Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 998 ggr
Leonis
2007-04-11 11:22
0

PKD-DNA tester

Hittar inget om detta så jag frågar här då,vet inte riktigt vart man ska placera frågan heller, min fråga är.

Om man har en Hona+Hane som är DNA testad Fri för PKD, hur gör ni, testar ni även avkomman som ska vara kvar i avel?

Kittentotts
2007-04-11 11:32
0

Nej inte jag! Men har hört allt möjligt nu så man börjar ju undra om man ska göra det iallafall.

Marita-L
2007-04-11 11:34
0

Man behöver ju inte testa förren den tredje generationen säger dom om man det är fri testat med DNA.

Men jag själv vill testa mina det kostar ju inte så mycket så även om jag har papper på att föräldrarna är fria så har jag testat mina inköpta pissar ändå..det är lite tryggt tycker jag.

Så om jag behåller en så skickar jag in även på den lille/a.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Leonis
2007-04-11 11:36
0

#1 Jo,jag har ju också hört olika saker om detta men då är det ju så att PKD tester är värdelösa, jag menar om föräldrar är Negativa alltså inte har PKD1Gene så ska ju avkomman vara fria.

Marita-L
2007-04-11 11:36
0

#1 vad har du hört??? Jag vill också höra..Glad

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-04-11 11:37
0

Ursäkta vad har NI hört…jag vill med höra..Glad

Crystal Pearl´s

Leonis
2007-04-11 11:40
0

#5 Är väl mest om scanning av PKD jag hört saker, det kan ju vara Fritt då dom scannas men utvecklar PKD senare i livet. Det jag undrade över var om man har testat per DNA om ni kollar avkommor då om båda föräldrar är DNA testade fria.

Marita-L
2007-04-11 11:48
0

#6 Jo men det vet man ju att ultraljud inte är ett säkert jag trodde ni hade hört någon om DNA.
Har du missat mitt inlägg i nr # 2..Glad

Crystal Pearl´s

Leonis
2007-04-11 11:52
0

#7 Är ju det jag menar, om man nu testar DNA och det är fritt då ska man ju inte behöva testa avkommor, dyker det sen upp PKD i avkommor så är det ju fel att överhuvudtaget testa då det inte är säker metod det heller. Kör man fria linjer ska det ju inte kunna dyka upp, eller hur? Och gör det det så måste det ju vara något fel i utfodringen som gör att PKD dyker upp, har jag fel?

Marita-L
2007-04-11 12:08
0

Hm..har det dykt upp någon som du vet??

Eller pratar vi om att om man har testat sina djur en gång via DNA så ska man aldrig mer behöva testa några avkommor någonsin mer??? Är det så du menar??
Att det aldrig mer kan dyka upp en PKD gen?För om det gör det så är det ju inte heller säkert..är det så du menar???

Crystal Pearl´s

Bullan
2007-04-11 12:18
0

Jag har varit med om att scanna med UL…veterinären sa att det var det värsta fall hon varit med om…hon var alldeles proppfull i cystor!!! …så hon ville göra om UL-et igen senare för att se hur det skulle se ut….vilket jag också gjorde 2v senare, fast hos en annan erkänd UL-expert…det den första veterinären sett var den helt normala njurmärgen….och hon var helt fri från cystor enl. det ul-et!!!FörvånadSkrattande…så tydligen kan det bero på VEM som avläser ultraljudet om katten har PKD el. inte!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Leonis
2007-04-11 12:19
0

#9 Nä, jag bara fick en fundering hur man ska göra, Om nu DNA tester är att lita på så man ska slippa testa avkommor. Har alltså Inte hört något annat om DNA tester men på scanning vet jag att man måste testa 3:dje led igen för det är ju ingen säker metod.

Därför frågade jag här hur ni andra gör,Litar ni på DNA tester eller inte? Om inte så är det ju bortkastade pengar precis som med scanningen. Kanske blev plumpigt inlägg av mig den här tråden Ledsen

Leonis
2007-04-11 12:21
0

#10 Ja, Ultraljud är ingen säker metod, det beror helt på hur maskinen är inställd och som du säger Vem som gör testet.

Bullan
2007-04-11 12:23
0

Litar betydligt mer på DNA än vad jag gör på UL!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
2007-04-11 12:28
0

Ja jag litar på DNA tester. Har läst om att man ska testa tredje ledet vid DNA men har däremot hört att testar man via ultraljud så ska man hellst testa varje led..
Har jag hört fel??

