Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1616 ggr
Bronzi
0

Kan hon ha blivit parad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo nu är det så, att min perserhona åkte iväg till en hane för en ca. tre veckor sedan. Hon var i full gång där hemma hos dem med att löpa, hon stannade en vecka under hela sitt löp.

Ägarna till hanen hade varken sett eller hört att något har hänt mellan dem. I början var hanen helt ointresserad, ratade henne och verkade inte alls förstå vad det var frågan om. Ska tilläggas att hanen var oerfaren och ung. Men allt efter som så kunde dem umgås, och de fick vara tillsammans i ett rum.

Ägarna skall ha varit hemma näst intill hela tiden, kanske borta ett par timmar några av dagarna. Enligt dem så trodde dem inte att kattorna "fick till det" med varandra för att dem varken hört eller sett något - Eller att hanen visat något sådant "kärleks intresse" inför dem.

Nu är frågorna, kan katterna ha parat sig utan att min perserhona gjort i från sig något skrik? Och kan det även varit så att hanen endast släppte till då inte matte eller husse varit i närheten för att det varit lite "pinsamt" ?

Min hona äter jättemycket nu sen några dagar tillbaka. Sover gör hon som vanligt, väldigt mycket. Och idag kräktes hon upp maten efter att hon ätit.

heliotropes
0

Visst kan de para utan att man har lyckats sett det,de har ju även nätterna på sig Flört Räkna från hennes sista dag hos honom och fyra veckor framåt,det är då du bör kunna se på hennes spenar om de har blivit större och fått mer färg. Kolla henne nu så du har något att jämnföra med.

Honor kan även bli lite "hormonskensdräktiga" efter ett hanmöte utan parning,då löper hon snart om.

Eva // medarbetare på Perser

IdaJ
0

Jag har haft honor på parning där jag varit helt säker på att inget hänt men som ändå blivit dräktiga så det är inte alltid man märker något…

Annkis54
0

"ofta" så kan man se det på dag 21
o jag räknar alltid från dagen efter jag har "sett/hört" nåt
Men har du kollat hennes tuttar?
O vet du hur de såg ut innan?
har hon haft kull förut?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Jag kollar de översta tuttarna (närmast frambenen) som brukar ändra färg och storlek och se ut som små hallon efter ca 14 dagar + några dagar. Vid 27 dygn brukar jag känna fostren och kunna räkna dem. Det är inte helt lätt att räkna foster, man behöver träna på många honor. Man ska kunna räkna mellan 20-30 dygn, men jag tycker att 27 är lättast. Efter 30 dygn växer placentan och då är det omöjligt att urskilja och räkna.

Vid ca 5 veckor börjar hon bli tjock. Morgonillamående de första veckorna kan förekomma. Det är olika på olika honor och linjer.

Ökad aptit och sömn brukar vara bra tecken. Vissa honor visar att de är annorlunda och de är mycket nöjda med sig själva.

Du kanske har hört uttrycket att det "strålar" om gravida kvinnor, så är det med katter också. Jag tror att det är deras aura som är uppfylld av den blivande händelsen. Auran är laddad med postiva känslor och förstärks av fostrens aura.

Jag själv har aldrig mått så bra som alla gånger jag varit gravid.
Fibromyalgin försvann under flera år. Kroppens immunförsvar är ju inställd på max under graviditeten.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Bronzi
0

Hej!

Jag börjar märka att hon har en helt annan intällning här hemma. Hon äter som sagt väldigt mycket, hon gosar mer och är inte lika rädd och avvaktande mot min sambo som innan. Hon "saknar" mig också direkt om jag går ut på promenad med hundarna eller är borta hem i från. Då går hon runt och jamar. Men jag kanske bara inbillar mig att hon är annorlunda, i hopp om att hon ska vara dräktig. Eller så är hon skendräktig?

Men en skendräktig katt kan alltså ha samma symptom som en som är dräktig på riktigt?

Det är nu 22 dagar sedan hon anlände hos hanen. Första dagarna var han inte intresserad alls av henne.

Men om hon skulle vara skendräktiog så börjar hon alltså löpa igen snart?

Bronzi
0

Jag har nu tittat på hennes tuttar, dem är inte alls hallonröda än. Är det lite individuellt hos honor när det börjar märkas?

Annkis54
0

ja det är väldigt individuellt
Men vanligast är runt 21 dagar tycker jag 
Men min sista hona som fick 1 unge,…jag var aldrig säker överhuvudtaget att hon var dräktig..jag visade oxå foto härinne..o det var många som tvivlade på att hon var dräktig.
Men hon hade nog inte läst boken om smultronröda tuttarFlört
På dag 70 fick hon lätt som en plätt en helt underbart vacker unge.
så ge inte upp.
det är inte heller säkert att hon går ilöp tidigt om hon är skendräktig
det beror oxå på om "de har läst boken":):)
alla honor är olika…
ganska många gånger har jag sagt till mig själv att OK..om 9 veckor VET jag..haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

#7 Haha! så sant så!! alla har inte "läst boken".

