Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 5366 ggr
Marita-L
2010-02-17 20:40
0

Cameo..genetik

Jag vill lära mig lite om just Cameo.

Vad står det för?

Hur nedärvs det?

Är Cameo en utspädd färg? Dilitions anlag?

Har det med tippningen Att göra?

Man läser på olika hemsidor Röd shaded cameo ds 11 och Creme shaded cameo …

Jag hittar inte så cameo Mycket om så ni får ursäkta min okunnighet.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
2010-02-17 20:49
1

Räknas dom som Solida? Eller kan det även finns Tabby?

Crystal Pearl´s

IdaJ
2010-02-17 21:09
0

Vad jag förstått att man menar med cameo är den röda varianten av chinchilla & shaded silver. En augoti (tippad) rödsilverkatt.

En cremerödsilver katt är diluterad.

Är det en solid rödsilver så blir det en röd smoke.

heliotropes
2010-02-17 21:30
0

Spinn har skrivit lite genetik om cameo..här är en länk till del 7.

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
2010-02-17 22:01
0

Jo jag hittade den nyss Glad men det var inte så mycket som fanns men tydligt och bra.

Så om katten är rödsilver -shaded så står det för cameo och shaded går inte under solid Flört

Men jag hittade en hemsida där det stod så här..

Creme cameo tabby.. ja då kanske dom inte riktigt vet vad katten är eller? För den riktiga är röd/cremesilvershaded..'

Eller skriver dom cameo i utlandet även om katten är en rödsilvertabby ?

Crystal Pearl´s

heliotropes
2010-02-17 22:19
0

Ja!! Inte blir man riktigt klok på dettaSkrattande Men jag uppfattar det samma som Ida.

miascharming
2010-02-17 22:31
0

# 4 cremerödsilver är diluterad ??

En katt kan väl inte vara både röd och creme

& röd är inte diluterad…TystCool

Eller har jag missat nått ?Skäms

heliotropes
2010-02-17 22:40
0

#6 Haha! Jag tror att Ida körde texten på det snabba sättetSkrattande

Marita-L
2010-02-17 22:42
0

#6 hihi där står inget om dilition i #4 Mia hihihi Flört Röd/creme silvershaded..alltså röd eller creme.. förlåt jag kanske skulle skrivit ut hela istället för ett / hihi sorry  Glad

Crystal Pearl´s

heliotropes
2010-02-17 22:44
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju fått en som jag inte kan se annat än att han är en Cameo ,ns11…min Classic perserSkrattande

Marita-L
2010-02-17 22:44
0

#7 haha nu ser jag vad Ida skrev hahaha ja ibland kör man bara ihop det Skrattande

Crystal Pearl´s

heliotropes
2010-02-17 22:45
0

Förlåt Ida.Oskyldig.Det var ju Marita som var snabbSkrattandeeller båda…Skrattandeoch jag…Skrattande

Marita-L
2010-02-17 22:47
0

#9 vilken sötnos Glad

Jag skulle vilja se en ds 11 som liten bebis..runt ca 2-3 veckor så man kan jämföra med en rödsilvertabby..den måste ju vara mkt mer ljusare på huvudet ..eller

Crystal Pearl´s

baloo4
2010-02-17 22:53
0

hej hej

Margareta som har Hasselliden har haft en del Cameo har jag för mig, hon kan säkert genetiken bakom :)

/Fia

Twice-As-Nice
2010-02-17 23:30
0

Hej!

Här kommer bilder på min ds11 hona IC Pele Mele´s Silver Sunlight On Ice när hon var 21 dagar gammal respektive ca 4 veckor. En "cameo" ska ha ett så vitt ansikte som möjligt som bebis och vita ben.

MVH

Kristina

IdaJ
2010-02-17 23:32
0

#6 En cremesilver är diluterad tänkte jag, det gick visst lite fort där Glad

heliotropes
2010-02-17 23:34
0

#12 Tack!!Glad

Här är en uppfödare som visar lite bilder på avkommor i de aktuella färgerna….hon har oxå väldigt upplysande stamtavlor på sina katter.

