Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 4917 ggr
Firinella
2011-05-28 18:17
0

Inga köpare

Är det fler än jag här som inte får sålt sina kattungar? Jag har bara en såld från kullen där de nu är 16 v ( en kvar) och ingen såld från kullen med 4 st som blir 12 v på måndag. Har satt lågt pris men inga intressenter. Har annonserat på olika siter men inget napp. /Laila

Michaela-N
2011-05-28 18:23
0

Katter är svårsålda eftersom det finns stor tillgång och mindre efterfrågan.

Många säljer sina katter för 300:- , alldeles för lite enligt mig men då köper man väl oftast de billiga om rasen inte är viktig. Hur mycket tar du för en kattunge? Vad är det för ras? (Misstänker perser men det finns väl ingen regel här att man inte får skriva om man inte har perser)

Det du kan göra är att annonsera överallt. Du har säkert gjort det redan överallt, men då de är över 12v kan det vara svårt att få napp. Sen är det bara att vänta och se. Du kan inte skynda på det hela mer än så.

Det är det man får ta när man tar en kull. Man vet inte om alla går åt så snabbt som man tänkt sig.

Till nästa gång så kan det vara smart att annonsera när de är nyfödda, ja, kanske tom. innan de fötts.

Cajza
2011-05-28 19:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har inte haft problem ännu, vår äldsta kull (10v imorgon) är bokade och en från nästa kull (6 veckor idag) är bokad. Vi har inte annonserat utan folk har hört av sig genom vår hemsida.

Vi håller hemsidan väl uppdaterad och lägger in foton varje vecka på de små (ibland kan det gå lite längre tid)

Nu har vi en kull på 6 st, som är 2 veckor, får se hur det går att sälja :)

Har du någon hemsida Laila?

// Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

heliotropes
2011-05-28 20:23
0

Jag tycker att det är som vanligt..upp och nerTungan ute Ibland går det fort ibland går det "segt"….men,man har fått lärt sig att inte förvänta sig att få de sålda vid leveransåldern. Sålda blir de tillslut….det gäller ju att den rätta ägare är i behov av just den rätta katten….som man förhoppningsvis har..Flört

Eva // medarbetare på Perser

yadhayezibas
2011-05-28 21:21
0

Jag tycker inte att det är segare än vanligt. Glad Att ha en hel kull tingad o såld vid 12 v har vi aldrig haft. Dock så är vi väldigt kinkiga med vem som får köpa våra kattungar oxå. Jag väntar hellre lite längre o får tag på hem som uppfyller våra krav.

Sen så beror det ju såklart på vad man har för pris. Många dumpar tyvärr priserna och då kan det vara svårt att få ut det man vill för kattungarna. Men skam den som ger sig. Glad

En hemsida är superbra att ha, vi har sålt flest där igenom. Sätta upp lappar i närliggande affärer har funkat kanon här också. Glad Då hamnar de ofta nära oxå så man kan hälsa på.

AgnetaB
2011-05-29 09:40
0

Pga av den dåliga världsekonomin är väl allt svårare att sälja antar jag.Gäller samma med hästarna hör jag. Folk som ringer vill bara ha billigt o det är det som styr.

heliotropes
2011-05-29 12:07
0

Skulle jag ha accepterat alla som har hört av sig och blundat för deras avsikter och låtit de fått bestämma priser mm. skulle jag inte haft någon katt till salu idag. Dessa köpare som vill pruta gör bara att man ställer sig frågan…har de verkligen råd att äga en katt,tveksamt.Obestämd

#4 Jag är nog som du. Väntar hellre på att det ska kännas rätt. Fel kan det ju bli endå…men då har man ju gjort vad man kunnat.

