överreagerar jag?*pkdfråga*
jag har tittat på en kattunge från en uppfödare som jag inte hört talas om innan. redan från början kände jag att det var något konstigt med allting. jag frågade om föräldrarna var PKD-testade men nej,det var de inte men kattungarna skulle testas innan de såldes. eh okej..
sagt o gjort, den kattungen jag var intresserad av visar sig vara positiv för PKD och jag anser det vara mycket oseriöst att inte testa sina vuxna avelsdjur och dessutom ska de para en hona med samma hane utan att ha testat honom?=/
jag kommer inte köpa katt därifrån och tycker att det är väldigt sorgligt att de inte testat mamman och pappan innan parning..
överreagerar jag?

Jag hade också backat för att köpa en kattunge som har genen för PKD. Men om uppfödaren är oseriös vet jag inte om jag egentligen tycker. Att testa för PKD är ju upp till var och ens egna ansvar att göra. Allt annat kring uppfödningen kan ju vara superseriöst förrutom detta med testningen då. Bara mina tankar.
men om man inte testar sina avelsdjur för en så vanlig sjukdom inom persern, kan man då vilja sin ras bästa? kan man då kallas seriös om man medvetet avlar på en pkdpositiv linje?

Men!!!
Ja, verkligen oseriöst!!! Om hon nu fått en kull med possitiva djur, så måste ju en el. båda föräldrarna vara behäftade med PKD. Så det är ju MKT oseriöst att inte testa dem innan en ny parning. Låter ju som att hon endast är ute efter att tjäna pengar på ungarna. Stackars de människor som nu köper av henne och inte har en aning om vad PKD är.
Jag skulle nog anmäla till Sverak el. Idp…vad hon nu är reggad i!

Vissa uppfödare säger ju fortfarande att om föräldrarna är ultraljudade fria så behövs inget DNA-test.(har oxå hört att det ska finnas mer än en pkd-gen,men bara en går att dna-testa för.)Det har jag hört själv från uppfödare som hållit på länge.Denna uppfödare har kanske fått samma information och därför avlat på dessa katter.Är man ny inom aveln eller rasen,litar man ju på den information man får ganska mycket,det gjorde jag själv t.ex.Däremot måste h*n ju inse att om en eller flera ungar är positiv måste föräldradjuren testas och den som bär på genen, ska väl inte avlas vidare på.Men jag tycker inte det kan kallas oseriöst,att inte DNA-testa.Som någon tidigare skrev,allt annat kan ju vara seriöst.Det beror snarare på okunskap tror jag.Inte alla uppfödare hänger på forumen eller har håller sig ajour med alla nyheter.

#3 Det finns inget i Sveraks stadgar som stödjer en anmälan för att hon avlar på positiva djur och att hon som reprimand skulle bli avstängd från Sverakverksamhet.
#0 Jag vet ju att det finns inget krav på att testa avelsdjuren tyvärr, är du säker på att hon/han vet av att det är PKD på föräldrarna? Det låter nästan så på dig i ditt inlägg.

5# Visst är det väl så att man ibland avlar på en positiv katt för att den är värdefull för rasen,men då med en negativ annan katt?Och inte alla ungar blir ju heller positiva i en sådan kombination.Dessutom kan väl många positiva katter leva ett långt och bra kattliv ändå,och dö av helt andra saker än PKD.

#7 Men är finns det verkligen skäl för att använda en katt som lämnar possitiva avkommor?…avelsbasen på perser/exotic är ju faktiskt riktigt bred ! Och har "man" verkligen samvete att sälja kattungar som ev. är possitiva? Bara en tanke! Som sagt…detta är ju en relativt billig sak att testa innan man avlar!

