Dominans
Hur kan man egentligen se vilken katt dominierar när man har två stycken? För vi kan inte se det direkt, förutom att båda två är kaxiga mot varandra och försöker slå ner varandra men ingen ger sig…
Våran hane är stört och starkast nu iaf, men honan börjar bli stark hon också..

Det är många faktorer som spelar in i rangordningen.T.ex om katterna är kastrerade eller fertila hane/hona mm. Rent allmänt kan man väl säga att honor är dominanta över hanar(gäller vuxna fertila)Fertila katter över kastrater.Honor med ungar står högst i rang,där sådana finns.Det är en hel vetenskap,och jag kan inte allt,kanske fler som kan fylla på.

Jag tycker du förklarar bra. Här har det nog varit honorna som bestämt mest. Men så är det även hos oss 2 benta
Just det , hanen är kastrerad (1 år imorgon), honan är fertil(5 månader). Han vill gärna trycka ner henne(hoppa på bakifrån,bita nacke, igen), men hon sparkas och slås och lyckas ta sig ut. Och hon hoppas gärna bakifrån också. När han sover slickar hon honom ,håller fast honom och om han gör motstånd biter hon på örat eller näsan *hmmm*… Men ibland vill gillar dem att slicka på varandra utan större bråk…
De bråkar inte dygnet om, kanske 2 ggr om dagen, jagar varandra….
De verkar inte ha respekt sinsemellan…och trodde att det ska finnas respekt mellan dom? Jag lägger mig inte i det längre,hon klarar sig bra nu ensam…

Jag tror du gör rätt i att låta dem sköta det själva. Lägg dig i om det går för långt bara.
ja..tycker att det låter fullt normalt
han är ju högst i rang just nu…men det är ju bara en tidsfråga eftersom han är kastrat o hon håller på att bli vuxen
så snart är hon högst
sen låter de mer som om de leker…du skriver jagar varann
men slutar jagningen med fräs o morr eller rullar de bara runt o leker med varann
ibland kan det se ut som bråk men är bara lek
det där hoppa på bakifrån kan ju mycket väl vara lek oxå
låter precis som mina gör ibland…
o visst kan det gå över till att det blir lite för hårdhänt eftersom det är 2 olika storlekar på dem
men det låter helt normalt
jag ser ju när mina leker
de jagar varann..fullt ös kan det vara..
smyger på varann o hoppar på varann bakifrån..
biter o sparkar varann ..håller tag med tänderna o sparkar med bakbenen..då kan nån pipa för att det kan bli för hårdhänt
sen så helt plötsligt så börjar de tvätta varann istället för att sparka med bakbenen
sen kan din hane fortfarande ha hormoner kvar i kroppen så att han tror att han ska para…det låter som det tycker jag…o hon verkar ju klara av det bra själv..att hon sätter stopp för det
det här när hon slickar honom o håller fast honom o kanske biter honom i örat eller så är precis hur en kattmamma gör med sina barn…så det är oxå fullt normalt att de gör med varandra
Hmmm fräsa har dem slutat med faktiskt, det gjorde dem i början inte längre, nu jagar dem varandra. Kanske är lek då..skönt det isåfall. Ju vi gav honom en p-spruta som har funkat ganska bra tror vi, förr jagade han hennes rumpa,men inte nu längre.
Det är skönt hon också börjar bli stor och kan ta hand om sig själv,när hon va liten lät hon honom dra tussar och göra vad han ville nästan,men inte idag..

Jag tror det är svårt att generalisera. Det finns individer som inte följer "reglerna".
Äldsta fertila honan i ett frigående katteri ska ju rimligen vara "leader of the pack".
Numera är det väl så här hos mig men ändå är det lite glidande för gamla Britta är inte längre så maktgalen *LOL*. Hennes dotter Elsa som förr agerade hennes "Vice Sheriff" är mer för att styra och ställa bland honorna och ge småtjejer en snyting då och då bara för att hålla ordning i leden. Och så fort någon yngre löper försöker hon se till att bli parad.
Men när Britta var maktgalen på riktigt hade jag en kastrathane som var mist lika maktgalen. De utkämpade ett tyst psyk-krig i flera år. Inte så mycket handgripligheter men ibland blev det även det.
Efter denna kille flyttade blev saker i min flock mer normala.
Hanarna har liksom sin makthierarki på sidan om honorna. Honorna verkar inte direkt bry sig i vad hanarna pysslar om när det gäller deras interna bråk och vice versa.
Nu när alla mina tre hanar för dagen går lösa är det en självklar rangordning som ingen än så länge verkar utmana (ta i trä) och den går efter ålder. Men skulle Bozze (äldst=ledare) vara gammal och svag. Då skulle nog Bullen (2:an) ge sig på honom vilket han vid ett tillfälle i sitt unga övermod försökte en gång förra sommaren men tydligen misslyckades med
Annars brukar Bozze bo i eget revir men just nu kan han gå lös så då får han göra det och hittills har han varken pissat eller slagits. Och jag märker ju hur han njuter av att få vara med i hela gänget.