Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 3176 ggr
jenay
2011-05-07 19:54
0

skiter ppå golvet

är det normatl när man rensa lådan ett par gr om dagen?? det är per.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2011-05-07 20:00
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej en frisk välmående katt bajsar normalt inte på golvet.

Vad har du för låda/sand?

Är katten fertil?

Hur många katter har du?

Hur många lådor har du?

Bajsar katten hårt/löst?

Stolt ägare till tre La permer

Annkis54
2011-05-07 20:04
0

nej..det brukar ofta vara ett tecken på att den protesterar mot nåt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jenay
2011-05-07 20:06
0

två katter på lagom stor låda husses kattsand den fina. dom bajas mellan varken hårt el löst. dom äter med godaptit.

MonicaLagerquist
2011-05-07 20:08
0

Eftersom att katterna bajsar brevid så testa att ta fram minst en låda till.Har du låda med huv fixa en utan huv,Har du låda utan huv fixa en med huv.

jenay
2011-05-07 20:12
0

ok skatesta det jag ha även testa olika rengöringsmedl för att få dom sluta bajs och kiss utanför lådan men dom är även ögonkännare. dom gå på lådan när jag se hmm?? fast det är ju perser domärlite fina i kanten el??

Annkis54
2011-05-08 10:01
0

Men du har väl fler än 2 katter?
fina i kanten. hmm
beror ju på hur man menar.
jag har 6 perser/exo just nu
o ingen bajsar utanför lådan..

om de bajar varken hårt eller löst..så är nog det lite åt det lösa hållet..
det ska ju vara fina fasta korvar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jenay
2011-05-08 21:59
0

jo men dom andra gå ju perfekt på lådan men dom som baja utanför gör detnär jag inte ser så att säja. sen gå dom bara på lådan om den är helt ren men jag kan ju inte hålla på och renas lådan hela tiden. måste vsa något fel på dom.??

MonicaLagerquist
2011-05-09 06:55
0

Nej det är inget fel på katten.Det är deras matte som inte har nog många lådor.Kan du inte hålla rent  så att katterna är nöjda  och så  att katterna trivs har du för många katter helt enkelt.

Erna
2011-05-09 14:47
0

Använd absolut inte Klorin som rengöringsmedel, för det triggar katter att kissa eller bajsa över lukten.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-05-10 23:32
0

ok nä jag ha nog med lådor men det kan ju kanse vara dasg för ett vetrinärbesök dom hakanse infetiktion el tarmproblem?? dom är ju lösa. nej klrorin tål jag inte själv så det använder jag inte använder såpa.

roisleo
2011-05-14 11:24
0

Det kan som nåpgra andra oxså skriver, vara något som han protesterar mot. 

Inte ovanligt att hanar vill ha en potta att kissa i och en att bajsa i så ha två lådor bredvid varandra och att de är rensade ofta.

Eller testa med att byta sand i ena lådan.  En del katter gillar inte om det dammar när de krafsar  eller om det är parfymerad sand.

Han är lös i magen skriver du. Kanske du ska prata med veterinären om foder. Han kanske behöver ett dietfoder som är bra för just honom

Vänigen Maria

www.leo-rois.se

roisleo
2011-05-14 11:27
0

varför, föresten, skulle persern vara finare i kanten… Har haft perser i 38 år och ingen har bajsat eller kissat utanför lådan… så det har inte med rasen att göra

Vänligen Maria

roisleo
2011-05-14 11:48
0

Tittade på äldre inlägg och hittade ett från dig där du frågar varför katterna rullar sig när du tvättat golvet med klorin eller såpa
 Inlägget är daterat 05-06 21:45
………jag moppat med såpa el klorin?? är det bra för deras päls när dom gör något så galet??
Och nu skriver du att du inte använder klorin för att du inte själv tål det

Det finns flera sorters rengöringsmedel som inte luktar något. Prova med det istället och som är speciellt framtaget för t.ex alergier.

Katter kan oxså vara alergiska.

Åter igen vänligen från Maria

jenay
2011-05-15 23:55
0

ursäkta jag skrev fel jag använder klorin ibland inte alltid.

det ha blivt bättre nu jag ha gett dom en till ladå nu gå dom på den jätte duktikgt jag fattade väl inte deras signaler eftes jag är ny inom rasen vad bör jag veta för och bli en bra per och exo uppföadre??

Mona22
2011-05-21 17:08
0

#14 vill du bli uppfödare så läs på massor om rasen och uppfödning överhuvudtaget. Ta kontakt med din uppfödare och fråga om du får vara med på en förlossning så du ser lite vad som kommer hända. Alla förlossningar är ju olika men jag tyckte det gjorde det lite lättare när jag började. var med på 4 förlossningar innan jag tog en egen kull.

Sedan kan du fråga dig Varför du vill bli uppfödare? Vad kan Du tillföra rasen? Har du ekonomin att föda upp? Man går verkligen inte plus om du tror det. Sedan får man kolla efter lämpligt avelmaterial och även om man köper en katt till avel kanske den inte håller till det och har du då otur så har du lagt ut extra pengar på ett katt som blir kastrat.

Uppfödning är en rolig hobby men väldigt dyr.

Det är väldigt mycket att tänka på och bra att veta. Ta kontakt med din uppfödare så hjälper h*n dig nog.Glad

Erna
2011-05-22 13:34
0

Du måste ha en väldigt god ekonomi för att starta uppfödning och räkna inte med vinst, för jag har aldrig lyckats under mina 34 år.

Det kostar mycket pengar och tusenlapparna rullar. Man måste vara hängiven eller lite galen för at fortsätta. Fast alla hobbies kostar pengar, men att hålla på med djur är vanskligt. Vad som helst kan hända. Det är betydligt enklare att syssla med ting som inte lever.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-05-22 22:51
0

jag vet vad jag ge mig in på och seriös och ärlig är jag mne min mentor ha mycket och göra hinner inte med alla mina frågor ohc inte med några förlossnigar heller sist jag va med ville katten inte föda.

mitt mål är som sagt friska och snygga exo.

Mona22
2011-05-22 22:57
0

#17 fråga någon annan om du kan vara med.tror faktiskt många vill hjälpa nybörjare. Det är bra att ha många att fråga och prata med.Glad

jenay
2011-05-22 23:10
0

jo det e ju därför jag ta upp det här om någon vill hjälpa mig och bli min mentor jag behöve ju fler??