Firinella
2011-05-30 14:12
0

Jag är ju mån om att rätt katt hamnar hos rätt köpare men ingen har hört av sig ang senaste kullen. Den ena katten som nu är kvar från förra kullen där har två ringt där den ena skulle ha det som en leksak till dottern Gråter och den andra där hade deras katt dött på morgonen och de hade köpt en ny kattlucka så därför ville de ha en ny katt. Skrikandes Jo visst får man hoppas att de blir sålda till slut. Tyvärr har jag ingen hemsida för jag är urusel på detta och vet inte hur man gör. Försökte en gång men klarade inte av det. /Laila

Michaela-N
2011-05-30 15:05
0

#7 Det är jätteroligt att göra en hemsida. Och lätt också, om du använder dig av t.ex webs.com.

Jag tycker i alla fall sådant är jättekul, jag gör gärna en hemsida åt dig om du fixar lite texter och bilder =D

Firinella
2011-05-30 15:56
0

# 8 Tack för tipset om webs.com. Ska prova och se hur det går. Återkommer annars, tack än en gång/Laila

Michaela-N
2011-05-30 16:10
0

#9 Ja, det är gratis, dock får man lite reklam och namnet blir "vadsomhelst.webs.com" eller "freewebs.com/vadsomhelst". Men om man har lust att lägga pengar på ett riktigt domännamn så kan man ju det med. 
Gjorde själv en sådan hemsida för min hamsterkull, det är otroligt lätt, man väljer ett tema (eller bygger ett själv) och sen sätter man bara igång.

Lätt att ta bort sidan också, så det inte är massa krångel med det.

Ja, kolla om du förstår annars hjälper jag till!

Cajza
2011-05-30 16:20
0

#6 & #7 Vi är också måna om var våra katter hamnar och än har vi inte dumpat våra priser.

Vår äldsta kull är bokad och vi har träffat köparna och de är jättetrevliga.

Sedan kan det bero var man bor, just nu är kanske söderut populärt Skrattande

// Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Firinella
2011-05-30 21:00
0

# 11 Men… jag bor ju i Blekinge och det är ju söderut. Nästan inga uppfödare här så det borde gå att hitta bra kattungeköpare tycker man. Roligt för dig att du hittat köpare till dina kattungar. /Laila

Annkis54
2011-06-02 22:33
0

jag tycker nog oxå att det är svårare…eller så har jag blivit mer kräsen. 
Detta är första gången på 17 år som jag sitter kvar med en katt. Han har nu blivit 1 år..o går hemma som kastrat.
jag blir mer o mer kräsen. Vissa vänner säger att jag har för höga krav..o det kan nog vara så.
Sen dumpar jag inte några priser heller. O vill nån pruta så blir jag "allergisk". Då ger jag heller bort katten till nån som jag VET vill ha o kan ta hand om den.
Allt detta..(o lite annat i livet) har gjort att jag minskar ner uppfödningen betydligt…o har inte tagit nån kull i år:(
Men jag kommer igen..
Håller tummarna för dina ungar Laila

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jenay
2011-06-03 01:08
0

jag gjorde min hemsida på din studio .se visserligen kostar dom 149kr för en månad vmen väldigt lätt sida att bygga sida på jag gjorde mign där. kika gärna in ¨på den laila. ha du bilder på din katter nyfiken??

ja just ja min sidaär snuttan.dinstudio.se

Skrattandeha en bra dag. kram

yadhayezibas
2011-06-04 11:43
0

149 kr/mån är rätt så dyrt tycker jag. Jag ger ca 600:- per år för min riktiga hemsida som jag bygger själv. Glad

Erna
2011-06-04 13:42
0

Enligt tidningarna så är folk mer försiktiga med sina pengar pga olika orsaker. Bl a påverkar Japans tsunami världsekonomin. Mer troligt är ändå att räntan i Sverige höjts. Man aviserar höjda matpriser, elpriser och oljepriser, vilket gör folk lite mer försiktiga. Många får strama åt sin semesterbudget i år.

Min personliga semesterekonomi är alltid åtstramad och näst intill obefintlig. Svårt att åka på semester längre än över en helg, när man har katter.