Jag kan leta på någon bild på Highland som är på bilden ovan, där han är yngre.

Twice-As-Nice
2010-02-17 23:38
0

Simone som har Silverdance katteri i Tyskland har en mycket informativ hemsida. Speciellt om man går in under "breedstandard"

Silverdance Cattery

Kristina

heliotropes
2010-02-17 23:41
0

Det var ju jättefina bilder…liksom kattenFlört Kyss

Bilderna som jag tog på Highlander i den åldern var inte bra..

miascharming
2010-02-18 00:57
0

# 8 Menade 2 - jag slant också Cool

# 14 SÖT SOM SOCKER Kyss

# 15 Flört

KungBores
2010-02-18 06:57
0

Fick i helgen som var lära mig av Wayne Trewathan som dömde på GRK att inom CFA kallar/kallade man röd- och cremesmoke för cameo. Så det kanske är så att cameotabby är det som vi kallar röd- respektive cremesilvertabby. En begreppsförvirring helt enkelt.
Cameo används upplever jag som ett samlingsnamn för färgade shaded dock ej svart och blå.´
I Royal Canins uppfödarhandbok står en kort men en bra förklaring kring genetiken av shaded och shell.
/Ingela

Marita-L
2010-02-18 07:40
0

#14 Åhhh vilken underbart söt liten docka, ja där syns det tydligt skillnaden..tack Kristina

#16 Tack  Glad

#17 Vilken bra hemsida

#19 hahaha

#20 Ja precis så tänkte jag med..men jag fick klia mig i huvudet där ett tag hihi

Crystal Pearl´s

Mayer
2010-02-18 11:00
0

Här är Amors Troll Knock Out som bäbis,en ds11.

Marita-L
2010-02-18 12:28
0

#22 Så söt

Crystal Pearl´s

heliotropes
2010-02-18 12:54
0

Jättecharmig!!

Marita…Nu när du täker fördjupa dej i denna färgFlört Får du gärna återkomma med det du får fram….Glad

sidentassen55
2010-02-18 13:30
0

Är inte Erna kvar här ?? Hon borde väl vara den absoluta personen att förklara detta om silvret?

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
2010-02-18 14:16
0

#24 Jag får se vad jag hittar men jag känner mig ganska nöjd vad just Cameo står förGlad

Crystal Pearl´s

Annkis54
2010-02-18 15:31
0

skriv en artikel MaritaFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
2010-02-19 02:14
0

# 20

Jättekul att få hör din Info Ingela från den amerikanska domaren!

Det är precis den uppfattning jag också har!

Här är ett nytaget foto på Anja Mayers hane "Nocke" från mig

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

Amorstroll
2010-02-19 02:28
0

Eftersom "Nocke", Amors Troll Knock Out såg ut så här som liten bebis trodde jag naturligtvis att han var rödsilvertabby precis som mammakatt.

Men som ni ser på bebisbilden ovan i inlägg #22 av Anja försvann tabbymarkeringarna ganska fort.

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

Twice-As-Nice
2010-02-19 10:28
0

#28 Så fin Nocke har blivit!Glad Roligt att få se ett nytt foto på snyggingen.

MVH

Kristina

Erna
2010-02-19 12:20
0

Silveravel är det svåraste som finns och ännu svårare i kombination med rött.

Silveranlaget gör att den röda färgen späds ut mer än den svarta färgen, och det kan vara väldigt svårt att avgöra vilken färg det är, shell eller shaded. Tabbytecknade röda/creme silver har oftast tecknen i tippingen, så de brukar försvinna med tiden, till skillnad mot en "vanlig" rödtabby, som har bandade hårstrån från roten till toppen.