#8 Basen ser de fakto väldigt bred ut men så är inte alltid fallet. Börjar du studera stamtavlor så ser du ofta att samma katter dyker upp flera gånger och t o m med olika namn. Dessutom så skriver UC Davis i sina provsvar att katten har genen för PKD men det innebär inte att katten kommer att bli sjuk av det. Detta är standardtext som används i alla deras provsvar även om det visar sig till att vara fritt. Dessutom så kan det vara värdefullt att behålla en positiv katt eftersom det negativa med PKD övervägs med det positiva övriga som katten kan tillföra utvecklingen av rasen.
Jag har själv avlat mig bort från PKD och är enormt glad för att jag aldrig kastrerade min cameo exotic trots vissa uppfödare kallade mig oseriös för mitt agerande. Medan andra skulle halshuggit mig om jag kastrerat en så värdefull katt. Efter denna katt finns idag ett gäng PKD fria avelsdjur som jag är mycket stolt över. Bl a så har Anna Notaquita ett barnbarn till denna katt som har fått en kull med otroligt läckra bebisar. Bl a rödsmoken som hon har visat här i någon annan tråd.

Detta med pkd finns ju så olika åsikter om. Jag är ju inte så insatt i allt som du Ingela, men jag vet flera uppfödare som har katter positiva som avlar just så som du berättar. Jag tycker detta är upp till varje uppfödare få bestämma. Jag vet vi diskuterat detta innan, men kan du svara på en fråga Ingela, en katt med pkd gen, en positiv katt, du måste ju fått detta också, lever de? HUr gamla är de? dog någon tidigt pga detta. Jag har ju de jag vet kan detta med, men vill höra nu, visst vet jag det finns katter med pkd som dör mkt tidigt. Men har hört det oftast aldrig märks, de lever som vanligt tills de en dag somnar, och om något händer, då är det annat än pkd som slår ut katten. Sen så finns ju raskatter, andra än Perser där denna sjukdom är minst lika stor, men de testas inte alls. Jag står för jag tycker detta är upp till varje uppfödare att avgöra.
Fins ju andra sjukdomar som HCM som är mer hemska och som vi inte testar emot i Perservärlden, den är mkt vanlig med har jag hört.

#10 Cameon är tyvärr död men av helt andra orsaker än PKD. Det roliga när han obducerades var att man inte hittade de tre cystor som fanns enl ultraljudet. Hans halvbror Cardinal Red som jag kastrerade pga PKD lever i allra högsta grad. Han fyller 13 år i sommar och njurstatus var ua senast vi tog blodprov på honom. Det stämmer att det finns katter som dör av PKD unga och så finns det de som lever många år. Vissa dör unga med fåtal cystor medan andra dör gamla med många cystor och då är det inte ens säkert att det är njurarna som lägger av. Jag har själv tagit bort en katt pga PKD men då hade hon cystor i ca 75% av njurarna. Ett barnbarn till cameon har jag också tagit bort pga njurarna inte orkade längre och hon var född 2000 och jag tog bort henne för drygt ett år sedan. Vet inte om det var PKD:n som hade utveklat sig.
Min allra första exotic Pindos BC Dreamy var från en linje på mammans sida där katterna dog när de var drygt 7 år gamla. Då på 80-talet testades ju inte katterna men det sas att det var njurarna som la av. Dreamys mamma blev mellan 17-18 år och Dreamy själv blev nästan 15 år. Några syskon dog tidigt medan andra har blivit över 10 år. Jag vet inte om Dreamy hade PKD eftersom jag aldrig testat henne då det inte finns några katter kvar i avel efter henne.
Angående HCM så är det inte många katter som är testade vilket innebär att vi rent statistiskt inte kan säga hur hög faktorn är än.

Tack för svaret Ingela! Ger lite mer information.
som man kan läsa här så är uppfattningarna väldigt olika
men det jag tycker att man verkar ha kommit fram till här
är att ibland kan det kanske vara "värt" att avla på PKD drabbade katter …under kontroll
men att inte testa sina avelsdjur…det tycker jag är oseriöst..om det nu inte ligger till så att de är såpass nya så att de inte vet bättre
Även om det finna få eller många djur som lever länge o gott med PKD så är det ju inte dem de handlar om
utan för mig handlar det om de som blir sjuka..unga…i nåt som vi kan vara med att ta bort…på ett så enkelt sätt
men återigen…det kan säkert finnas fall där man ändå väljer att avla på PKD katter…