Under alla år så har jag alltid haft ett finger uppe för att känna av världsekonomin och nu känns det som nedgång.

Just nu har jag 3 kattungar leveransklara men går inte ner i pris under 5.000 förrän de blir väldigt stora. Hittills har jag aldrig blivt sittande med någon osåld. Förr eller senare så hittar alla nya hem, om man bara bestämt sig för det. F n är det p-piller som gäller ett bra tag.

Sund ekonomi säger att man stramar åt tillgången när efterfrågan viker.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[sarotea]
2011-06-04 22:41
0

Generellt tycker jag att när man berättar att man har perserkatter frågar folk hur man kan stödja den extremeaveln. Tror många fick upp ögonen efter uppdrag granskning om hård djuravel.

Chinchillaperser går väl bäst då dom inte är lika extrema..

jenay
2011-06-05 00:19
0

det är ju och förstör för dom som sköter sina katter ohc sända sånt progamr anser jag.

vad' r eg extrema katter??

nej det e faktikst inte dyrt jag ha bygg upp den själv men jag betal för platsen. och slipper raklam mm.

[sarotea]
2011-06-05 11:17
0

titta på en perser ser du en extrem katt. finns inga anledningar till varför en katt ser ut som en perser gör.

Firinella
2011-06-05 12:03
0

# 19 Vad menar du med en extrem katt?

Om jag skulle bli sittande med en kattunge kvar så var väl inte detta hela världen men jag är faktiskt livrädd att sitta kvar men alla 5 vilket INTE är så roligt och inte har jag tid till så många xtra katter förutom mina vuxna. Får väl låta tiden ha sin gång och hoppa på det bästa. Fö har det varit två som ringt men en bodde i Arvika och en i Luleå… lite långt från lilla Blekinge/Laila

jenay
2011-06-06 01:16
0

hoppas du få sålt dina små. jag tycker per och exo avlen är bättre nuän den va förr säjer jag då. fastän jag är ny så säjer jag vad jag tycker och tänker.

[sarotea]
2011-06-06 20:39
0

perser är en extremt avlad katt, se hur dom ser ut! finns inget praktiskt i deras utseende, enbart nackdelar. och det är framavlad av människan, naturen hade aldrig aldrig aldrig gett något djur ett sådant opraktiskt utseende.

jenay
2011-06-07 01:50
0

jag vethur mina se ut men jag vet fortfande inte hur en extremt platt se ut ha ud någon bild??

[SoooL]
2011-06-07 16:17
0

#22: Så otroligt onödigt att hoppa in på en perser sida och uttala sig så där om uppfödarnas ras!
Jag har själv en extrem katt som är perserns raka motsatts: Siames. STORA öron, lång näsa, djupliggande öron, kort päls, lång svans och långa ben. Inte f*n lider den för det och rasen är allt annat än svårsåld!

Som en del säger: det går upp och ner. Jag har dock inte märkt av att kattraser är svårsålda pga någon ekonomisk kris. Och jag hoppas att TS inte sänker priset på kattungarna eller blir mindre kräsen bara för att det går lite halvtrögt. Ibland är det svårare men katternas värde går inte ner för det. Du hittar nya hem till dem tidsnog. Annonsera annonsera annonsera :D

#1: Det skriker okunskap om det inlägget! Och dina vänner som säljer katter för 300kr styck, gissar på huskatter som är ovaccinerade, obesiktigade och helt enkelt uppfödda utanför den kontrollerade aveln!

Michaela-N
2011-06-07 16:23
0

#24 Okunskap? Hur vågar du uttala dig om min kunskap om perserkatter?

Det är inte mina vänner, det är sånt jag ser på blocket.

[SoooL]
2011-06-07 16:56
0

Ja "

Katter är svårsålda eftersom det finns stor tillgång och mindre efterfrågan." samt att katter över 12v är svårare att sälja talar ju för okunskap. Nämnde jag något om perser? Nej, katter generellt och ditt inlägg! Om du vill verka smartare så kan du ju skriva till din fördel.

