Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2060 ggr
sabina62
2011-04-02 17:19
0

Perser hane sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag heter Melissa och är en mycket snäll brun tabby colourpoint perser.
Jag blir snart 8 år gammal men är fortfarande en riktig partypingla. Men nu känner jag att det är dags för mig att skaffa mig en liten prins.
Tyvärr så har jag ingen stamtavla, men jag är helt renrasig.

Min mamma va en silvershaded perser, men hon dog strax efter jag föddes :(
Min pappa är en colourpoint perser precis som jag.

Snälla! Jag behöver en pojkvän!
Kontakta mig mig antingen på mail: sabinavanlith@hotmail.com eller på numret 0733104861.

Vill helst inte betala så jättemycket för att para mig men en lagom summa pengar eller en av mina fina kattungar skulle kanske kunna vara något?

Jag bor ett par mil utan för Uddevalla.

MonicaLagerquist
2011-04-02 19:28
0

Snälla.Kastrera din hona istället.En så pass gammal katt ska inte behöva få en kull.Har hon dessutom inte haft kullar tidigare så är det förenat med livsfara för honans då bäckenet troligen är på tok för stelt Tyvärr finns det redan så gott om huskatter att det inte alls behöver tillverkas fler.Vill du satsa på avel gör det på rätt sätt.

Stolt ägare till tre La permer

JessicaN
2011-04-02 19:40
0

Precis som Monica skriver, en katt utan stamtavla är en huskatt, oavsett hur den ser ut eller vilka föräldrar den har. Så om du avlar på din hona så räknas ungarna som huskatter och det är ju som sagt förenat med livsfara då hon kanske inte kan föda fram ungarna pga stelt bäcken.

Kastrera henne och skaffa en kastrerad kompis till henne ELLER en perser med stamtavla och avla på rätt sätt Glad

sabina62
2011-04-02 20:02
0

Oj oj, min katt har haft två tidigare kullar och allt gick bra. De katterna som föddes blev tingade och lever idag i harmoni med sina ägare.

Vad rasen heter spelar ingen roll för mig, men jag gillar tempamentet på persen. Vet  hennes stamtavla men kuinde inte reg pga av att pappan redan hade fått ett max kullar de året.

MonicaLagerquist
2011-04-02 20:16
0

#3 DEt finns inget max tak på hur många kattungar/kullar man får regga per år  på en hane så det var nog en liten lögn från uppfödaren.

Tycker fortfarande att du ska kastrera din katt.

sabina62
2011-04-02 20:24
0

Ja så  kanske det är då tyvärr och har då blivit lurad inser jag.

Men kastrera det kan jag inte göra för det är en hona och henne steriliserar man, det är hanar man kastrerar.

JAG ANSER FORTFARANDE INTE ATT DET ÄR EN SÄMRE KATT OCH ATT JAG MÅSTE STERILISERA HENNE PGA ETT PAPPER.

MonicaLagerquist
2011-04-02 20:29
1

Man kastrerar både honor och hanar.Steriliserar du en honkatt så kommer den att ha löpen kvar  riskera att få livmodersinflamation.Det enda är att hon inte kan bli dräktig.Tror dessutom att du får väldigt svårt att hitta en veterinär som är villig att sterilisera din katt.

Vem har sagt att hon är en sämre katt?

Alla katter har ett värde men alla katter har inte ett avelsvärde.

JessicaN
2011-04-02 22:53
0

Ingen har sagt att hon är en sämre katt, själv har jag 6 huskatter som jag älskar över allt annat men jag vill inte ta kullar på dom, därför har jag skaffat stamnamn för att föda upp persers med stamtavla Glad

Om du älskar perserns temperament så tycker jag att du ska skaffa en hona med stamtavla och avla så att även ungarna får stamtavlor Glad

Kastrerar gör man även med honor, att kastrera betyder att man tar bort rubbet på honor och testiklarna på hanar, steriliserar man betyder det bara att man knyter ihop eller knipsar av "ledningarna" och det tror jag knappt att någon veterinär gör idag.

Snälla, tro inte att vi nedvärderar din hona eller så, hon är jättefin men vill du föda upp persers så gör det på rätt sätt, för utan stamtavla är det som sagt en huskatt.

solohm
2011-04-02 23:42
1

Snälla Sabina låt din gamla katt slippa att ha en kull. Om du verkligen älskar henne borde du inte ta den risken. Tänk om hon inte klarar det. Kissen ser jättefin ut men jag tycker hon har rätt till lugn och ro i den åldern.

Erna
2011-04-03 12:07
0

Instämmer i alla inlägg ovan.

Snälla du, bli inte en bakgårdsuppfödare!

Om du är intresserad av avel, börja med en registrerad hona som är noga utvald för avel.

Din hona blir inte sämre för att hon blir kastrerad. Tvärtom, så blir hon lugnare och jämnare i humöret och det är det allra bästa för henne.

Hon är pensionär vid 8 års ålder och borde få njuta av det fullt ut.

Det är påfrestande att ha en kull ungar. Dräktighet och uppväxten av kullen tar nästan 5½ månad av hennes liv och hon behöver kanske ytterligare lika lång tid för att komma tillbaka i kondition. Det är därför som det finns regler om att inte ta fler än 3 kullar på 2 år.

Detta gäller honor. För hanar finns inga regler om antal kullar, även om det ibland skulle behövas. Det är påfrestande för en hane att para för ofta.

MVH

Erna

Uppfödare sedan 34 år

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

sabina62
2011-04-03 17:38
0

Tack för alla kloka tankar.

Jag får nog leta efter en ung katt som har stamtavla på korrekt sätt, känner mig nog blåst på vad uppfödaren sa, den kostade många  tusenlappar men jag blev så förtjust i just henne när jag köpte henne. HAr alltid letat efter en perser eller en Birma med det utseendet.

Det hon sa att hanen inte fick ha fler än 2 kullar reg per år verkar ju vara lögn. Hanen som var pappa hade hon men mamman dog tyvärr efter komplikationer när Melissa var liten så hon blev flaskmatad. Synd att inte uppfödaren gjorde på korrekt sätt, jag har lärt mig mycket, men jag är oerhört glad i min katt.

Så jag får leta och se om jag hittar en ungkatt istället.

/Sabina

MonicaLagerquist
2011-04-03 18:24
0

Lycka till med letandet.Hoppas att du hittar en seriös uppfödare denna gången,Tyvärr finns det några som inte är helt okej.

JessicaN
2011-04-04 00:30
0

Jag säger också lycka till! Skrattande

Det va tråkigt att du blev lurad av uppfödaren men jag förstår att du är glad i din Melissa, hon är väldigt fin Glad

Jag tycker du gör väldigt klokt i att skaffa en perser med stamtavla och föder upp på rätt sätt, tänk bara på att läsa på ordentligt innan om vilka tester som bör göras innan parning och så. Tror även det blir roligt för Melissa också att få en kompis Glad