Färg på perser
Har en 4-årig hane som pga omplacering flyttat till oss. I hans papper står det att han är brunmaskad sealpoint. Då jag kikat runt på foton av perserkatter har jag inte hittat någon som skulle likna på min, han liknar mer en burma fast hans nos är kortare.
Kan någon förklara vad brunmaskad sealpoint betyder? Och är det en ovanlig färg?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En brunmaskad katt har brunt/svart ansikte bruna/svart fötter och brun/svart svans.Blå ögon.En lite äldre katt kan vara mörk på kroppen men önskvärt är att den är så ljus som möjligt på kroppen med väl avgränsad brun/svart mask i ansiktet och bruna/svarta tassar och brun/svart svans.
Stolt ägare till tre La permer
Ok tack det är exakt så han ser ut. Vad betyder sealpoint?? Är intresserad eftersom vi funderar på att kanske köpa en till perser…
Den svenska beteckningen Brunmaskad är egentligen en felaktig översättning, eftersom masken är svart, så det borde heta svartmaskad. Brunmaskad cp är även genetiskt svart.
Maskerna finns i olika färger precis som alla andra katter, dvs blå, röd, creme, sköldpadd, choklad, lila mm. Det som är viktigt, är att kroppsfärgen är ljus, maskfärgen är tät överallt, frambenen brukar alltid bli ljusare. Det är speciellt viktigt att ansiktsmasken är tät och inte spricker upp i färgen.
Äldre katter, speciellt brunmaskade, blir ofta väldigt mörka på kroppen, särskilt om de är utomhus när det är kallt. Färgen är temperaturkänslig och alla kalla yttre delar är mörkare.
Man ska aldrig raka en colorpoint, eftersom det blir mörkt när pälsen växer ut. Vissa amerikanska utställare utnyttjar detta och rakar frambenen, så att pälsen blir mörkare då den växer ut. Jag såg detta en gång när jag dömde i Finland och förundrades över att frambenen var så mörka på en rödmaskad colorpoint.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
är colropoint vanliget bland per oxch exo?? kanel och fawn ??
ha en bra dag. kram
Hej!
Sealpoint är brunmaskad på engelska. Brunmaskade perser är inte speciellt ovanliga.Maskade, colourpoints,finns både som perser och exotic och i många färger,vanliga är brun-,röd och blåmaskade.Finns även i tabbyvarianter ex bruntabbymaskat,rödtabbymaskat osv(heter då agoutimaskad i stamtavlan)
Här är en bild på 2 exotic colourpointtjejer: Syrrorna S*Roscinas Saga och Smilla. Saga är brunsköldpaddsmaskad,EXOf 33, och Smilla är brunsköldpaddtabbymaskad,EXO f 21 33.
oj va snygga domär.
ha en bra dag. kram
S*Roscinas