Michaela-N
2011-06-07 17:01
0

#26 Ja, om du menar katter generellt har du inget alls att säga om min kunskap.

Så är det helt enkelt. Katter har ingen status i dagens samhälle. Folk vill ha allt sötare, mindre och billigare katter tyvärr.

Om det inte rör sig om uppfödare och riktiga kattmänniskor som bryr sig om katterna och kattaveln.

Varför ska jag verka smartare för din skull? Jag vet att jag är smart och jag behöver inte visa det för dig, det är upp till dig om du tycker jag är smart eller inte, men vad det har med katter att göra förstår jag inte.

Blir så trött på folk som ska försöka vara bättre än alla andra genom att utmana dem. "Kom an då! Visa hur smart du är!" Nej tack.

[sarotea]
2011-06-07 17:44
0

24: Du verkar allt vara lite bakom flötet med dina uttalanden. Det jag menade (och skrev i klartext) var att de som jag upplevt va att personer i allmänhet väljer bort perser just för att rasen är extremavlad och människor inte vill stödja att uppfödare leker gud med hur katterna ska se ut efter hur trenderna rör sig.

Jag älskar perserkatter, jag har själv tre stycken, dock måste jag understryka att bara en är "extrem" dvs nosen mellan ögonen och huvudet helt intryckt. De två andra har en näsa (och också mindre besvär med rinnande ögon och trånga näsborrar, dvs det visslar inte om dem när dom andas)

Jag älskar dem inte för utseendet, för jag har aldrig sett något fulare men för temperamentet och hur underbara dom är, det gäller nästan alla perser, den bästa katten i världen. Dock vet inte köpare detta förrens dom upplevt det, vilket man kanske inte vet när man väljer katt på blocket.

Firinella
2011-06-07 20:53
0

# 22 En tanke bara… va konstigt att naturen utan människans inblandning har skapat tex giraffen. Ser inget praktiskt i att ha en sådan lång hals…

Fö handlade denna tråden om INGA KÖPARE och inget annat. /Laila

[Iwanhoe]
2011-06-07 20:55
0

Förstår inte hur du kan säga att perser generellt är fula? Visst, det finns perser som är fula. Men det finns också perser som är underbart söta samtidigt som de håller god utställningsstandard, Det är dessa individer som borde premieras av domarna och lyftas fram i panel.

För övrigt har du ju rätt i vad du säger om extremavel, men det gäller ju inte bara perser utan en hel massa andra kattraser och hundraser med, för den delen. Människan har nu en gång gett sig in i att "leka" med genetiken, och det är knappast en utveckling som går att stoppa.

Michaela-N
2011-06-07 21:29
0

#29 Syftet med giraffens lång hals sägs ofta vara att den ska kunna nå föda som andra djurarter inte når. För detta ändamål är halsen dock överdrivet lång. En annan förklaring är att hanar med lång hals ett försprång gentemot hanar med kortare hals i strider om rang och parningstillfällen.

jenay
2011-06-08 01:34
0

jag förstå mig inte på denna diskussion om jag ska va ärlig. inget fel på perser och exotik det är uppfödarens fel den som tycker dom ska va extremt platta jag anser det är oseriöst.

Erna
2011-06-10 13:38
0

# 22

Du vet inte vad du pratar om när det gäller raskatter. Jag vill bara meddela att ALLA raser är tillverkade av människan, tom huskatter utan stamtavla, som är selekterade av människan under flera tusen år, så det så!

Om inte dessa raser är extrema på sitt sätt, så vet inte jag vad som kan kallas extremt: Långhåriga, krulliga, hårlösa, extremt kortbenta, vikta öron, obefintliga svansar, stubbar eller krokar till svansar. flera tår, det finns säkert flera exempel. Siamesen är extremt lång i nosen och kroppen, persern har extremt platt ansikte, däremellan finns varierande former.

