är beredd att göra ganska mycket "Jobb" för att det ska funka bra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Haha jag satt just å funderade på detta i går efter badet på Elvira..så jag gick ut på nätet å där hittade jag en blåst som suger in allt hår å particklar som flyger runt…hm tänkte jag waooo vad bra det låter…så jag tog en titt på priset å OJ vad dyr…Hemlis

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Leonis
0

Jag har en gammal dammsugare som jag blåser katterna med, då man vänder slangen så blir det ju där man ska dra in då man dammsuger öppet, den vänder man mot katten så automatiskt så sugs ju håret in där då man blåser. Fungerar med gamla dammsugare typ Volta  Skrattande sen jobbar man med torkningen gärna i ett hörn då slipper man päls i alla hyllor  och där man Inte vill ha det, som underlag har jag en Fäll som tar upp/samlar upp håret, lätt att karda bort löst hår efteråt.

Bart
0

Beror ju på vilka utrymmen du har,men en duschkabin kanske?I bad eller duschrum,då är det ju bara att spola av sen.

Dockan
0

Håller med 3.Jag kammar o borstar mina i badrummetalltid det blir ju massor med hår då med,sen duscar jag hela badrummet efter men givetvis inte på det elektriska som har hänt en gång ajabaja.LenaKyss

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
0

Jag har allt på lilla toan, fungerar utmärkt, bara dammsuga runt sen, tar max 2 minuter så är det rent igenSkrattandeMen skulle behöva skyddsglasögon istället så jag ser mot slutet.

Leonis
0

Sorry, ja jag har ju ett eget rum för just bad och pälsvård i källaren, där har jag ju gott om plats för allt som man behöver då det är dags för bad och annat.

Dockan
0

Det måste ju vara jättebra då kan du ha fint och utan katthår när du sköter dina katter,men man har ju ändån hår överallt när man har Perser.Man får dammsuga varje dag men vad gör det.,roligt när det blir fint.LenaFörvånad

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
0

Jag tror att jag hade dammsugit även om inga katter funnits, innan dem så fanns ju hundar, har faktiskt inte varit utan hund i hela mitt liv mer än då jag va 6-9år, sen fick jag min första egna hund. Så dammsuga har vi gjort alltid dagligenSkrattande

Leonis
0

Jo, hår kommer man nog inte undan och folk som kommer vågar ju knappt sätta sig ner på stolarna för där finns ju alltid hår, mina köks stolar är ju av ek med dynor av snöre så hår fastnar Vääääldigt bra där Skrattande hur mycket man än dammsuger så finns det alltid hår, går bara inte komma ifrån speciellt nu då pälsfällningen startat. Gudskelov verkar det snart vara slut på fällningen.

Anders.C
0

Till er som fönar i badrum eller annat våtutrymme och inte har jordfelsbrytare. Upphör genast med det. Det är förenat med livsfara.

Det är förbjudet att använda 220V i våtutrymmen om man inte har har jordfelsbrytare + jordat, det är endast tillåtet med 110V utan jordfelsbrytare. Detta gäller även om ni använder uttag utanför utrymmet. Så ni får inte använda skarvsladd in i badrummet.

Så om ni inte har en jordfelsbrytare se till att få en sådan inmonterad i/vid ert säkringsskåp så att den täcker hela lägenheten/huset.

Jordfelsbrytaren är också viktig om man har egen tomt och använder elektriska apparater utomhus på gräsmattan. Tänk också på att katterna kan bita i elledningen och då hjälper jordfelsbrytaren också.

Leonis
0

Här finns redan sånt installerat + att det är en Tvättstuga som jag gjort om för just bad-pälsvård, Finns kontakter med lock som klarar väta eftersom det är en Tvättstuga Flört

Kittentotts
0

#10 Min fönlya är en toa liten utan duschSkrattandeJag har sladden i kontaktuttag på utsidan. Men här är aldrig fuktigt.

Cajza
0

Vi badar i tvättstugan i källaren, har en gammal rostfri djup vask (med filbräda) som är lagom i höjd (kan stå upprätta). Sedan torkar vi katterna i gillestugan (nackdel där är blå heltäckningsmatta) vi använder en trimfläkt (Vivog Turbo 1401) så det går snabbt ca 10 min/katt. Efteråt blir det att dammsuga och visst yr pälsen men allt går att städa. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Anders.C
0

I våtytrymmen finns ofta saker som är jordade. T.ex kranar, element, varmvattenberedare mm. Om du har otur och det uppstår ett allvarligt elfel i fönen och du håller i en kran, tvättmaskin mm så går strömmen genom dig på vägen till jord.

Anders.C
0

Tänk om du tappar fönen på katten.

Kittentotts
0

Jag kan säga jag har sladden på utsidan, dammsugaren med, och har en stor slang dammsugareslang in endast, så detta är nog ingen fara