Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2173 ggr
ophelia
0

Färg genetik/avel

Eftersom det finns så mycket kunskap här så undrar jag om vi kunde prata om vilka färg kombinationer som är lämpliga /olämpliga att använda.

Solida Katter,Vitfläckar ,Silver ,CP, mönstrade.Har försökt att sätta mig in i det hela men känner att det fortfarande är en djungel.//Sylvia

MonicaLagerquist
0

Det beror ju på vilket förbund man tillhör.IDP tillåter lite andra kombinationer än vad FIFE gör.

Stolt ägare till tre La permer

ophelia
0

Jag tillhör Fife.

Men det kanske finns fler än jag som är intresserade och gärna skull vilja veta skillnaderna på de olika förbunden.Även olika uppfödares tycke och smak och erfarenheter.

manbukten
0

jagv tycker personligen att det är viktigt att föälja fife även om jag är idp:are. Det underlätter arbete över gränsen. Solida går till allt

Silver och cp är inte tllåtet vad jag vet

Bör heller inte sätta ihop en vitfläck med en cp men tycker det är okey med en solid cp bärare beroende på vad man ska Spara

och så länge vitfläcken inte har cp anlag kan man fortsätta så.

Tycker det är bra med idp att du alltid får regga en färg även om den inte är klockrent accepterad istället för x

Tycker alltså inte att x färger i fife skall gå i avel i idp heller om det inte råder ett mycket starkt behov av att rädda en linje. och då alltid sätta ihop med en solid.

Vad är det du tycker är en djungel????

ophelia
0

Djungeln är alla färger ,olika grader av vitfläck och så detta med CP och Silver.GladDet jag är ute efter är en diskussion inte bara vad som är tillåtet utan vad som är mer eller mindre lämpligt.

Klart jag kan para min vitfläck med vitfläck och så behöver jag inte fundera mera.Men jag vill ju gärna lära merSkäms

IdaJ
0

Har knuffat upp tråden "Rasstandard IDP" där kan du se vilka färgkombinationer som är godkända i IDP.

Här finns Fifes godkända färger http://www.fifeweb.org/wp/breeds/std/per_std.html?keepThis=true&TB_iframe=true&height=450&width=670

ophelia
0

#5 Tack.

Fast jag tror det blivit lite missförstånd.FlörtHar nog fått kläm på vilka färger som är godkända.Det jag funderar över är kombinationer av solida,Vitfläckar m.m. och de olika färgvarianterna.

Ett exempel.Ophelia blåagouti harlekin parad med n22 avkomman blev 03.

Om jag parar avkomman med solid blir det ännu sämre vitfläckighet eller blir det bra solida vad händer om jag parar med o2 smoke???

manbukten
0

#5 Innebär det att IDP har fifes förskrifter också utan undantag?

Och är det fel färg X

om du parar en 03 vitfläck med en solid får du solida och dåliga 03:or Kanske någon bra 03:a Det bästa när man ska para in solida är att ha minst 02:or Vitfläckigheten blir  alltid sämre vid solidparning

IdaJ
0

#6 då missförstod jag dig. Trodde du undrade över vilka varianter som inte är tillåtna…

#7 Jag har ingen aning. Kan ingenting om IDP men om du ser inlägg #6 i den tråden så verkar de ju godkänna de flesta färger så de godkänner säkert alla färger som finns i fife också…

MonicaLagerquist
0

X färg är en ej godkänd färg.

ophelia
0

Ok tack.Det hjälpte.

manbukten
0

#9 Ja vet! frågan var om den befitliga färgen på katten inte finns med på listen. Då felfärgat ej godkänd färg blir X

Trodde du jag inte visste det suck

Nu är det så att jag tycker om flera ordval och framför allt personliga.

Jag älskar personligheter och den jag skrev till förstog frågan det är huvudsaken

Jag vill och kräver att du lämnar mina inlägg ifred.

