Löp = Ärftligt
Ja stämmer det alltid??
Har ni varit med någon gång om en hona som har börjat löpa runt 10 månader // året när mamma å mormor kullsyskon eller andra syskon i kullarna innan med samma kombination osv har varit sena å inte börjat förren ungerfär runt 14-24 månader innan första löp !?!?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
putt*
kan inte svara dig på det
har bara haft en hona genom åren som var sen o hon fick bara en unge som är kastrat
så ingen erfarenhet av detta
hmm..ingen som vet något om detta????
Nja, jag har ju honor som löpt tidigt och dom honor jag sparat efter såna honor har ju också löpt tidigt , så ärftligt är det nog.
Jo det är det men är det ingen som har haft en hona..hänvisar till frågan #0
#5 Tyvärr inte här, alla mina löper tidigt runt 6-10 månader så jag kan nog inte svara vad gäller sena löp.
hm..ja det kanske inte har hänt någongång vem vet..
du får putta upp den några gånger till
folk kanske inte är hemma under påsken
putt putt
HA HA
nu är du verkligen igång Marita
putt putt

Jag har haft honor som börjat löpa först vid 14-16 månader, detta har även deras mamma gjort, stämmer bra då jag behöll en hona med, hon löpte också sent.
De som varit tidiga har fåt döttrar som löpt tidigt med.
#12 jo det brukar ju vara så och det går ju i arv. …
Men finns det inte någon som vet om någon har gått emot detta..???? Alltså börjat ändå tidigt fast allt säger att hon skall vara en sen hona??? Hm..
Det verkar lite tunt på den fronten. Även mina honor har varit tidiga och förväntades också vara det.

Visst är det ärftligt. Detta med könsmognad och allt som hör där till verkar vara mer ärftligt på honor än på hanar tycker jag.
Det finns ju honor som bara löper 1-2 gånger/år. Många av deras döttrar är likadana. Inte alls så dumt förutsatt att man har egen hane hemma och inte måste tima in det med resa till hane. Man behöver ju lixom inte piller och sånt på honor som dem.
Om pappan till en kille har varit tidig eller sen eller mitt i mellan verkar ju inte spela någon större roll på sönerna enligt mina erfarenheter.
Jag har haft tidiga hanar och jag har haft väldigt sena hanar. Det har inte stämt alls med hur deras fäder har varit :O
"Hårdlöpande" mödrar brukar få "hårdlöpande" döttrar. Så ser i alla fall min erfarenhet ut. Tidiga mammor får tidiga döttrar. Men visst. Har även haft extremt tidiga småtjejer och jag vet inte varför :O
#15 det är precis så jag har upplevt det så det följer precis varandra.
Så då finns det ingen som har brytit alla konstens arv..hahaha