Funderar på en katt till
Jag har planer på att införskaffa en ny katt,då de jag har inte lyckas få till en kull.Men frågan är hane eller hona?Jag har 5 fertila honor nu,några ska snart kastreras,det gruffas och suras och bråkas en hel del dem emellan periodvis,inte alltid.Hur skulle det bli med en till hona?Eller en till hane,då är jag ju rädd för att det ska böja strilas och bråkas förstås.Kom gärna med synpunkter,ni med många katter och flera hanar.Det är inte säkert att det blir en kattunge jag köper,det kan bli en ungkatt oxå.

Jag har 1 hane (exo) och 2 honor (perser) och han är redo jämnt men inte strilas det. Funkar kanon bra och dom busar runt så det yr omkring dom, hehe.

1# Du har nog inte läst mitt inlägg ordentligt
Jag har ju redan en fertil hane och 5 fertila honor,Och det strilas inte här heller,men kanske med en hane till.

Ahhh…..såg det nu…En till hane. 
Sudda bort det jag skrev. 

Jag är nästan där också 4 honor å en hane å skall ha en till..hur skall det gå?? En del som jag har pratat med säger att bara dom växer upp tillsammans så är rangordningen gjord å det händer inget..strilfrialinjer hör också till..
Jag har också tagit åt mig rådet när det gäller att ha Feliway som plugg i väggen vet inte om det fungerar men här är det lugnt å harmoniskt..den har haft den där ca 20 veckor nu..hoppas allt fungerar nu när jag skall behålla en hane från min kull..
Lycka till
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har oxå dessa funderingar
att i mitt fall då spara 2 hanar från kullar jag har nu. De kommer i så fall att växa upp ihop.
för några år sen så hade jag Cosmos, min nu kastrerade avelshane, samt Kismo, hans son. Kismo bodde här o växte upp tillsammans med oss. När han närmade sig året…så märkte man att nåt var på G. Inget bråk eller så…men nån av hanarna markerade ibland. Jag vet inte vem det var o inte heller var de gjorde det. Kände bara att det helt plötsligt luktade hankatt.
nu lät jag inte detta pågå utan jag sålde Kismo ganska kvickt. Var livrädd för att förstöra min ickeskvättande avelshane
har pratat om situationen med min vän i tyskland..som står i begrepp att köpa en fertil avelshane, fast hon redan har en fertil hemma. Den hemma har visserligen inte börjat para ännu fastän han är 1 1/2 år. jag "varnade" henne o pratade om svårigheten att ha 2 fertila hanar levande o gåendes ihop
hon svarar mig att hon känner jättemånga som har det så..till o med nåt katteri där de hade 5 st avelshanar i ett o samma rum o inga bråk eller annat
för er som läser engelska..hon skriver så här
I read your email about housing males together but everyone I know here keeps their males together. Matter of fact…Gilla from Marada just got another adult male two weeks ago…a Meihua boy of almost 2.5 years old and he is with her proven sire and her new male from Malinka which is almost 8 months old but already attempting to mate her girls.
Katrin has all of her males in the same room…and there must have been 7 or 8 when I was visiting her house last summer to pick up Diva. They are running free in the house if none of the girls are in heat. No problems.
så jag förstår ingenting
detta hjälper dig säkert inte

Detta är ju så olika hanar imellan hur det går, man lär ju få veta det. Finns ju de som har fler hanar som är fertila de har inga problem alls ju. Jag är ju den fega typen gällande detta, skulle aldrig våga. Prata gärna med uppfödare som har fler hanar hemma.Vi har ju 2 pojkar men ena blev ju kastrat i höstas, och Merlin börjar nu bli fertil, så detta går ju bra

Tack för svar!Det tål ju att tänkas på,så man inte gör något man får ångra.Bart är ju strilfri,och jag vill ju inte han ska börja,men han vill ju inte para den honan som jag vill ha ungar på.Den andra parar han visserligen,men det blir inget och hon är 4 år ,så det får vara nu.Hon har inte haft kull tidigare.Alternativt låna hane till en parning,hur mycket får man betala för det vanligen?

Att låna hane beror på när det gäller priser. Man kan ju göra byten tex, man kan ta en kattunge eller som många gör ett pris per kattunge som föds, brukar då ligga på ca 800:- per kattunge. Priser annars ligger väl ca på 3000:-.

OK! Det vore kanske en tillfällig lösning,och hoppas att han vill para henne så småningom.

Tråkigt då de inte vill para

Ja,jättejobbigt är det,och sen var han innan han började dessutom.Sedan,så har en egenhet för sig,han letar upp något mjukt och så "sitter" han där och trampar och trampar,och är i sin egen värld,avbryter jag honom så hoppar han ner och tvättar snoppen.Så jag antar att det är en form av onani.Hans pappa är en superparare så han borde ha det anlaget tycker jag.Men jag älskar honom precis som han är ändå,han är underbar,jättefint temperament,gosig och spinner bara man tittar på honom.Men det där med att vara avelshane var inte hans grej bara.
hur gammal är han
kanske står men jag har missat det

Har en hane fr lotta här på forumet, han skriker efter honor hela dagarna nu, sitter på honorna också och övar.
Han låter ganska så mkt, så ibalnd tror jag någon har fastnat o springer o kollar. Får se om han lyckas när flickorna kommer igång här nu snart, eller vad tror Lotta hans uppfödare om du nu ser detta

#12 han är drygt 3 år.Och parade första gången för drygt ett år sedan.