Ophelia två solida utan silver kan aldrig silver katter eller vitfläckar.

Men två solida kan få cp

ophelia
0
  Nej jag menar om jag parar en vitfläck utan silver med en med silver.Är det bra eller dåligt för vitfläcken.

Hmmm om två solida kan få Cp så måste båda väl bära på anlaget eller är jag fel ute???Du är bra på att förklara så man för stårGlad

cobbyluck
0

Jag blir så himla arg NÄR ni sitter och skriver CP på vår ras som heter COLOURPOINT.

CP för mig är en sjukdom och inte har med katt att göra.

MVH

Yvonné Norrman som har COLOURPOINT PERSER

MonicaLagerquist
0

Håller med säger jag som har en dotter med en CP-skada och föder upp maskade katter.

MonicaLagerquist
0

För att få maskat så måste både mor och far bära på maskanlaget.Parar man två maskade så får man bara maskat.Numera kan man gen testa om katten bär på anlaget.Kan ju vara bra att veta om man parar ut.

ophelia
0

Ber om ursäkt är inte min mening att såra någon.Men var man än läser i annonser och på hemsidor så står det ju oftast just cp.Men ska naturligtvis ta lärdom och säga colourpoint perser hädanefter.Ursäkta än en gång

Annkis54
0

#6. tyvärr så är det nog inte så "lätt" som att titta på bara föräldrarna. Jag har ju aldrig fått en solid katt ifrån olika grader av vitfläckar…men det är det ju en hel del som har fått. O titta på #Mirra här på forumet som fick 2 vanar från "mindre bra vitfläckar". Om jag nu minns rätt..:)
Däremot har jag fått massvis av dåliga 03:r med bra 03 parad med 02
så man kan inte bara titta på föräldrarna utan man måste se bakåt o även se vad en speciell kombination har gett.
Att Ophelia fick 03:or med en ickevitfläckshane kan tyda på att hon har bra vitfläcksanlag.
O jag tror ju att om du parar avkomman med ytterligare en ickevitfläck så riskerar du att du får ytterligare mindre vitfläck på ungarna…men inget är säkert. Det beror nog oxå på om denna ickevitfläckskatt har eller inte har vitfläckar i sin stamtavla.
Men parar du Opehlia med en 02 smoke så får du troligtvis bra vitfläckar, med eller utan "agouti" o smoke/silver. Problemet ( i alla fall har det var så för mig) är att färgbesämma dessa katter som kan ha både agouti o smoke/silver. Just de kombinationerna tycker iaf jag är svåra att färgbestämma. Men allt beror ju hela tiden på vad du vill ha för färger i ditt katteri. Gillar du dessa silvertabbisar..o har en duktig person som kan lära dig…så är ju det kanon.:):)

allt annat ni pratar om har jag ingen aning om:):)
men jag kan liiite om vitfläckar:)

#13..aldrig en enda gång har jag läst CP som CP-skada i detta fall:(

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#17 Instämmer mig dig Annki - jag har heller inte läst cp som cp-skada. Jag tycker att förkortningen har använts många gånger förut här på forumet för just colourpoint.

/Lotta

/Lotta

ophelia
0

Jo jag tror nog att Ophelias vitfläcks anlag är gott om man tänker på att Tingeling fick ganska god fördelning.De andra tre kunde jag väl önskat något mera på.Men men.De var ju inte sämre än att Mr.Smee fick sina cert.

Alla mina funderingar beror ju på att jag sitter här imin ensamhet och funderar på hur jag ska fortsätta för att det ska bli så bra som möjligt.En liten svaghet har jag ju för silver men inte ett måste.Men jag tror jag har lärt mig såpass nu i alla fall att jag fortsätter med vitfläck och då lutar det väl åt vitfläck med rött.

Kvasthulda
0

Va?

Skulle de två bokstäverna CP blandas ihop med någon slags hjärnskada? Det var bland det tokigaste jag sett skrivet på länge.