Det var inte så länge sedan jag hade en hona som jag inte kunde bekräfta någon säker dräktighet på förrän en vecka före beräknad nedkomst,då kände jag lite sparkar…tyvärr var moderkakan liten och den lille föddes döfödd på den beräknade dagen.

Bronzi
0

Tack för alla svar. Då borde jag se någon skillnad på tuttarna vilken dag som helst. Men blir ALLA tuttar hallonröda, trots det kanske bara är en eller två ungar hon kommer att föda?

Annkis54
0

njae…:):) de kan bli väldigt olika tuttarna
Olika hos olika honor…men oxå olika tuttar hos samma hona.
Men har hon "läst boken" så blir nog alla riskornsstora o rosa/smultonröda…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bronzi
0

Hej igen!

Min tjej har en tutte som är hallonröd nu…de andra är inte speciellt röda..Kanske är det bara en kattunge hon har i magen..

Kan dräktighet påverka pälskvalité? Hennes päls har verkligen blivit fylligare och mjukare sedan några veckor tillbaka. Innan löpet såg hon förfärlig ut, tunn och flygig päls.

Och idag minsann, då fick jag till och med kamma henne och hon spann! Har aldrig hänt innan..Hon lade sig i mitt knä och ville bli kammad. Förr så har hon gormat å blivit sur när det var borstningsdags.

O så konstigt i fall att hon inte skulle vara dräktig nu, då lurar hon mig verkligen :P

heliotropes
0

Mmm! hur går det..?

Ang. pälsar så tycker jag de flesta blir "stökiga",torra och toviga vid löp men återhämtar sig sedan.

Bronzi
0

Hej!

Nu skall hon alltså vara i dag 37-39, ifall hon är dräktig..

Tuttarna är röda..Vet dock inte om jag tycker hon är värst mycket fetare/större.

När kan man känna ungarna? Hur skall man "känna" på magen för att ta reda på om där finns några bebisar? Vart ligger dem?

Min hona har sådan där hängbuk med fettansamling, så det är svårt att känna eller veta vart jag skall känna efter på henne.

Rent anatomiskt, ligger bebisarna i livmodern som ligger bakom andra organ? Eller?

heliotropes
0

Det är inte helt enkelt att känna om man inte vet riktigt vad man ska känna efterTungan uteinte att beskriva det i ord heller.

Man ska ju vara försiktig när man känner igenom dem,man får använda sig av fingertopps"feeling". Man kan känna bättre på vissa honor och sämre på andra,men man känner de som små "valnötter" på sidorna ganska högt upp vid deras knä..på ett ungefär… man känner bäst när de är i tredje till fjärde dräktighetsveckan.

Annkis54
0

#13..så du fick en sån…du får nog vänta tiden ut o se:):)
jag kan inte känna på mina om de ha ungar..förrän det är självklart..att man ser stor mage eller sparkar.
men att känna om det finns ungar/foster så här tidigt…det har jag aldrig kunnat…men vet att det FINNS de som kan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bronzi
0

Ush, jag är så förvirrad just nu :(( Nu har hon börjat att löpa, men inte som vanligt direkt.. Och hon är JÄTTEKÄR i vår hund denna gång..

Tuttarna är fortfarande rosa, tycker dem är mer rosa/röda än för en vecka sedan.

Vad är det som händer med min fröken? Kan dem löpa trots dräktighet? Åh..ska jag beöva gå och ta ultraljud på henne..

heliotropes
0

#16 Är det ett riktigt löp då? med bakbenstramp och rumpen i vädret…

Bronzi
0

Ja det kan man säga att det är, men inte lika mycket "tramp och rumpa upp" som det brukar vara :P

Nääää..Nu börjar jag ge upp hoppet, får bara vänta och se nu.

heliotropes
0

Ja! Det låter ju som om hon inte är dräktigObestämd..frågan är om hon inte har varit dräktig på riktigt och det har tillbakabildats.Obestämd.jag tänker främst på att du skriver om de röda tuttarna. Vid skendräktighet,då ägglossning har skett men ingen dräktighet brukar tuttarna inte reagera med att bli röda.

Annkis54
0

jag har oxå noterat att de kan ha löptuttar som luras.
Så jag är nog benägen att tro att hon inte har varit dräktig.
Men nu kanske hon blir…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se