Nu finns det lagar iaf i Sverige som gör att folk inte kan flumma ut och avla hur som helst. Alla uppfödare jag känner, och det är en hel del, avlar efter standarden och kattens bästa.

Dessutom är raskatter inte på långa vägar så extrema som hundraserna, där vissa inte ens kan föda själva.

F ö styr människan aveln på alla husdjur och zoodjur efter vårt intresse, inte djurens. Så har det varit oerhört länge. Vi påverkar allt i naturen, både flora och fauna. Man får bara hoppas att vi tar ansvar för vad vi gör.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
2011-06-10 14:32
0

Det finns inget syfte med giraffens hals. Den har helt enkelt evolverat för någon förfader till giraffen fick en fitnessfördel för att den hade längre hals än andra betande djur. Nackdelarna med en så lång hals är stora så fitnessfördelen måste ha varit väldigt stor, gissvningsvis gav det dem tillgång till föda som inga andra djur nådde.

Evolution har inget syfte. Största misstaget som begås i svensk grundskola är att många lärare tror (och lär ut) att evolutionen har ett syfte.

jenay
2011-06-10 21:34
0

hur gå det för dig och sälja kattungar?? lika segt fortfande.??

Firinella
2011-06-10 22:16
0

# 35 Japp segt som tuggummi. Inga intressenter . Tack för att du undrar. /Laila

[sarotea]
2011-06-10 23:59
0

33

Jag är väl medveten om att huskatterna är framskapade av människan, dock utan selektiv avel vilket gör att dom utvecklades till något som ungefärligt ser ut som vilda katter gör idag, nu tänker jag på lejon, tiger, leoparder osv. Ingen, och nu menar jag INGEN av dem har en intryckt nos. Varför? Jo därför att det är en nackdel. Siamesen tex har överdimensionerade näsor och öron men jag tror inte det är en nackdel för dem, ÄN SÅ LÄNGE. Däri ligger skillnaden och jag tror du förnekar den just för att det träffar dig på en öm tå.

Det är dock inte min mening att få perseruppfödare att vrida sig som en mask på en krok, utan tala om dålig respons på kattungar kanske har en anledning. Dock tycker jag Jag har själv hört människor säga just dem orden jag skrivit i tidigare inlägg.

Väljer man att tänka tanken i sin uppfödning att ha ett mål med utseendet är det inte för kattens skull, utan för att samla poäng hos domare, allt annat är en dåres försvarstal. Det finns inget som försvarar hur en perserkatt ser ut, och inte andra extremavlade katter heller, men nu gällde diskussionen perser så vi behöver inte ursäkta oss med att "…alla andra gör så då är det ok" Det gäller att hålla hjärnan skarpare än så.

f.ö så är nr 31's inlägg ibland det konstigare jag läst. Jag tror på logik, alltså tror jag på evolution. Om om felaktigt utlärande av evolution är det största misstaget svensk skola gjort tror jag att det var väldigt länge sen "silvestris" gick i skolan. Det finns långt värre saker än så.

Erna
2011-06-11 12:36
0

Jag tycker att detta är en helt meningslös diskussion.

Vem har någonsin fattat varför det ibland är svårare att sälja? Hur kan det då komma sig att samma kattras går åt som smör framåt hösten??? Inte beror det på någon missriktad avel på plattnosar, måste vara nåt annat.

Somliga kanske prioriterar studentexamen, bröllop och sin semester istf en katt just nu? Kan det vara så enkelt?

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
2011-06-11 13:46
0

Fast inom kat. I är ju detta en långvarig trend. De senaste 20 åren har registreringssiffrorna för kat. I sjunkit stadigt. Under tidigt 90-tal registrerades runt 4500/år katter i kat. I och nu är ni nere på runt 1200/år. Jag tror inte att den utvecklingen bara kan skyllas på att ni har fått konkurrens från andra raser. Bland allmänheten är det rätt tydligt att dagens perser-typ inte tilltalar. Folk vill i allmänhet ha en "klassisk perser" och köper hellre perser-blandraser än renrasiga för att komma närmare den typen.

jenay
2011-06-11 19:57
0

men vad är en klassiks perser och en plattnos ???

