Hjälp ! Tratt till exotic efter op ??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min lilla exotic har blivit kastrerad idag och har nu tratt.
Men det funkar ju inte alls för en "plattnos " !!!
De når ju liksom inte ut ur tratten för att äta o dricka…
Hon är väääldigt irriterad på den !!
Ngn som har ngt bra förslag för att slippa tratt ??
Funderade på att klippa till ngn form av body av en tröja …men den vågar jag nog inte ha på på natten….är rädd att hon kommer åt iaf…
Hur har ni gjort ?
/Fia
Hm! Jag har aldrig behövt tratt på mina honor som har kastrerats,mina har blivit sydda med ståltråd som man själv eller veterinären tar bort efter 10 dagar,dessa trådar har de låtit bli och det har aldrig blivit några efterföljande problem…Din kanske är sydd med annan tråd..eller..
alt. är det du själv skriver,göra någon form av "body",kanske tratt över natten.

Det finns denna, som jag hört är bra.
http://www.kruuse.com/sv-SE/ecom/Operation/Post_op/Kraver_op/Oppustelig_krave_op.aspx
//Gitt
Gitt
Låt katten vara utan när du är hemma o har henne under uppsikt. När du inte är hemma ha tratten på. 
Om hon inte når ut från tratten så har du fått en förstor.. det finns en mindre som passar super till våran ras den hör till den mindre varianten 
Boddy är super..en liten vanlig tex en arm från en långarmad bommuls tröja..klipp små hål för framtassarna och dra ner den över magen och ha bakbenen fritt..vålla klart.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag tyckte så synd om min hona också ,så jag lät henne vara utan tratt när jag var hemma.Men när det var dags att plocka stygnen hade hon fått en infektion pga hon hade slickat sej när jag inget sett
Så använd tratt eller tipset från Marita här ovan med tröj ärm.Det är inte värt att chansa och åka på förlängd trattrehab och penicilin.Tro mej.
Det låter inge vidare, här har vi…"peppar,peppar ta i"… klarat minst 10 olika katt"bukoperationer" utan att de har haft tratt. Alla sydda med "ståltråd". (Veterinären har inte heller ansett det nödvändigt så länge de låter bli,som de oftast gör)
Men….jag fick väldiga problem med en hankanin som blev kastrerad för ett tiotal år sedan, där var det ett måste med tratt pga.en tillstött infektion,han var en utbrytarkung av trattar…fy! vad jag fick jobba med honom för att få bukt med infektionen,det slutade endå tragiskt efter ett par månader som läkt,infektionen hade satt sig i kroppen och han bara dog knall och fall.
(hankaniner kastreras på samma sätt som hankatter)
Så alla operationer tycker jag är ganska läskiga….

Gör en tjockare korv runt ett halsband, likt en fodrad socka runt halsen förslagsvis. Hindrar tvättandet men inte ätandet.
Jag har inte behövt använda tratt till någon av mina honor efter kastrering enligt vet. och det har gått jättebra för dem…