Crystal Pearl´s

Bullan
2007-04-11 12:30
0

#14 Precis så har jag också blivit informerad :)

Leonis
2007-04-11 12:32
0

Då är alltså inte heller ett DNA test riktigt att lita på om man ska måsta göra om det på senare led , Tack då har jag fått svar på min fråga.

Marita-L
2007-04-11 12:37
0

#16 Jaha ??????

Crystal Pearl´s

Bart
2007-04-11 13:09
0

Jag har hört att det ska finnas flera PKD-gener,men att det bara kan testas för en,detta har jag hört från en erfaren uppfödare,men vet absolut inte om det stämmer.Om det stämmer,då skulle ju Dna-tester bara kunna utesluta en av flera gener som kan ge PKD.

Leonis
2007-04-11 13:22
0

Har nu mailat Gribbles direkt för att höra hur det ligger till , väntar väl svar då dom vaknar där borta på andra sidan jorden Skrattande Kan ju vara kul att veta säkert hur man ska göra så allt blir rätt från starten. Har ju 3 led här som är Clear men sen funderade man ju på nästa led om dom också är fria eller om man ska måsta testa igen.

ophelia
2007-04-11 13:41
0

Vore skönt om testerna kunde utföras här i Sverige.Skulle kännas lite enklare tycker jagFundersam

Leonis
2007-04-11 13:45
0

#20 ja precis, som det nu är ska man ju skicka svabben till Australien och man får ju inte tejpa igen förpackningen,vem vet vad som händer under transporten innan svabbarna är framme på plats och hur säkert det är att endast slisket från katten är fast på svabben.

Notaquita
2007-04-11 13:50
0

Varför väljer man att testa i alla fall då och då genom generationerna när man har DNA PKD fria linjer?

Jag kan tänka mig att det är för att säkra sig från "den mänskliga faktorn". Den som kan bjuda in till fusk, slarv eller rena olyckor i hanteringen av testerna.

Där människan är inblandad finns ingenting som är 100% säkert även om tekniken i testet i sig är det.

Det finns ingen forskning som tyder på att vi har fler PKD gener att oroa oss på när det gäller Perser. Inte i denna utsträkning som PKD1.

Det finns inget stöd för att testerna inte skulle vara säkra. 

Snälla ni. Sänk inte nivån på detta förövrigt bra forum genom att dra igång dessa kattantsrykten om DNA-testerna. Trodde dessa diskussioner var över för länge sedan.

Och vad är krånglet med att de utförs i US eller AUS? Hur enkelt som helt. Själv använder jag alltid UC-Davies i US. De har för övrigt sänkt priset!

Leonis
2007-04-11 13:54
0

#22 Ursäkta då att jag ställde frågan, ska INTE göra om det.

Synd så har tiden gått ut så jag kan tyvärr inte ta bort min tråd men hoppas en av dom som sköter detta forom fixar det.

Blir såååå less på att ständigt få skit (från vissa) då jag frågar något här inne.

Notaquita
2007-04-11 13:56
0

Jag svarade ju på din fråga Förvånad 

Men sade också vad jag ansåg och spekulationer tagna ur luften kring ett mycket bra test. Det har jag all rätt i världen att säga vad jag tycker om.

ophelia
2007-04-11 14:10
0

#24 Det var jag som tyckte det var knepigt med utlandet.Jag var inne nu på UC-Davies nu och förstår inte riktigt.Ska jag betala med en gång när jag beställer kitet eller när jag skickat provet.???

Notaquita
2007-04-11 14:22
0

Jag hörde att de nyss gjort om betalningsförarandet då de tröttnat på att skicka ut massa blanketter jorden runt som aldrig nyttjas.

Nu fyller du i din blankett online och betalningen för katten tas från ditt VISA/MasterCard då du gör beställningen. Ett plus är att du slipper fylla i det svårifyllda gamla blanketterna och de får lättare att läsa och kan få in din katt rakt i databasen.

Förutsatt att jag fattade min väninna rätt som gjorde denna nya typ av beställning förra veckan. 

Så får du en .pdf som du skriver ut och skickar med ditt test.

IdaJ
2007-04-11 14:27
0

Så här skriver laboklin på sin sida:

We want to point out that there is still a small possibility of other mutations causing PKD which are not identified so far. 

Alltså att det finns en möjlighet att det finns andra mutationer som orsakar PKD men att det inte finns några sådana identifierade.

Jag tror att det är något man skriver för att de inte ska bli stämda i framtiden om något skulle dyka upp. Tror att man kan känna sig säker med DNAtestet eftersom det inte verkar finnas några dokumenterade fall där en pkd-fri (enligt DNA) katt utvecklat PKD.