[Iwanhoe]
2011-06-11 20:40
0

Just de vilda kattdjur du räknar upp råkar inte ha "intryckt" nos, men det finns ju andra djurarter i det fria som har det, vissa apor t ex. Man kan inte generalisera och säga att en kort nos i alla lägen är negativ för djuret. Varför skulle den vara det? En kort nos i sig innebär inget som helst problem. Problemen uppkommer när näsborrarna är för trånga, eller när anatomin runt nos och ögon orsakar förträngningar av tårkanalerna. Det är långt ifrån alla perser som har problem med andningsvägar och tårkanaler. Givetvis måste vi som uppfödare vara uppmärksamma på de här sakerna, och avla på så sunda individer som möjligt,

Orsaken till att persern som ras minskat i antal i Sverige tror jag har flera olika orsaker och det där med att vanligt folk vill ha "klassiska" perser (vad nu det är, egentligen) är jag inte så säker på stämmer. Jag tror att folk i allmänhet vill ha söta och uttrycksfulla ansikten på perserkatter. Det kan man ha även fast nosen är kort. Återigen, en s k typad perser behöver inte automatiskt se ut som en intryckt gris.

Firinella
2011-06-11 21:48
0

Ursäkta mig men jag skrev denna tråd för att jag inte fick mina kattungar sålda och tycker nu att det handlar om något helt annat. Kanske ska någon starta en ny tråd om detta. /Laila

Michaela-N
2011-06-11 22:23
0

#34 Klart evolutioner har ett syfte, vad snackar du om?
Återgår till topic, tänker inte diskutera mer huruvida deras hals är nödvändig eller ej, jag tycker det, gör du inte det så fine, men du behöver inte intala mig att evolutioner är dåliga, vad nu det har med att det är svårt att sälja katter att göra.

jenay
2011-06-11 23:06
0

jag hållermed laila mycket ot just nu i denna tråd.

varför tro du det är så sget då laialla?? me doch sälja kattungar jag tycker dom va snygga. spotted är väl inte jätte vanligt bland exo el??

Silvestris
2011-06-12 01:45
0

Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag har inte skrivit att evolution är dåligt. Jag har skrivit att evolutionen inte har ett syfte óch du hittar inte en enda seriös biolog som hävdar annat. Evlolutionen är en blind process. Det handlar om trial and error. Det som funkar funkar. Det som inte funkar dör ut. Det handlar inte om någon skapare som gör organismer utifrån vad hen anser behövs. Läs på lite om evolutionslära. The Selfish Gene av R. Dawkins är en bra start.

Silvestris
2011-06-12 01:48
0

Så vad tror du har bidragit till den kraftiga minskningen då? När jag pratar med folk sådär i allmänhet är det ingen som blir upphetsad av dagens perser. De vill ha den gamla tidens perser dvs. när de hade en nos.

Erna
2011-06-12 12:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 44

jag har svårt att förstå vad du menar med alla förkortningar och halva ord. En sak fattade jag, att du undrar om spotted är vanligt bland EXO?

Det är ingen skillnad på EXO eller PER vad gäller pälsmönster. Båda raserna följer samma genetiklagar.

Spotted är recessivt mot både tigré och tabby och kan alltså dyka upp lite överallt.

Just nu har jag 3 st spotted golden exo kattungar. Så inte verkar det särskilt ovanligt.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[sarotea]
2011-06-12 13:22
0

Med all respekt Iwanhoe, men att en apa har en intryckt nos har väl inget med hur kattdjur är utformade? Djur ser olika ut för olika syftens skull därför att de är olika släkten. En apa jagar inte kött på samma sätt som ett kattdjur, de har inte ens samma tanduppbyggnad och behöver inte likadan munhåla bara för att ta ett exempel.

