Hur gör ni ?
Hur gör ni som har behållt avkomma?
Har tänkt behålla en hane men tänker på hur allt skall bli ?
Kan ni ge mig råd och även tala om hur ni gör för att det skall bli så bra som möjligt.
Tacksam för allt som rör detta ämnet.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har sparat avkommor då även hane , det man får passa är ju att avkomman inte sätter på föräldern/syskon och en del mammor är ju smyglöpare så olyckan kan ju va framme. Men å andra sidan så finns det ju såna parningar Mor-Son och Far-Dotter och det kallas Linjeavel inom katter och Inavel på Hundar.

Aldrig sparat! För feg! vill inte ha inavel, men detta med hanar mm kan ju gå utmärkt har jag hört, imellan dem menar jag. Du får ta den dagen då du ser om de inte kommer överens kan jag tänka mig.
Tyvärr är det så att en dag kommer Hanarna göra upp sen är det skillda rum som gäller för dom 
#5 Bara hoppas på det bästa och hålla tummen. Vill se dig ta dom i örat 

Många som har 2 hanar utan problem alltid! Vet de som gett dem p-piller så de är lugna med. Men de som har 2 hanar och jag känner har inga problem, men visst kan de bli, inte alltid detta går bra.
#7 Jo, jag har just nu 2 hanar ihop här,båda fertila och peppar peppar än så länge fungerar det men det kommer antagligen smälla mellan dom då den ena går och lurar på den svarte hela tiden. Skillnad är nog om dom växer upp tillsammans, dvs man spar en hane i en kull som får växa in med resten. Vi ser väl här hur det kommer fungera då jag just nu har hanar på tillväxt.
Ja det är mycke man behöver tänka på och en fråga som är ett måste att ställa till sig själv:
Kommer jag ha honor så det räcker för att hålla honom nöjd..?!?
I mitt fall så måste jag då köpa in en fin silverhona med eller utan rött.
Men sedan måste man ju förr eller senare ha in en hane med friskt blod om du skall para deras avkommor för du har ju två hanar då som är släkt..kanske vill man sedan behålla en egen hona om man skulle få fram den där…
Nu handlar ju inte detta om snarast men om man tänker lite längre..
Du kan ju låna in hane så länge men det vet ju vi alla hur lätt det är..hm..
En del som inte vet hur du tänker kanske säger:
Vad F.. ska du behålla honom för när du redan har dom linjerna osv har nämligen redan hört detta..=(
Men om man inte gör det så kan man ju inte uppnå sina mål å inte heller komma någonstans…klart man vill behålla det man själv har lyckats få fram om det är väldigt bra..eller??
/ Marita
Helt rätt, satsa på eget och gör som du själv känner, jag har också fått höra jag är en idiot som spar egna avkommor men vill man ha en viss färg så måste man göra så. Nu har ju jag turen att just dessa kullar jag sparat har jag ju inte pappan kvar till bara mamman så där är mitt problem att undvika syskon och mor parning.

1 Hane ska ha några honor för detta ska bli okej, 2 honor är för lite marita om du inte ska låna ut hanarna. 1 Hne bör ju ha några honor fick jag lära mig fr början, och då va det bra ha 3 honor per hane.
Jag har behållt flera av mina egna avkommor. Min nuvarande hane är ju min egen uppfödning. Jag ser detta som ett av mina mål med min uppfödning; att avla på katter från min egen uppfödning. Naturligtvis måste man då och då låna in en annan hane, har inte haft problem med det än så länge. Det bästa är ju om man har goda vänner att samarbeta med.
Om man jobbar med de katter man har i katteriet och inte köper in nytt titt som tätt så minskar man risken för att det ska komma in någon form av smitta osv. Samt att stressen för katterna minskar då det hela tiden inte kommer in nya individer i gruppen.
Har också haft två hanar utan problem, det beror mycket på indivderna och hur stor yta man har i hemmet.
/Lotta
/Lotta
#11 Nej Carina inte tänker jag nöja mig med två honor till den hanen
Om jag nu behåller en av mina hanar så måste han ha minst 3 hellst 4 honor för att må bra.
Så som jag skrev i #9 så måste jag köpa in en ny silver hona så har han minimi 3 sedan så kanske man måste köpa in en till för att uppnå mitt mål som jag ville från början och jag hoppas att det kommer att kvarstår..en fs 22/24 och en f 22/24..
Det skulle bli min grund att jobba med.
#12 ja det blir ju så att man måste hyra in en annan hane tillslut om du har två som är släkt..så man kanske får ta det när den dagen kommer.
Jag hade sagt från början att köpa in en till obesläktad hane för att sedan behålla så allt skulle bli så bra som möjligt och inte behålla någon hane av mig själv förren i dom sista kullarna men vad gör man när den rätte dyker upp. Sedan måste man ju våga för att uppnå.
#14 Sedan måste man ju våga för att uppnå
Där sa några rätta ord 
Här kan ni se lite hur min man å hans far sliter för att bygga mina drömmar.
Detta är det framtida huset i fall mina hanar inte kommer att gå ihop eller om någonting skulle gå fel å man måste isolera någon eller parnings besök o.s.v
Två av mina barn kommer att bo där ute.
Huset är 15 meter från boningshuset å kommer innehålla värme å el.
Tre rum på ca 10 kvm vardera pluss hall å rast gård.
Min svärmor hon tycker inte om detta projekt..lägga ner så mycket pengar till djur..usch.. usch..usch..
Ja många har nog åsikter om detta också..
#16 det kommer ju att bli kanonfint!
/Lotta
Oj vad skönt jag har det min mina kastater.Mums.
Lena
Hälsningar LENA
#17 ja jag får ju göra lite land å blomsterlådor vid fönstrerna å så..
Sen ska vi ju inreda det å det kan ju bli riktigt kul …att få åka till Ikea..
Massa klösträd osv.
Vi får se hur allt kommer att fungera för det är ju viktigt att djuren har det bra.
#18 hahaha
Den viktigaste frågan man måste ställa sig är ju att man ska hinna med att ge alla kärlek, omvårdnad å omsorg.
Inte skaffa vatten över huvudet.