Om katten inte bär på PKD genen kan den aldrig föra den vidare. Att man ändå testar katter som ska gå i avel kan väl vara en fördel om man ska visa intyg för exempelvis köpare. Annars måste man ju tillsist visa intyg för massor av katter om det är flera generationer sedan man sist testade någon…

Notaquita
2007-04-11 14:28
0

#21 Jag har skickat många tester till UC-Davies i USA. De förfrankerade hårda kuverten är jättebra. Finns ingen anledning att köpa dyrare vadderade. Det är ju inte direkt stötkänsliga grejer ;)

Brukar du aldrig se på CSI, Criminal Minds eller Efterlyst?

DNA är ett märkligt hållbart material Glad

Notaquita
2007-04-11 14:31
0

Tilläggas kan också att laboklin köper testrättigheterna från samma bolag som utvecklade testet tillsammans med UC-Davies som var först med att erbjuda testen Skrattande

Kittentotts
2007-04-11 14:48
0

#4 Jag har som sagt fått höra mkt olika marita som då Veterinärer som testat med ultraljud flera år osv sagt.

Först va det ju Dna är 98% säkert. Sen är det ju så du kan bära på genen men behöver inte utveckla, då är det ju bättre ultraljuda(skratta nu alla, jag vet hur detta låter med). För katten kan ju vara fri genom ultraljudet. Jo men det är ju därför vi Dna testar, för slippa få överasskningar via Dna el kattungar till ultraljudtestade som får pkd senare mm.

Men tycker ju enligt egen mening om man nu har en Dna testad katt hemma, så borde man ju inte behöva Dna testa ungarna med?? eller?

Marita-L
2007-04-11 15:43
0

# 30 Nej man behöver ju inte testa förren den tredje generationen.

Crystal Pearl´s

Leonis
2007-04-13 08:50
0

#28 Nu är det så här, många skickar ju till Gribbles och jag kommer nog fortsätta med det då jag har en Svart hane som är testad hos just UC-Davies och har sitt intyg där det står han är PKD1 Test Result N/N och vad jag fattar ska han vara fri från PKD, stämmer det?

Meen, jag har blivit påhoppad av en annan "uppfödare" som dels påstår min hane är hennes sen påstår hon att Min hane Bevisligen har PKD(ska tilläggas att hon har aldrig ens sett min hane) så då undrar jag, varför byta ställe att testa på då Gribbles är säkrare.

Notaquita
2007-04-14 15:10
0

#32 N/N innebär att katten är fri

Varför skulle Gribbles vara säkrare? UC Davies är trots allt de som utvecklat de tester som Gribbles använder :O

Eller visste du inte det?

UC Davies är det Universitet som bedriver den världsledande forskningen på PKD. Visste du det? Om du testar hos dem hjälper du faktiskt till med forskningen till skillnad från de komersiella labben.

Leonis
2007-04-14 15:24
0

#33 Okej, betalar man på samma sätt till dom som man betalar till Gribbles? Klart jag vill hjälpa till med bidrag till forskningen , men jag tyckte det var lätt att skicka till Gribbles då dom skickade material hem så man har det här, sen lätt då dom drar direkt från kortet då det ska betalas.

Notaquita
2007-04-14 15:46
0

#34 Även UC Davies har alltid tagit betalning via VISA/MasterCard och de har gjort det mycket längre än något annat lab av den enkla anledningen att de var först Flört

Kittentotts
2007-04-14 16:34
0

Jag har skickat till båda, ingen skillnad så, men jag håller mig till Gribbles.

Notaquita
2007-04-14 16:43
0

Jag tror man gör det man är van med. Jag började DNA testa så fort det fanns en möjlighet. Då fanns bara ett enda lab i hela världen (som tog emot svabbar) och det var UC Davies. Tog ett bra tag innan tekniken släpptes till Gribbles.

De som ännu inte hade börjat då valde dem p g a priset. Deras dollar är alltid billigare. UC Davies har nu kompenserat genom att sänka sitt pris. En del bytte till Gribbles p g a priset.

Då jag tycker att skillnaden alltid varit relativt marginell har jag alltid stått fast vid UC Davies av 2 anledningar.

1. Jag vill stödja deras forskning så väl ekonomiskt som med de data jag förser dem med.

2. Jag får så kallade "DNA Fingerprints" för varje testad katt i deras pris. Bra att ha för framtida bruk om jag någonsin får problem att fastställa t ex faderskap.

Cajza
2007-04-14 16:57
0

Vi har testat alla våra katter (alla är PKD fria), de tre första hos US Davis och de andra hos Gribbles. Vi har behållt två kattungar och även de är testade, fast föräldrarna är fria. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens