Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4654 ggr
[Iwanhoe]
0

Tarminvagination (obs långt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte berätta vad som hänt en av våra kattungar de senaste dagarna, i hopp om att det kan hjälpa andra i samma situation.

Jag har alltså en kull om 3 st hemma, födda 14/1, en vit kille (som syns på min profilbild), en vit tjej som kallas Majsan, samt en silvertigré/vit tjej. Har bestämt att behålla alla tre tills vidare, då speciellt den vite killen samt silverflickan är lovande. I lördags (28/5) kräktes Majsan och silvertjejen, samt deras mamma, ett par gånger. Förmodligen något som var fel med maten. Vite killen hade någon enstaka kräkning på söndagen. Hela gänget repade sig snabbt - det vill säga alla utom Majsan. Hon verkade slö och påverkad. Jag gav henne Resorp vätskeersättning och kokt fisk. På måndagen kräktes Majsan grönt och illaluktande. Fortsatte med vätskeersättning och fisk, som hon åt på kvällen med god aptit. Tisdag morgon (31/5) såg jag direkt att hon var slö. Hon kräktes på nytt, grönt och illaluktande.

Åkte in till Animalen, där hon lades på dropp över dagen. Vi var allesammans inne på att det var en vanlig gastroenterit, som utlösts av dålig mat. Trodde att Majsans slöhet berodde på uttorkning. Blodprover var normala och hon hade ingen feber. Framåt kvällen var hon fortfarande väldigt slö. Nu började jag misstänka att det kunde vara stopp i tarmen. Hon hade inte varit på lådan på flera dagar, utan bara kräkts. Igår (1/6) försökte personalen på Animalen få i henne kontrastvätska, för att kunna röntga buken och se om det fanns normal passage genom tarmen. Det fungerade dock inte, eftersom hon kräktes upp kontrasten. På eftermiddagen bestämdes att operera Majsan. Hennes allmäntillstånd var litet bättre efter droppet, och man trodde nu att hon skulle kunna klara en narkos.

Det visade sig att tunntarmen hade blivit invaginerad, dvs en del av tunntarmen hade stjälpts in i sig själv så att säga. Den del som var instjälpt var rejält skadad, så 4 cm tarm fick lov att tas bort. Operation och uppvaknande gick bra, och idag (2/6) är Majsan hemma hos sina syskon igen. Hon är fortfarande svag och medtagen, men har ätit litet grann och gått på lådan. Trodde väl aldrig att jag skulle bli så glad av att se en kattunge gå på lådan! Faran är inte över ännu, utan de närmaste dygnen blir avgörande. Jag har dock gott hopp, för Majsan är en riktig liten kämpe. Bifogar ett kort på henne.

Berättar denna historia för att göra alla uppmärksamma på hur fort det kan gå när små kattungar blir sjuka, och hur viktigt det är att snabbt se till att de får veterinärvård om de verkar slöa och onormala. Det som ringde som en varningsklocka i det här fallet var utseendet på kattungens kräkningar. Det var inte fråga om det "vanliga" slemmet med matrester, utan ett gröngult stinkande innehåll. Detta är typiskt när tarmen har blivit invaginerad eller tillklämd av annan orsak.

Snälla ni, håll tummarna för att Majsan överlever denna prövning!!

Cajza
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för att du delar med dig av detta, som kan hända oss alla. Naturligtvis håller vi tummarna för att Majsan ska krya på sig och bli helt återställd.

// Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

heliotropes
0

Jag håller tummar och tår på att din Majsan ska fixa detta…Det är så fruktans värt jobbigt när våra små vänner blir dåliga…glöm bara inte bort dej själv.

Eva // medarbetare på Perser

Erna
0

Men vilken pärs! Hoppas att hon fixar detta. Tur att matte är så kunnig.

Detta måste väl vara relativt ovanligt? Jag har då aldrig hört talas om något fall, bara läst om det, särskilt inom humanmedicin.

Håller tummarna att allt ska gå bra.

På söndag åker jag till Nerks utställning i Örebro, inte för att tävla för det får inte vi som tillhör WCF, utan för Silver News årsmöte och prisutdelning till Årets katt inom föreningen. Det ska bli kul att få se alla PER/EXO, som jag inte sett på åratal i Sverak och träffa gamla kompisar.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

Usch då stackars lilla Majsan, hoppas hon snart blir frisk. Tack för att du vill dela med dig av eran händelse, det ger så mycket. {#emotions_dlg.kiss}

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
0

Tack för att du delade med om det här! Vi håller alla tummar o tassar för fortsatt förbättring för lilla Majsan!

Min dotter hade invagination när hon var två år. Det var en hemsk upplevelse och jag vet att det är livshotande.

Kram från Elisabet m katter o hundar <3

WildWest
0

Usch så hemskt. Stackars lilla kisse. Har heller aldrig hört talas om detta men håller naturligtvis tummarna får att Majsan fixar detta.

Kerstin i Umeå

CopyKatten
0

Jag har hört om det men det gör det inte alls roligare när det inträffar. Hoppas att hon kryar på sig lilltösen, vi håller tummar och tassar!

[Iwanhoe]
0

Tusen tack för alla era uppmuntrande ord och hälsningar! Kan berätta att Majsan blir allt piggare, äter och tvättar sig, och har till och med lekt med en insekt. Jag har gott hopp om henne.

Erna: synd att vi inte kan ses på samma utställningar. Själv åker jag till Speedcat 11/6 och ställer min vite "gris" och hans silversyster.

Annkis54
0

tack för att du delar med dig…som de andra säger så är det jättevärdefullt att vi får reda på så mycket som möjligt av andras erfarenheter. 
Det som hon kräktes upp….var det "avföring"?
När det blir stopp i tarmen hos människor..med vissa sjukdomar..så kräks de avföring.
Jag var med om det en gång när jag jobbade på en vårdavdelning.
Tänk att få bajs i munnen….himmel o pannkaka
håller tummarna för Majsan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Iwanhoe]
0

#9: Nej, inte direkt som avföring, utan helt rinnande och gröngultfärgat. Men väldigt illaluktande. Jag fick på något sätt en varningssignal om att det var något udda med alltihop, inte som en vanlig kräkning i samband med dålig mat eller liknande. En annan varningssignal var att jag inte såg henne gå på lådan alls. Och en tredje sak var att hon så snabbt blev hängig och slö.

Ja, det är nog rätt ovanligt att katter (och människor, för den delen) får tarminvagination. Jag har aldrig varit med om det tidigare, och inte ens hört talas om någon annan som drabbats.

Idag är Majsan piggare och det känns som om saker och ting går åt rätt håll. Vågar dock inte andas ut ännu. De tre första dygnen efter operationen är kritiska. Än en gång, tack allesammans för ert stöd!