Rött är fullfärg och dominant. Creme är utspädd röd färg, alltså dilution. Smoke är genetiskt en solid, oavsett färgen. Skillnaden ses främst på nosspegeln. har den en lining så är det en silver (fast svårt att se på en röd katt). En smoke har alltid solidfärgad nosspegel. Svårt?? JAAA!

Gå in på

www.silvernews.se

Kolla under Artiklar.

eller

www.yamacatos.se.

Kolla under Artiklar.

Där hittar du genetik för silver. Byt bara ut färgen svart mot rött. Jag har skrivit serien i 5 delar, efter önskemål från silveruppfödare. Där finns det mesta man behöver vad gäller genetik för silver av alla varianter.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

frukove
2010-02-20 09:38
0

Tack  för all info i detta ämne.Super intressant och kul att förstå lite till!Men det är lite svårt när det ibland pratas cameo och cremesilver…

Anja!Vad läcker Nocke blivit !!!En supersnygg kille!Lycka till med honom i år!En kanonkatt-hoppas vi får träffas snart igen. Hoppas på att få se ungar efter honom snart.Vad spännande det kan bli.

Grattis även till Lisa som fött upp honom!Han har ju en superläcker färg och en underbar kropp.

Heléne

norrlanning
2010-02-20 12:32
0

Kul att läsa, men det verkar vara svårt med dessa färger.

jenay
2011-04-19 22:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

någon som vet något om blå golden??

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2011-04-19 22:56
0

Antingen måste det finnas dilitionbärande på blått hos föräldradjuren eller att de är blå, även anlaget för golden måste bäras eller vara synligt hos föräldradjuret, dessa är inom SVERAK endast godkända som grönögda.

Erna
2011-04-20 15:03
0

Förtydligande:

En cameo är alltid en röd/creme tippad katt på silver, t ex shell cameo (mosvarar chinchilla), shaded cameo (motsvarar en shaded silver), mönstrad cameo. Det finns tabby, tigré och spotted på silver. Slutligen smoke som hos oss kallas röd smoke eller creme smoke. Alla smokar är solida trots silvret. Alla dessa brukar ha kopparfärgade ögon och är godkända i alla förbund.

Jag har fått fram grönögda rödtippade golden, dy 11, eftersom mamman råkade vara sköldpadd shaded silver grönögd. dy är inte godkända i FIFe men däremot i WCF, dit jag hör.

Blågolden finns några st i Sverige och ser grårosa ut. #34 ovan har beskrivit det helt korrekt. De har blivit väldigt populära ute i Europa.

I början betalade folk fantasisummor för färgen trots dålig typ. Numera finns det även med bra typ.

Konstigt nog, har jag aldrig fått fram några blå tippade silver eller golden, trots att jag korsat med solid blå och creme många gånger.

Bild på en rödtippad shaded golden. Vem kan se skillnaden på en shell tippad och en shaded tippad på golden bottenfärg??? Inte jag!

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2011-04-20 15:05
0

bilden kom inte med, så jag försöker igen.

Yamacatos Golden Tango, PER dy 11, rödtippad shaded golden.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-04-25 03:51
0

är det många som sysslar med just cameo och golden avel??

Erna
2011-04-25 12:48
0

Nej, det är det inte. Det är mest ett biutfall i annan avel. Den mest kända uppfödaren på Cameo är nog Hassellidens, som också varit verksam väldigt länge. Det hon inte kan om cameo är inte värt att veta.Annars dyker cameo upp lite här och där i avel med silver + rött.

Golden är ännu färre som får. Vi är nog bara en handfull och några av oss jobbar med golden lite mer aktivt, varav jag är en. Jag hade den förstfödda golden i norden och han var född 1979, IC Chant Dar Ome´s Golden Midas. han blev pappa till många golden på sin tid.

