Vita strån Morrhår
Jag håller ju på att fixa en av mina Paddor inför utställning, nu till min fråga.
Vita strån i morrhåren hur gör man med dom? Hon har ju som sin far vita strån blandat med dom svarta. Pappa är svart och har även han 1 vitt strå i morrhåren, hur gör man ? Hade tänkt ställa han med.
Sen nästa fråga
En PER n som har typ gråaktig lejonkrage, får dom ha det? Detta gäller alltså pappa till Paddan som ska ställas, lägger in bild på henne här.
Sen till den andra honan jag tänker ställa halvsyster med paddan här, hon är PER n och har lite typ rostbrunt i kragen´, hur gör man där.
Försökte för några år sedan få lite hjälp inför utställning men fick konstiga svar, då sa folk jag skulle klippa bort byxorna + ta bort allt hår på huvud och klippa allt långt hår på kroppen därför har jag aldrig riktigt lärt mig detta inför utställning
gav upp då jag fick idiotiska svar helt enkelt.
vet inte ens om denna hamnade i rätt tråd.

Har med en padda med vita håstrån på ena sidan, vi satt just o pratade om detta förut idag, men inte borde man behöva åtgärdad detta? Ska ta reda på detta mer, kan vara bra för andra veta, mkt söt tjej på bilden! Vem kommer hon ifrån, så lik en padda jag haft, men hon hade andra sidan med fläckar.
Här kommer vår padda med vita strån på vänster sida, och svarta på höger

Det är nåt visst med paddor , fin katt du visar väldigt lik en av mina Änglar . Ja jag har ju även pappa till min padda och det är han jag även frågar om det grå i lejonmanen. + en svart dotter som har brunaktigt i lejonmanen.

#1…. Här kommer vår padda med vita strån på vänster sida, och svarta på höger
Är det för att hon ska veta vad som är höger och vänster kanske. 
Jättefina Paddor allihopa.Lena
Hälsningar LENA
jag tror att vissa noppar bort lite av det gråa eller brunaktiga i svarta katter
men det beror ju på hur mycket päls de har
det är nog bättre att de har mer päls o lite missfärgat än tvärtom
de olikfärgade morrhåren tror jag inte att du behöver bry dig om
fråga domaren på utställningen
Ja men på utställningen kan det kanske vara för sent att ta bort vita morrhår. Sen kragen på Pappan är väldigt stor som en lejonman,tar man bort det så vettetusan om han inte blir hårlös där. Kanske ska skita i att ställa han då, synd då han är DNA testad och pkd fri
ser väl vad som händer. Skulle vart kul med en liten bedömning på han även som vuxen.
Jag tror att jag har läst någonstans att man kan försöka borsta bort det grå/rostfärgade med en karda hos svarta katter som har så. Har själv aldrig haft någon svart så jag vet inte om det verkligen fungerar…
Är det bara ett par enstaka vita morrhår skulle jag ha klippt bort dem då jag tycker att det stör. Jag klipper även bort morrhår/ögonfransar som viker sig in över ansiktet och ögonen. Tycker att det stör det "öppna uttrycket" om det är en massa krullig morrhår som går härs och tvärs över ansiktet på dem. Behåller bara morrhår som växer "utåt" från ansiktet.

#9 Hmm jag räknade stråna 5 ena sidan 3 andra sidan dom kraftigaste stråna, du menar man kan ta bort dom? sen är det ju en hel vetenskap det med att få fram som du säger "den öppna looken" jag törs nog inte på att klippa i ansiktet då gör man säkert fel.
Får nog försöka ställa som hon är helt enkelt och hoppas på det bästa, vem vet kanske kommer nån räddande ängel och hjälper mig på plats innan katten ska till domarn 
#10 Jag tänkte mest om det var enstaka strån att man skulle ta bort alla.
På din hade jag nog gallrat lite så att det inte blir lika framträdande. Skulle ha tagit bort de strån som mest viker sig in över ansiktet och sen tagit bort strån på andra sidan också så att det blir symmetriskt…
Men det är vad jag skulle göra om det var min katt och jag är ju ingen utställningsexpert 
Söt är hon verkligen med sina vita strån! :)
Jo, hon ser ut som en lite Valross med betar
pekar rakt fram på henne och långa är dom också. Får testa gallra lite då.

Ja hon är söt Olivia, ska prata med hennes uppfödare hur man ska göra
Tänkte jag skulle kanske dölja dem vid fotograferingen hädanefter

Kan väl inte ta bort morrhåren…..det är ju deras känselspröt. 

Pratade med Olivias uppfödare idag, hon tror Olivia kommer tappa dessa vita strån då hon byter pälsen nu, hon är ju i fällning o byte just nu. Olivia hade inte vita morrhår som liten, jag som hade börjat gilla dessa morrhår
Men om inte så kan man ta bort dem som sticker inåt i ansiktet.
#15 Jag har också hört att tar man bort morrhåren så får dom fel på balansen, vet inte om jag vågar ta bort dom tack vara det.

#15…de får inte fel på balansen utan morrisar…en del utekatter har väldigt korta sådana, pga nötning, slagsmål m.m…och de har inga problem. Yngre katter brukar få sina morrisar avbitna av andra som vill tukta dem. Man ska ju givetvis inte ta bort alla…och med att ta bort…så avses att man klipper bort dem.
Men å andra sidan…man måste inte klippa bort dem heller!

