Vaccin fråga igen..
Ja nu kommer en vaccin fråga igen.
Har varit ute å surfat på många hemsidor idag å fått se att många har valt bort klamydia å tagit herpes istället.
Så kattsnuva, kattpest och herpes
Är det någon som använder detta vaccin som vet vilka biverkningar det kan bli ?
Om man jämför med
kattsnuva, kattpest och klamydia vaccinet
Avdödat som levande
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag vaccinerar bara för kattpest och kattsnuva.
När jag jobbade på djursjukhuset och det var en representant för vaccintilverkare så diskuterades det just vad man ska vacciner emot. Vad jag förstod så ska man undvika att vaccinera mot till exempel chlamydia om man inte har haft detta i sin uppfödning, lånar man ut sin hane eller lånar hane själv så är det naturligtvis annorlunda beroende på i vilken omfattning detta sker.
Risken är ju idag annars att vi övervaccinerar våra djur.
/Lotta
åååå…

Herpes och Chlamydia vaccinen ger så dåligt skydd + att det omöjliggör framtida tester för de sjukdomarna så jag ser ingen anledning att vaccinera för det.
Uppfödare som har anledning att dölja t ex chlamydia infektion i sitt katteri tycker säkert att det är superbra att vaccinera med chlamydia vaccin ;)
Då kan ju inte köparen testa kattungen för det :O
jaha titta vad jag kan lite..=)
Jag har ju hört att biverkningarna som kommer är från klamydia vaccinet har hört något om det?
Glömde fråga…
Vad tycker ni om vaccinet PUREVAX RCP ?????

Jag har ju aldrig haft Chlamydia, men har råkat få denna vaccintaionen någongång ja! Men att testa går ju trots Chlamydia i sprutan, men måste gå en tid innan, vet nämligen en som fick detta i katteriet, och då visar sig provet positivt om du nyligen vaccinerat mot det, detta måste jag nu kolla upp mer, men det är något bakom jag minns svagt. Lät som vi som vaccinerar med detta skulle ha Chlamydia för dölja, vet många som gör det! Men jag ska sluta ta med detat i då mina små reagerat på detta vaccinet.

En katt vaccinerad mot chlamydia kommer under mycket lååååång tid att visa mer eller mindre antikroppar i blodet. Det vill säga på blodprov (enda tillförlitliga chlamydiatestet) visa positivt resultat :O
jag hade nånstans i bakhuvet att nån hade sagt nåt "negativt" om chlamydiavaccinet
o nu fick jag svaret
jag ska faktiskt ta o kontakta min vet o fråga om han inte kan ta hem samma vaccin Fel-O-Vac IV..utan chlamydia..fast då heter det väl lite annorlunda
jag fick ju reaktion på mina kattungar nu sist…i alla fall på en av dem…
är ju onödigt att övervaccinera
så rekommendationen är alltså kattpest o kattsnuva..PUNKT?