Kattsand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med 11 katter i huset så går det ju åt en hel del kattsand! Jag har provat flera märken på marknaden och hittat några favoriter, bland dem tycker jag Ever Clean (grön) är både superbra och doftar gott, Pussi kompakt klumpar sig bra och fungerar som "budget" variant av den första. Har även provat Toa-Lätt, Katty, Klumpe osv. men tycker inte alls att de fungerar bra då man vill hålla lådorna rena och tömmer bort kiss & bajs flera gånger dagligen.
En nackdel jag kan finna är dock att de kattsand jag föredrar dammar något så förskräckligt! Det ligger som en gå hinna i både badrum och datarum där kattlådorna står, omöjligt att hålla efter! 
Vad använder ni för kattsand? För och nackdelar? Har ni någon bra kattsand som är klumpbildande och reducerar lukt, men som inte dammar? Jag har precis köpt hem en sort som består av vita kristaller som skall suga upp kiss och inte damma, kruxet är att det luktar snusk när katterna gör nr 2…. 
har under mina år testa mycket
kommer alltid tillbaka till Everclean. Less track använder jag.
ingen lukt…finns inget som slår EC
dammar..ja…tyvärr..men jag märker bara av det när jag fyller på nya lådor.
de där kristallerna testade jag en gång när jag hade kull
jag höll på att dö när jag tömde den lådan..fy attans vad de luktade

Jag använder Olivers.Beställer hem en hel eller halvpall åt gången.De har bra rabatter när man beställer hem mycket och har fri hemkörning.När jag beställer en ½ pall betalar jag 75 kronor per 10 kilos säck.Idag ska jag förhandla om priset när jag vill ha en hel pall.Det brukar kunna bli ännu lägre då.
Stolt ägare till tre La permer

Vi använder Oliver's och är supernöjda med den. Precis som #2 beställer vi hem med fri körning - men vi brukar välja en hel pall och då kostar 10 kg 64:-. Har för mig att deras leveranstid är upp till tre dagar - men vi har beställt ena dagen och fått hem sanden dagen efter.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
#2 #3
hur ofta byter ni hela lådan o tar bort all sand
hur många katter har ni??
fertila??
jag frågar för även om jag tycker att EC är outstanding
så är även priset det:)

Vi har 14 katter:
3 fertila hanar (1 som är 7 mån)
7 fertila honor
1 kastrerad hane
3 kastrerade honor
2 gånger i månaden silar vi sanden, skurar lådorna, häller tillbaka silad sand + fyller på ny sand.
Hur ofta vi byter sand helt är beroende på hur sanden ser ut.
Det går att köpa sanden på avbetalning men då jag har ränteallergi betalar vi kontant. Det tillkommer en fakturaavgift på 29:- och det retar mig något enormt - ska se om vi kan få bort den oxå =O)
Känns lite svårt att hosta upp 3829:- på en gång och då gjorde vi så att vi tog räntesmällen första gången - betalade på fyra gånger (räntan ca 200:-). Andra pallen delade vi summan med antalet säckar och fick summan 63.81. När vi tar en säck lägger vi 65:- i ett kuvert och när det är dax att beställa en ny pall har vi hela summan.
Vi brukar fråga vänner och bekanta om det luktar katt och vi får alltid svaret att de tycker det är otroligt att vi har fjorton katter och att det INTE luktar katt. Även kidsens kompisar är förvånade. Sonen har en kompis som har två katter och det STINKER katt.
/Yvette

Jag har just nu två fertila honor hemma en fertilhane och en kastrat hane plus två kullar kattungar 2+8.Sen har jag två katter till som bor hos min dotter.
Mina kattungar får en säck sand med sig när de flyttar så bara där går det ju åt tio säcker.
Jag kastar i princip aldrig sand.Häller över i en låda och skurar ur och häller i ny sand i de andra.I den låda där den blandade sanden ligger så häller jag på ny sand också.
Just nu har jag sex toalådor hemma.
Stolt ägare till tre La permer
Själv andvänder jag Sporzoo premium comp.10kg pris 99:-. Kanon bra kattsand som dessutom är dammfri och dryg.
#5 #6..låter du egentligen VÄLDIGT intressant..
EC kostar ju mer än dubbelt så mycket även med rabatten….ung.

Hej, jag köper kattsand från "Djurmagazinet" och dom har haft ett erbjudande ett par månader nu med EC 10 kg, två för 199:- och detta erbjudande kommer lite då och då, så man får passa på.
Jag har testat många sorter men har kommit tillbaka till EC, som jag tycker är outstanding. Jag har bara två katter, så jag förstår att ni som är uppfödare får tänka på ett annat sätt.
Jätte kul att se vad ni andra använder er av, och framför allt vad det kostar! För det blir ju som sagt en del pengar man lägger på kattsand varje månad och år, då vill man ju ha det bästa utav det för så billig peng som möjligt.
Håller med om att EC är väldigt bra! Jag är mycket nöjd med den sanden men det går åt en hel del, även om jag bara rensar ur lådorna. Skurar jag rent dom var 6-8 vecka så fyller jag alltid på med ny sand…
Ingen som vet om man kan köpa pallvis med EC någonstans till ett bättre pris än i butiken? För det vore ju tämligen av intresse iaf för min del…

Jag är väldigt kräsen när det gäller sand. Vill gärna ha katt men inte kisslukten och då speciellt efter fertila hanar.
Har testat Pussi kompakt, Catrine, Evercleen, Simplicity, Extreme classic (hette förr Cat exclusive).
Catrine - luktade ingen när djuraffärsförsäljaren hällde vatten på det i affären. Väl hemma STANK det parfym och jag fick migrän när jag gick förbi eller städade lådorna.
Evercleen - bra sand, luktar inget, dammar mycket, priset alldeles för högt.
Simplicity - superbra sand, luktar inget, dammar väldigt lite, priset hyfsat (9:-/kg), svårt att få tag på eftersom det säljs av CityPet i Stockholm. Carsten på Be Cat tog hem sanden men helt plötsligt vi inte kontakt med honom och fick då leta efter något annat.
Extreme classic - superbra sand, luktar inget, dammar väldigt lite, priset alldeles för högt.
Oliver's - superbra sand, luktar inget dammar väldigt lite, priset alldeles lagom 6,50/kg. Den är dyr om man inte beställer en pall. Skönt med fri leverans. Skönt att veta att man alltid har sand hemma.
Pussi kompakt - sand som luktar både kiss och unket, rätt så hyfsat pris jämfört med andra sorter, lätt att få tag på.
/Yvette