Som jag skrev ovan behöver ingen förklara sig, människor är människor och ära och berömmelse är allt, även om djuren får lida (mer eller mindre) det är bara att öppna ögonen och se sig omkring. Trav och galopphästar, hundar, kossor och hönor bara för att ta exempel. Allt för att tjäna pengar eller få ära för fina djur. Sen kan man älska sina djur gränslöst, det säger jag ingenting om. Men det försvarar inte beteendet.

Silvetris, vad jag vet är skolan religionsfri och det lärs knappast ut hur en skapare gör naturen. Du har rätt i att det som funkar, funkar och att det som inte gör dör ut, men det är ett sätt för evolutionen att hitta rätt väg till just något som funkar. För att veta det måste man kunna få göra fel, precis som vi människor lär oss av våra misstag.

Erna
2011-06-12 17:06
0

Om man nu ska diskutera evolutionen, så har ju faktiskt perser med sina platta ansikten överlevt och befästs som artvariant. De dör ju knappast av sina korta nosar om de inte har något allvarligt fel. De kan både äta, dricka och föröka sig utan större problem. Så de kan ju inte vara så vansinnigt felaktiga ändå?

Jag känner till andra kattraser med normallånga nosar som har betydligt större problem när det gäller förlossningar.

Som sagt, nu var det väl inte evolution vi skulle diskutera här, utan varför det är svårt att sälja just nu.

Jag tror fortfarande inte att det beror på att persern är kortnost som gör det svårt att sälja. Varför gick det så jättelätt för ett par månader sedan, isf?? De som vill ha en perser, köper säkert ändå. Det måste bero på andra marknadsmässiga orsaker.

Jag har läst nationalekonomi och har en ganska bra uppfattning om vad som styr priserna. Tillgång och efterfrågan är svaret. Att sänka priserna till löjliga nivåer, som t ex 300:- är inte lösningen, utan att låta bli att avla om man inte får avsättning för sina kattungar under en längre period, t ex ett år.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[sarotea]
2011-06-12 17:25
0

Att en rasen har överlevt är väl inte en speciell bedrift, den får mat och husrum av människan. Som uppfödare tycker man du borde veta att en katt inte visar sig svag på några sätt inför en flock, men nu handlar problemet om platta nosar vilket är enbart människans verk.

Vad jag även förstått så har många uppfödare fått ta bort katter med öppet gomsegel tex, så dödlighet finns där. Eller räknas inte ett djur som nyfödd kattunge?

Jag börjar faktiskt ledsna på era knasiga bortförklaringar, varför inte ta en titt i spegeln istället. Har ni frågat er själva varför ni avlar på ett djur på ett visst sätt som inte är till fördel för den alls? Ser ni katten som en katt eller som ett objekt?

Jag tror att man kanske ska backa ett par steg i hur man tycker en perser ska se ut idag. Någon får gärna lägga upp en bild på en champion idag och en champion för 10 år sedan. Jag kan nämligen sätta pengar på att det är väldigt stor skillnad, och bara till nackdel för katten.

rosensilver
2011-06-12 20:31
0

*50  MildaMatilda vad du tjatar Skrattande
Jag kan inte påminna mig om att jag har fått en kattunge med gomspalt under mina 
32 år som uppfödare (Perser/Exoter).
Var hittar du allt negativt?
Gomspalt kan alla nyfödda varelser få oavsett om det är
katt/hund/människa mm.
Tycker faktiskt att någon borde låser denna tråden för en
fortsatt diskussion leder ingenstans.
Sedan var frågan från början i tråden att det var
svårt att sälja kattungar inte att man borde radera rasen.
Det är som att tugga runt på ett gammalt tuggummi Tungan ute mvh Anita /Rosengångens
http://www.rosengangen.se/

[Iwanhoe]
2011-06-12 21:02
0

Jag tycker att diskussionen är principiellt intressant, och den hör ihop med ursprungsinlägget på så sätt att den s k extremaveln av persern förs fram som en förklaring till varför det är svårt att sälja. Därför tycker jag att vi mycket väl kan fortsätta diskussionen i den här tråden.