Nä balans problem är nog bara en av häxideerna
Men att de har känsel i dem vid jakt mm?? ja kan nog stämma! Men jag hade en kattmamma som bet av morhåren på alla sina små i ett, de såg lustiga ut, men växer ut igen. Man kan ta bort vissa strån om man vill utan problem, men då klippa.
hehe ja nu skall vi stajla kissar haha
kanske skulle ta o färga dom hehe
miapia skoja bara lite nu haha

Om jag hade en katt som skulle vara utan vitt och hon får ett par vita morrhår så hade jag nog klippt bort dem.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#21 Tushpenna då kanske för smink har ju inte jag här 

#24 Jag sa ju det bara på skoj sen undrar jag, sprit på händerna är inte det skadligt för katten om nu det är så starkt att det skulle ta bort tush? Nu blir jag mer och mer osäker på utställning, inte nog med det är plågeri att ha katten i en bur där folk petar och skrämmer/sabbar katten, nu hör jag om sprit på händer också 

Det är ett måste av sanitära orsaker, och för att inte sprida ev parasiter, bakterier m.m. Bordet spritas också av mellan varje katt som är upp. Spriten dunstar direkt…så den finns inte kvar i flytande form…de har dessutom pappershandukar som de torkar händerna med.
#27 Ja det är väl samma som veterinärer använder men då ska det ju inte ta bort Tush om det dunstar, men som sagt så sa jag ju det på skoj bara.

Tror inte det vore ide måla dem
Tror nog detta kan vara en charm grej med, det man ska tänka på är väl ta bort dem som pekar inåt, men jag tittade på Olivia min nu, hennes alla på vänster är vita, och pekar inåt
Jag bryr mig inte! Får väl se vad tiden visar för ställa henne i höst då jag ska ställa igen, innan dess inte en enda utställning.
Ja hanens morrhår det strået är ju format som en skruv, ser ganska fränt ut och gamla ägaren sa han har så om han mår bra .

Tur att jag inte ställer ut. Varför ändra en katts normala utseende bara för att någon/några korkade människor har bestämt hur en perser SKA se ut. Dom ser ut som dom gör när dom föds….thats it. Nu får jag skäll av flera men det struntar jag i. Jag gillar inte att man måste klippa av morrhår, fixa toffsarna på öronen mm bara för att domaren ska ge bra betyg på katten. Men det är min syn på det. Om jag fick vara domare så skulle jag hellre ge högsta poäng på en katt som är Ostylad än stylad som dom igentligen inte ser ut.
Sorry….min syn på djur.
#31 Håller faktiskt i viss mån med dig, jag är också emot det med att klippa och hålla på i skallen på dom + detta färgande av pälsar för dom råkar ha fel färg i annan färg , meen, jag plockar bort tofsar på örenoen med jämna mellanrum här även då dom bara går hemma.
Du får bli Domare då kanske 

Jag gör så här nu…
…på denna tråden.

#33 Nä lars va inte tyst! Jag är av samma åsikt
aj aj slå mig inte nu! Tycker nog katterna ska få ha sitt naturliga utseende jag med, men men reglerna styr! tar aldrig bort toffsar hemma tex. Bada dem är för mig okej att göra regelbundet.

#34…då kan jag säga en sak till. Vilka regler styr?? Det är utställarna som bestämmer i slutändan. Ställer inte ni upp på dom här reglerna och struntar i att gå på utställningarna. Vilka lyssnar dom på till slut? Jo er!!!
Jag gör som sagt inget med katterna förutom att bada dom ca 1 gång i månaden. Tycker det är fint med toffsar vid öronen. Beror kanske på att jag älskar LO-djur.
Men men….kör på…ska inte förstöra denna tråden med mitt bla bla.
#35 bla bla bla
du begriper inte det här
bara så att ingen missförstår…vi bara skojar med varann jag o Lars_Kd

Min gamle gubbe, nu snart 14 år, har alltid haft ett eller några få vita morrhår. Han blev bästa långhår vuxen på sin 1:a utställning trots att han hade några få vita morrhår samt inte var helt svart.
Tror inte att domaren bryr sig om morrhåren såtillvida det inte står och väger emellan två stycken mycket bra katter och måste välja.
Angående färgen. Håller helt med Bullan i inlägg #16. Har själv hört en domare säga att hon väljer hellre en svart katt med naturligt blekt (brunt eller gråaktig) päls än en med helt kolsvart päls. Anledning: den "missfärgade" är inte färgad men den kolsvarta kan mycket väl vara det.

Angående olikfärgade morrisar så är det väldigt sällan som en domare kommenterar detta. Min röda exotic har både vita och svarta morrisar och det har ju gått riktigt bra för honom på utställningen ändå :) En kommentar har jag fått på de svarta morrisarna och det var att Kurre inte skulle vara för nära mamma när hon målade sig med mascara på morgonen
Jag älskar att trimma katten och forma dess päls i framförallt ansiktet så man ser hur katten ser ut! Jag både plockar päls och klipper också. Men är man inte van att göra detta och ska iväg på utställning snart be då om hjälp så att någon som kan fixa detta också gör det. Träna ska man göra på katter som INTE ska ställas.
Men det viktigaste att komma ihåg att utan kattens tekniska kvaliteér kommer du ingenstans i utställningssvängen. Och dem kan du inte trimma fram :)