Numer har jag en avelshane som är tabbymönstrad golden, Terranova´s Wampiro. Se foto.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-05-05 21:27
0

ok tack för bra svar. så jag kan ex få golden om man ha cinhilla el shade silver jag läste det nämligen på på en sida.?? så man kan ex inte få golden med en blåsilverspotted el svarsköllpadssmoke??

heliotropes
2011-05-06 01:06
0

Man kan få golden med andra färger men då förlorar man oftast ögonfärgen som i SVERAK endast är godkända som grönögda. Det blir även vanligtvis mönstrade golden. Man kan se dessa mönstrade golden i den orangögda silveraveln men då registreras de till brun/svartmönstrat. Knäppt..ja!Obestämd Skulle golden/goldenmönstrat även vara godkända som orangeögda samt sköldpaddsgolden/mönstrat, så skulle det nog bli mer rätt vid färgregistreringarna hos de mönstrade.

Finns det någon sådan golden med i generna hos den andra färgen(som i de ex.du tagit upp) så kan det bli golden med en golden men chansen är procentuellt liten.

Golden=silverkatt utan silver= kan inte ge silver,golden måste synas eller finnas hos båda föräldradjuren för att de ska kunna få goldenavkomma.

Det bästa och lättast är ju att para dessa grönögda tippade varianter med sina egna,då vet man vad man får.Flört

När man börjar med avel ska man fråga sig själv vad man vill med sin avel….tex.

*Jobba med en speciell färg för att bättra tex. typ/färg eller pälskvaliteé..etc. det kan bli en flera års syssla och för att komma någonstans. Ibland måste man ta svåra beslut att omplacera de äldre djuren,man har ju en gräns för hur många katter man kan ha. Man måste även vara 100% hängiven om man ska uppnå något.

*Köpa redan ett bra avelsmaterial och föda upp någon kull ibland och få färger som är godkända,kanske få något eget att tävla. Ev. spara på någon avkomma innan man låter de äldre gå i "pension".

jenay
2011-05-06 21:11
0

ok jag fick tips om royal canins uppfödarbok men den finns bara och köpa el?? ja jag ha blåsilverspotted hane och svartskölpaddssmoke hona. jag vill syssla med bra typ kvalitet till utsl avel och sälskap. vill hålla på med vitfläcks silver verka snyggt och jag gilla denna ras. exotik.

heliotropes
2011-05-06 23:49
0

#42 Den går att beställa på deras hemsida,den är väl värd pengarna.Glad

Då verkar det som om du bör söka upp en bra Exot vitfläckshona,Flörtdu bör söka efter en med väldigt mycket vitt om du använder din hane,annars riskerar du att få babysar med låg vitfläckighet.

jenay
2011-05-07 20:04
0

ok är det van harliken el bicolor jag ska titta efter??? inte lätt och veta vem som ha högst vitfläckighet.

Erna
2011-05-10 16:16
0

Vitfläckar delas in i flera grupper med olika grad av vitfläckighet.

01 = Van, mest vitfläck

02 = Harlekin, mittemellan

03 = Bicolor, minst vitfläck.

På andra raser finns flera vitfläcksgrader t ex mitted = odefinierad grad, dvs väldigt lite.

Dessutom finns det i verkligheten, katter som kan ligga mittemellan dessa grupper. De kan ju användas till avel, men kan ha svårt att tävla, pga att vitfläckigheten kan vara svår att avgöra.

Det # 42 menade, är att du bör leta efter en honkatt med mycket hög vitfläckighet, dvs en van eller möjligen en harlekin. Annars riskerar du att få avkommor med alldeles för lite vitt, även för en 03.

Fläckarnas placering brukar vara ärftligt. Om föräldrarna har oregelbunden fläckighet i ansiktet, dvs inte den önskade, så brukar det gå i arv.

Man ska kunna se fläckar från alla håll på en Bicolor, även på ryggsidan, t ex halsband, ryggfläck eller band framför svansen.

I övrigt är det bäst att läsa standarden, som beskriver hur och var fläckarna får finnas.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-05-10 23:26
0

hittainget i standrad om silver med vitfläck el vad ska jag leta efter det??