Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 3062 ggr
Erna
0

Yamacatos Shell golden Exotic bebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För första gången på åratal har jag äntligen fått en Shell golden Exotic!

Här är han, Yamacatos Qute Qarate. Shell golden är motsvarigheten till chinchilla, fast utan silver. Han har en färg som honung.

Jag fick inga toppbilder, för han snurrade runt hela tiden och visade mest baken eller gapade.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hehe jag va först han ärju gör snygg. kan du förklar vad skillanden är påtigre`tabby golden?? hör blågolden med till vidbandsanlget??Cool

Skrattandeha en bra dag. kram

roisleo
0

Åh, vilken härlig färg och söt är han oxså.

Hur får man fram den färgen ??  Jag hade búren jämte dig på utställningen i Uppsala med silver EXO bebisarna.

Maria

www.leo-rois.se

Erna
0

Qarate är en shell golden som dessutom har pälsmönstret tigré. När pälsen växer ut, försvinner tecknen, även på en exotic.

Hans ena syster är väldigt tydligt tecknad med världens sötaste prickar på magen, så hon blir nog en tigré golden. Först tyckte jag att hon var en shaded golden, för hon är betydligt mörkare och har mer tecken. Bild kommer senare.

Golden finns i följande varianter, med olika färg på tippingen. Alla har golden bottenfärg samt gröna ögon.

Shell -y 12
Shaded -y 11
Spotted -y 24
Tigré -y 23
Tabby -y 22
Vitfläck -y 01,  -y 02,  -y 03,  -y 09 (ej godkända av FIFe)

Tippingen kan vara Svart (vanligast), blå,
röd, creme, svartsköldpadd, blåsköldpadd, lila, choklad, kanel, fawn.

Shell golden hette tidigare chinchilla golden, men beteckningen var förvirrande och blandades ihop med chinchilla, så man bytte inom FIFe namn till shell, vilket även gäller inom Cameogruppen. I USA inom CFA heter det fortfarande Chinchilla golden.

Blågolden är alltså även widbandad (Shaded blå golden = ay 11 med genetisk kod A- wbwb ii).

För att få golden krävs grönögd chinchilla, shaded silver eller golden med anlagen A- Ii Wb-

Jag har aldrig fått annat än svarttippade golden hittills. Blågolden har blivit mer och mer efterfrågade. Se standarden med foton på Silver News hemsida, www.silvernews.se

Man kan alltså aldrig få en shell golden efter 2 silvertabby (som inte har Wb-).

Det finns knappt några shell golden längre, mycket beroende på att det finns så få chinchillor i avel. Det krävs inte bara färg utan även typ och det är det inte många chinchillor som har.

Jag har ofta tillverkat golden genom att para en chinchilla med en solid kopparögd och då fått shaded silver med anlag för golden - dvs icke silver. Ögonfärgen har då mest blivit gulgrön. Tar man en sådan och parar med en golden eller goldenbärare så blir det så småningom en golden.

Jag var först att avla fram golden i Sverige 1977 med sveriges första goldenhane.

Många av färgerna på tippingen ovan är inte tillåtna i FIFe, men väl i WCF.

Vill man veta mer hur man får fram golden, kan man titta in på min hemsida under Artiklar, där det finns en genetikserie i 5 delar, som jag skrev för några år sedan.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

Här kommer ett par bilder på hans syster som är kaxig och orädd, Yamacatos Qute Quickstep, spotted golden exotic hona.

Hon gör skäl för namnet, och dansar fram.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

En bild på hennes gulliga och prickiga mage.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

heliotropes
0

Grattis! till dina riktigt snygga sötnosar!Kyss

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

ok tack för svaren jag ha fått höraatt golden är ett mysslckande inom chincilla aveln men blivt gonkänd färg vad menas med detta???

såjag kan inte få golden vai mina katter som är blåsilverspotted och svartsmokeskölpadda?? vad behöver jag då??

Erna
0

Golden är lika mycket ett misslyckande i så fall som blå är i förhållande till svarta. Glömt allt snack om misslyckande. De som var misslyckade var nog uppfödarna som inte begrep genetik.

Man förstod inte att silver kunde bära på gener för icke-silver. De första golden som föddes i England, gavs bort gratis, eftersom man trodde att katten tjuvparats av någon huskatt.

I USA fick en av de mest kända uppfödarna en golden i kullen och ville gömma undan den, men köparen var envis och tyckte att den var gudomligt vacker och köpte den. Köparen blev sedan en av USAs mest kända domare som var först att ställa ut golden, som blev en sensation. Så småningom blev de godkända, för då plocka alla andra fram sina "misslyckanden" och visade upp dem.

Sedan dess har golden erövrat världen och är mycket eftersökta.

Jag var den första att avla fram golden från 1979. Då tävlade de i Övriga icke godkända färger. De blev godkända i FIFe 1984.

Du kan inte få golden efter dina katter, utan måste isf köpa in nya katter i färgerna Chinchilla, Shaded silver eller golden. Silverkatterna måste vara bärare av icke-silver, dvs golden.

Aveln av grönögda silver & golden är bland de svåraste färgerna, då man kämpar med både typ, färg och ögonfärg. Lyckas man med typen så är ofta ögonfärgen sämre. Om man får fram en riktigt ljus chinchilla med riktigt knallgröna ögon så är oftast typen sämre. Jag har jobbat i 34 år med solidkorsningar för att få upp typ, storlek, benstomme och temperament på dem och börjar nu skörda resultatet.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

ok vilka färgutdfall kan jag få på mina exo avkommer?? jag är nybörjare så golden är frö svårt för mig då menar du??

Erna
0

# 9

Du kan aldrig få golden efter efter dina katter.

Dina kattungar blir allt från spotted, tigré, tabby mönstrade eller smoke, i färgerna svartsköldpadd, svart, rött och dessutom i blått och creme, dvs blåsköldpadd, blåsmoke, och samma med creme, alla med eller utan silver. Detta är ett beräknat utfall och du kan lika gärna få alla i samma färg. Du kan dessutom få perser från 2 exo.

Det du har i potten är

pälsmönster (tabby, tigré, spotted)
färg, dvs svart, rött och dilution (Utspädd färg = blå, creme)
silver eller icke-silver

Det är svåra färger att bestämma på kattungarna, så ta din uppfödare till hjälp eller nån annan som kan titta på dem.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

ok jag förstår ja jag ta min mentor till hjälp när det bli dags.

men jg är som sagt ute efter och få bra typ temp,hälsa mm så färgavla gör jag ju inte då??

Erna
0

Det ena utesluter inte det andra. Du får de färger du får och om du dessutom lägger till fysiska och mentala anlag, så desto bättre.

Lycka till!

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

ja jag tack för dina tips .