Avel
Hejsan, Har en perser hane som föddes 12 aug så nu är han 5 månader. Kan han redan vara könsmogen? För han urin luktar vääldigt starkt och när är ca perser könsmogna, så att man kan börja avla?
När jag sitter i soffan så brukar han komma och "trampa" lite på min arm och sedan jucka på min arm, kommer vätska (sperma eller kiss?), luktar illa. Är detta normalt?!
Tack i förhand :)
det låter väldigt tidigt.
men samtidigt så kan de väl inte vara så mycket annat.?
Även om han börjar bli könsmogen nu..så lär det nog ändå dröja innan han kan para…men det är inte jätteovanligt att de parar från ca 7-8 månaders ålder. Men jag har aldrig hört talas om nån som är så här pass tidig.
Trampandet är ju mer en "bebisgrej"…som de gör på mammans tuttar…eller när de riktigt gosar…
så det tror jag inte hör ihop
Men om du har hona/honor så ser du ju när han börjar att para…
vanligtvis så är de könsmogna runt året…men det kan dröja ända upp till 2- 2 1/2 år..
ja..det är stora variationer som du ser
har du nåt kort på raringen
Okej, tack för svaret :) ja jag har kort, dom ligger inne på album på min sida
Vilken sötnos han var Amadeus 
// Xioa & Bella
Tack så mkt :D
Om det luktar illa så kan det ju vara en urinvägsinfektion eller något liknande också… men då brukar man oftast märka om de går på lådan ofta eller har svårt att kissa osv…
Okej, Då ska jag hålla ett extra öga på honom. Urinen luktar amoniak (stavning?)
HAN VAR verkligen söt. Älskar röda katter. hade en röd perser hane Simson i 19.5 år.
Lycka till
Tack, det värmer verkligen :) min sambos mor & far hade oxå en röd perser och han blev 20 år!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en fråga ska man börja me hane el hona till avel???
ha en bra dag. kram

#9 Jag för min del tycker att det är bra att börja med en hane.Då kan man ställa ut honom.Skaffa sig bra kontakter lära känna rasen låna ut honom till några honor.Vara med och lära sig och ev vara med under förlossningen.Sen kastrerar man hankatten och antingen köper sig en hona eller en av hankattens avkommer.
Stolt ägare till tre La permer
#9 För min del så skaffar jag mig en hona först så slipper vi den där jobbiga perioden av "Våldtäkt" hihihihi skämt å sido..men att skaffa en hane först kan innebära lite dilemmor som kan uppstå under honan uppväxt sedan..han är fertil och vill para och det finns bara en liten kattunge/unghona så han kanske tar henne i sitt första löp som kanske sker vid 6 månader om man har otur…ja eller vill släpa i väg med kattungen när man inte ser..ja edt kan bli en jobbig perod men det behöver inte bli det.
Men det finns nog alla varianter så man gör nog som man vill
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Om du hade läst mitt inlägg så ser du att problemet med en äldre hane och en liten ung hona aldrig kommer att uppstå eftersom att jag rekomenderar att man kastrerar hanen INNAN man tar hem en honkattsunge.
Fördelen med att ha en hankatt är att det är lättare att knyta kontakter då för att i framtiden kunna få låna hane och det är lättare att hålla hane för en person som bara har en katt.
jag skulle skaffa mig en hona först…
eller varför inte både ock..så växer de upp tillsammans
vad har du nu??
har du nån katt nu??
#12 Man kan ju inte kastrera hanen då han skall vara i avel ..som trådskaparen frågar hihihi 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

TS och den frågeställaren är inte samma person.(om nu inte samma person har två alias)
för det första är jag bara en person inte två så det kändes inte bra när man skriver att jag ha två alias va du nu menar med det?? ja jag ha katter 4st. är det vanligt med silver uppfödare i exo??
ha en bra dag. kram

TS = trådskaparen
Och jag tror att #14 trodde att du var TS men så är ju inte fallet.
vad menar du med ts???
ha en bra dag. kram

TS=Trådskaparen i detta fall Emelie90 som skapade den här tråden 2011-01-20 17:21
vilka böcker om avel gentik mm rek ni mig oxch skaffa???
ha en bra dag. kram
Jag skulle nog tro att man får mer lärdom om man går med i en SVERAK ansluten kattklubb, då de brukar anordna olika intressanta kurser,de har ju bla. uppfödarkurs som man kan gå på utan att tagit någon kull. Men för att göra provet för att bli diplomerad uppfödare måste man minst ha fött upp en registrerad kull. Du kan läsa mer om den på SVERAK´s hemsida.
fast jag skulle nog säga…gå med i en klubb..
oavsett om det är SVERAK, WCF, CFA eller vad det nu finns för nåt mer i Sverige:):)
jag är medlem i sverak ha ju hållt med med kattutsl med mina husisar sen 2004.
ha en bra dag. kram