Under de 15 år som jag umgåtts med kattmänniskor har det uttrycket alltid använts och det har alltid uppfattats som just cplourpoint, som de är. Det är en förkortning som anväds i många fall, det kryllar ju av förkortningar i det dagliga talet/skriften.

Ursäkta att jag gick ifrån slingans fråga men det här gjorde mig en smula förvånad.

Annkis54
0

#19..precis så hade jag gjort..om jag var dig
eftersom Opelia är blå så hade jag tagit en röd
men en creme så får du bara dilutioner..med en röd kan du få både ock
men om du gillar silver..så varför inte en rödsilver-vit då
de måste väl växa på tränFlörtTystCool

o jag antar att du bara tänker ha en hane..o inte flera fertila?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att böja med den sista meningen.Ja bara en fertil hane.Just nu så peppar jag mig själv att beställa tid för att avlägsna gangsterns kulor.Om inte förr så nu i Nov.när alla ska vaccineras.ObestämdSedan så ska vi bara njuta av att ställa ut utan hormon inblandningGlad

Det där med silver får jag tänka ett par varv till på nu.Det är ju som du vet såååååååååå lätt att hitta en maffig snygg Exotic hane som passar till avelSkrattande//Sylvia

Här sitter Mr.Smee och begrundar hur länge han får ha påsens inehåll ifred.

Erna
0

När det gäller färggenetik, finns det alltid undantag eftersom vi fortfarande inte har full koll på hur anlag nedärvs.

Det finns alltid undantag från generella regler, så det är bara att vänta och se vad det blir.

För många år sedan fick jag en låggradig 03 hona efter en 02 x solid.

Hon parades med en solid och vad fick jag; en toppensnygg helrätt 02 som blev Sverak bästa 02 det året. Dessutom 2 solida. Så det beror alltså mycket på vad som finns bakåt i stamtavlan. Denna hona fick alltid 02 med solida, fast hon själv var låggradig 03.

Annars är grundregeln att man tappar vitfläckighet mer och mer om man parar 03 x solid.

Man bör undvika vissa kombinationer:

- inte para cp med chinchilla eller golden, men det är tillåtet både i Sverak och IDP.

- inte para vitfläck med vita, eftersom man får "dolda" vitfläckar, vilket gör det svårt att veta vilka de är när de är helvita. Men det är mest en praktisk fråga.

I övrigt är alla kombinationer OK.

Var det detta du var ute efter?

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

Måste nog förtydliga mig lite om förra inlägget.

Det är tillåtet att para chinchilla/golden med c-p, men alla färgutfall kommer inte automatiskt att bli godkända i Sverak, vilket retar mig till max. Inte för att jag någonsin skulle göra en sån parning, men ändå. En del ungar blir x-variant.

De tar inte konsekvenserna av sina beslut. Det får andra göra.

Heder åt IDP som godtar alla färger inom en ras.

Fö vill jag påminna om följande:

En solid kan aldrig bära på vare sig vitfläck eller silveranlag (läs agouti), oavsett hur många såna det finns i stamtavlan, eftersom dessa är dominanta mot solida färger.

C-p är reccessivt och därför kan en solid bära på det anlaget. Om 2 såna paras kan det bli 25% C-p, 75 % solida varav 50% bär på c-p anlag.

Helvita är dominanta över alla andra färger.

Jag har skrivit en genetikserie som tar upp grundläggande genetik med inriktning på silver och golden. Den finns på min hemsida under Artiklar. Just c-p har jag inte tagit upp.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

ophelia
0

Tack Erna, mycket lättförstålig förklaring .Nu återstår bara att hitta den för "mig perfekta hanen"Men som man brukar säga den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.//Sylvia

jenay
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

så om jag förstått rätt bör jag inte para min svartskölpaddsmoke med en cp??

varfrö är inte cp och silver tillåtet?? vitfläcka då me dcp??

Skrattandeha en bra dag. kram