# 41 Silvestris:
En av de största orsakerna till perserns nedgång i Sverige är troligen PKD-problematiken för ett antal år sedan. Den slog ut många avelsdjur, och gjorde att avelsbasen blev betydligt smalare än tidigare. Eftersom jag inte var med som uppfödare under den perioden vet jag inte exakt vad som hände, men jag kan tänka mig att många lade av eller gick över till andra raser. Om man har hållit på med perser tidigare är det nog ganska naturligt att välja semilånghår som andrahandsalternativ, och vi ser ju idag hur dominerande dessa raser har blivit.

[sarotea]
2011-06-12 21:14
0

51:

Vilken trist inställning Ni har! Jag har inte någonstans skrivit att man borde eliminera rasen, läs inte vad du själv vill läsa utan det jag skrivit. Jag älskar perser och önskar alla hade en men jag tycker utvecklingen av dem går åt fel håll!

Som köpare till Era kattungar(för jag kommer fortsätta köpa perser om 10 år när mina har gått bort) kanske ni borde ta åt Er konstruktiv kritik istället för att fåna Er och säga att man borde låsa tråden. Jag promotar rasen mycket friskt för potentionella köpare och försöker ge goda råd som att kontakta uppfödare och åka hem till någon med perser och träffa en, för dom är underbara katter!

DOCK har jag fått mycket negativ kritik för att katterna ser ut som dem gör och 100% av besökare hemma hos mig kan tänka sig en chinchillaperser, just för att dom tycker dom två andra ser horribla ut. Jag tror det också speglar gemene man ute i sverige på ett sätt, och det var det jag ville påtala i tråden.

Vill man bara stoppa huvudet i sanden så fine for me! Jag hade också tyckt det varit jobbigt att bli ifrågasatt!

[Iwanhoe]
2011-06-12 21:15
0

#41 #50 Sarotea

Du missade ju poängen med den kortnosiga apan. Det exemplet tog jag upp för att motbevisa ditt påstående om att det inte finns vilda djur med intryckta nosar, inte som någon analogi med kattdjur i övrigt. Naturligtvis har apor och kattdjur olika behov och funktioner; det var liksom inte det som var grejen här.

För övrigt tycker jag att du kan dra ner på tonläget en smula. Du är faktiskt på ett diskussionsforum för folk som gillar perser nu. Du vet inte vad du pratar om när du säger att du tror att en perser för 10 år sedan var bättre än en idag. Jag har en 13-årig perser hemma som har grava ögonproblem till följd av entropion (inåtrullade ögonlock). Entropion var vanligt på perser på den tiden, och även tidigare än så. Jag hade en annan perser, som var född -84, som hade precis samma problem. Nosarna var definitivt längre på den tiden än vad de är idag, men persern som ras var inte särskilt mycket sundare. Återigen, det handlar om att använda sunt förnuft och avla på de individer som inte har andningsproblem eller alltför extrem anatomi.

Och vet du, jag har inga som helst problem med att se mig i spegeln. Antingen accepterar man att människan har satt sig över djuren, med allt vad det innebär, eller också gör man det inte. Jag gör det, förutsatt att människor tar ansvar för vad de gör med djuren. Sedan må det handla om perseravel, hästhoppning, mjölkkor eller vad som helst.

Firinella
2011-06-12 22:30
0

Snälla kan inte någon Medarbetare gå in och stänga denna tråden. Ni som vill fortsätta att "diskutera" annat är denna var tänkt för…

ÖPPNA EN EGEN TRÅD…   /Laila

heliotropes
2011-06-12 22:50
0

På TS begäran låses denna tråd. Ni är välkommna att starta egna trådar i de olika ämnerna.

Inlägget är låst för nya kommentarer