Perser eller exotic kattungar till salu?
Jag har alltid i hela mitt liv velat ha en Perserkatt och nu äntligen kan jag köpa en :D hur mycket ligger en sån söt varelse på i pris? Vad är det man bör tänka på innan man köper en? Vart hittar man dessa katter? Internet eller kennlar? Tack för svar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rådet jag kan ge till en förstagångs perserspekulant är…
Man måste tycka om pälsvård och inte vara rädd för hår på kläder etc. och vid all djurinförkaffning tänka på hur man löser som i detta fall kattvakt när man måste åka bort. Är man borta hela dagarna kanske man bör tänka på att skaffa sig två på en gång,om inte kattindividen själv har visat sig vara en typisk ensamkatt.
Sedan ska man ta en funderare på vad man har tänkt sig..endast till sällskap,utställning eller avel. Det finns ju även ett stort urval av färger. Priserna kan skiljas åt ganska mycket beroende på extreiört,färg och linjer samt hur meriterade föräldrar är.
SVERAK är det större kattförbundet i Sverige som närmast kan jämnföras med den Svenska hundKenneln, det finns andra förbund men om dessa vet jag inte mycket om. SVERAK har en hemsida där man kan söka anslutna kattklubbar och i sin tur hitta SVERAK anslutna uppfödare.
En seriös uppfödare ger dej råd,hjälp och svar på dina funderingar.
Lycka till!