Strilande hane
Hej på er.
hae en fråga angående en strilande hane åt min mamma.
det är så här att han alltid gått fritt i huset, men när han fick para första gången så började han strila överallt. pappa gjorde i ordning ett jättefint rum till honom där han även har tillgång att gå ut i kattgården när han vill. Mamma provade med jämna mellanrum att ta ut honom, men icke han strilade så fort han fick chansen.
sen fick han para en hona till, och efter det började problemen rejält, hanvankar och vankar inne i sitt rum, skriker för det mesta, ingenting är bra. och nu har han även börjat strila i sitt rum, och då inte bara på kattlådan, utan i hela rummet, mamma är är helt förtvivlad, det är hankiss jämt där inne, hon får torka golvet flera gånger om dan. är det nån som varit med om detta, vad kan hon göra för att få stopp på detta, hoppas nån har nått hjälpande råd
kram //Tessan
Stackars din Mamma va jobbigt hon måste ha,tyvärr har jag inga råd att ge.Jag har ju alla mina kastrater och det är ju för skönt (L).Lena
Hälsningar LENA

Hi hi hi, ja det förstår jag är skönt, synd bara när man köpt dom till avel.
//Tessan
Feliway är bra och fungerar på många det är katternas egna må bra hormoner och har en lugnande eftekt, inget farligt eller beroende framkallat. Du kan köpa det hos dom flesta veterinärer och jag rekomenderar den så kallade pluggen i väggen och den håller i ca 4-5 veckor sedan köper du en refill. Sedan även spray flaskan där du sprayar varje ställe där han har skvätt.
Sedan sätter du pluggen i vägg kontakten så högt upp så att han inte kan strila på den. Effekten kommer om ca 2 veckor.
Ett bra tipps att få bort lukten är..
Ta ut katten till ex rastgården ta sedan å blanda ättiksprit med vatten i en spray flaska..det kommer att stinka men har en väldigt bra effekt. Spray allt du misstänker han har varit på å låt det sitta ett tag..Fyll en lika dan lösning i en skurmopp å ta golverna å bänkar osv.
Du kommer att behöva gasmask…hahah. Låt det nu sitta ett tag gå sedan in å torka av allt men vanligt vatten och alldra sist vädra och sedan kan du sätta i pluggen å spraya i luften med Feliway sprayet innan kissarna får gå in. Om hans doft är riktigt stark så kanske det behövs en rejäl dos av ättika men detta är super bra.
Allt löst som går att tvätta det slänger du in i tvättmaskinen.
Hans egen far kanske är en liten skvätt lisa???
Detta gick kanon till min hane jag hade innan det ända som inte blev bra det var att han var arg på alla andra och det var det ända som inte gick bort. Skvätteriet å lukten försvann men jag var tvungen ändå att kastrera honom å omplacera honom till ett underbart hem utan andra katter för han gick inte ihop med någon än sig själv…snyft men nu har han det så bra man kan önska sig.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

ohh tussen tack för ide´n, ska genast meddela mamma

Strilar han eller kissar han?
Om han kissar ;be vetrinären kolla urinprov så att han inte har UVI eller urinkristraller i urin.För då kan de börja kissa överallt.
Har även hört om katter som lämnat blöta fläckar när de går iväg.
De kan inte hålla tätt pga bakterier i urin .
Heléne

Hej hej.
Nej han strilar enbart, kissar inte.
Hon kan också testa att ge honom p-piller ett tag och se om det blir bättre. Om han inte ska para på ett par veckor så är det ok, men det är ju en tillfällig lösning och inte något som får bli för långdraget. Men helt klart värt att testa för att få ner hans testosteronhalt.
/Lotta
/Lotta

Ja min mamma har funderat på p-piller, för det kommer nämligen dröja minst ett halvår innan han ska para igen
#8 Då skulle jag testa med p-piller. Jag har gett min hane det en period eftersom han inte haft några honor att para, han strilar inte men kan protestkissa ibland när han blir riktigt frustrerad. Med p-piller så blir det mycket lugnare.
/Lotta
fan för datorer
hade precis skrivit o skulle skicka iväg så får jag upp "error"
jag hade oxå testat p-piller+allt Marita säger
hoppas det går bra
jag tror det är ganska vanligt att de får mersmak när de väl har provat på…men det lugnar säkert ner sig
hälsa mamma
jag tror det är ganska vanligt att de får mersmak när de väl har provat på…men det lugnar säkert ner sig
Ja det tror jag också då går dom å kallar förfullt efter mer..lockar å lockar..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Tusen tack för alla era bra tips:)

#10 mamma hälsar tillbaka :)