Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 780 ggr
ophelia
0

Otrimmat på Utställning?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej på er Glad

Det är längesedan jag aktivt varit här inne.Men nu har jag en fråga till er som ställer ut.Men även Domare som finns här.

Persern ska ju trimmas i ansiktet för att få en fin rund look.Jag kan inte göra detta.På grund av värken och dålig koordination i de små rörelserna numera så skulle jag bara göra honom illa om jag försökte.Så min fråga är vad säger domaren om en otrimmad katt på bordet och vad säger mina medtävlare.Blir jag helt idiotförklarad om jag ställer katten naturellRynkar på näsanObservera Detta gäller bara trimmningen inte badet m.m.Flört

//Sylvia

Erna
0

En otrimmad perser får lite minuspoäng jämfört med en proffsigt trimmad. Kan du inte be kompisen/uppfödaren om hjälp?

Har du provat att använda en trimsax med taggar på båda skären?

Jag har själv artros i händerna och skulle inte klara mig utan.

Jag har hjälpt många kompisar på utställningar, eftersom jag brukar hålla trimkurser och har skrivit ett Trimkompendium, som mina tävlingsintresserade kattungeköpare får.

Jag tycker att alla borde ha lika stora chanser, sen är det upp till domaren och konkurrensen.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

WildWest
0

Har själv ungefär samma problem. Men jag brukar be någon som jag känner väl att hjälpa mig med just ansiktet/huvudet.

Om du kan klippa ögonens ovansida och trimma/klippa öronen och korta svansen så blir nog katten snygg ändå och jag tror absolut inte någon "idiotförklarar" dig vilket fall som.

Lycka till:-)

Kerstin i Umeå

ophelia
0

Tack snälla för era trevliga svar.Det ser ju inte helt kört ut då kanske.Eftersom gangstern är kastrat så kanske jag trots allt ska våga mig på en utställning igen.Glad

Han har inte ställts ut sedan han blev Champion som ettåring.Så han kanske skulle tycka det var roligt att komma ut lite.Skrattande

//Sylvia

heliotropes
0

Jag tycker de flesta domare visar hänsyn när det kommer någon otrimmad katt,det finns ju noviser.

Jag har själv bevittnat när domare har fått upp en otrimmad katt och katten har visat sådana poäng att domaren vill se den igen inför sin nomenering,då har domaren sagt till ägaren att han/hon vill se den trimmad….tur är att det oftast finns några vänligt hjälpande utställare att få hjälp av.Glad

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
0

Hej sylvia
jag tror säkert att du kan få tag på nån på utställningen som kan hjälpa dig
o testa liiite själv o se..
själv trimmar jag väldigt lite
bara runt ögonen egentligen
men det beror såklart på hur mycket behåring katten ifråga har:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
0

#4 #5   Ja det verkar ju positivt  trots allt.Han har mycket päls är en ståtlig kille på 5.5kg Eftersom jag vet han brister för lite vitt och inte helt ren i ögonfärgen därav kastreringen så är det ju mest för det sociala umgänget jag vill ställa.

Bilden gör väl inte riktig rättvisa åt min gosse men han är en mys kille.

heliotropes
0

#6 Stilig och stadig kille..Gladhan ser iallafall inte totalt igenväxt ut..Flört

Eva // medarbetare på Perser

ophelia
0

#7 Ja han är rejälGladSå jag ska försöka mig på en utställning så småningom och hoppas det ska gå braGlad

//Sylvia