P-Piller
Är det någon som vet hur p-piller påverkar kattungarna om man ger det till en digivande mamma?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Dom kan få diarè 

Jag har aldrig fåt diarre på mina små vid detta. Bella fick ju detta då ungarna va 4 veckor vid de 3 ggr hon hade kullar, magarna höll sig bra. men det kan nog vara olika. Bella åt ju detta hela tiden då hon löpte i ett, en gång va hon ju dräktig också, visste ju inte hon va dräktig sålart med p-piller o allt.
Nu så har jag pratat med Blå stjärna å dom säger att mjölken sinar så då blir det inget sådant..hm…
Sedan sa hon att man skall inte ge p-piller ett tag för att sluta för att avla igen det är då det blir komplikationer?? Hon menar på att ska man någonsin ge P-piller så ska dom äta det en långtid aldrig på en avels hona…ÄNNU MER..HM….HM…..

Sinar mjölken??? jaha undra hur mina då fick så fin hull på sina
Ja som du säkert vet marita får vi olika bud överallt, men Bella hade minsann mjölk så det räckte t 7st. Ring någon som avlar istället Marita, jag pratar ofta med Yvonne och de som hållt på med detta i evigheter.
Ja jag tror jag kan bli knäpp på alla olika svar man kan få..Hon visste inte så hon fick läsa i Fass. I Borås gick det inte att komma fram så jag fick ju ringa till Göteborg..I Viskadalen har dom nog fullt upp i dag för där har telefon svararen varit på sedan morse..hm..

Jag fick ju rådet ge Bella P-Piller av Vetetrinär, sen frågade jag naturligtvis Yvonne med, hade ju liksom inget val med Bella, men som sagt inga problem med varken ena el andra. Du såg ju hennes småttingar. Men du ska naturligtvis känna det är rätt o tryggt. Har du någon som löper nu menar du?
Jag tänker på gumman som har smått dom är ju nu två veckor å Lillemannen här verkar ha ett ökat intresse för just mamma katt så förra gånger så började hon när dom små var 4v så det kanske kommer snart..jag får väl dela dom åt IGEN..snyft..
Tänkte jag måste kolla upp lite …

Jag började med p-piller på Lazy när de små var 3v. Hon ger fortfarande di och de små är snart 7v. Jag pratade först med veterinären och hon sa att det var OK. Lazy mår bra och hennes "små" är bra i magen ingen diarrè. Det var samma med förra kullen. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Tack Cajza =)
Är det någon som har dåliga erfarenheter av detta då??
Ja jag ger Aldrig p-piller då många katter får livmoderinflamationer samt juvertumörer, ungar som blir dåliga honor som har svårt att komma i löp efter att gått på piller mm
Har också hört att ger man Hanar p-piller som många gör är det risk att hanen åker på cancer och kan få stopp i röret dålig fart på parandet mm , så jag ger inte hanar heller p-piller det är ju inte alls gjorda för Hanar heller.
Dä är det bättre att sära katterna så slipper man onödiga sjukdommar och vet besök.
#10 Oj då !!
Kattungarna kan få diarré när mamman kommer i löp också. Börjar de löpa tidigt så vet jag de som gett -piller till honan utan problem med ungarna.
Jag ger mina honor p-piller mellan dräktigheterna, när det inte ska bli någon mer kull blir de kastrater. Honan kan likaväl drabbas av livmoderinflammation när hon löper gång på gång utan att bli parad.
/Lotta
/Lotta
Kattungarna kan få diarré när mamman kommer i löp också. Börjar de löpa tidigt så vet jag de som gett -piller till honan utan problem med ungarna.
Ja detta har jag varit med om en gång vid 5 veckors löpet..sedan vet jag också fler som har gett utan någon som hellst problem…så man måste ju fråga kanske sitter det någon med hemska erfarenheterna !?!

Ja större risker med löpa en ge p-piller. Sen behöver de ju inte gå på detta i ett, men vid behov så är detta jättebra ge.

Jag har aldrig behövt ge mina piller så länge de haft ungarna kvar.(inget löp)Men annars får de ju,när de inte ska bli dräktiga.Har oxå hört att löp kan ge diarré hos ungarna,så det är bättre att ge piller om honan visar löptendenser.
Jag har i alla år gett p-piller mellan kullar…för att honan inte ska bli parad
jag har oxå många gånger gett diande honor p-piller för det är mycket vanligt hos mig att mina börjar löpa redan 3-4 veckor efter ungarna är födda. Ingen unge har reagerat.
har även gett hanar p-piller…men det fick jag sluta med till Cosmos för han fick "mjölkiga" tuttar…men han hade antagligen fått för mycket o för lång tid..så jag kastrerade honom istället.
Jag gör nästan ALLT för att slippa separera dem
Ja jag skall höra med en annan veterinär i morgon
sedan får jag se hur jag gör. Ibland måste man ta ställning mellan dåligt å ännu sämre..
precis
o så kanske man måste ta med hur man själv mår oxå
jag vet att jag hade ett eget litet privat helvete när jag var tvungen att dela på katterna
för inte gillar de det precis