Ruva vid naveln...
Är det någon här som vet vad det är som två av mina nu snart 3 veckors kattungar har för de har som en stor ruva över naveln. Jag har aldrig sett en katt med navelbråck och undrar om det kan vara det men när de föddes så såg jag ingen öppning där naveln/bandet till moderkakan satt utan det såg likadant ut på alla tre ungarna. Kan tillägga att det blödde en del när jag klippte navelsträngen.
Fö övrigt så har min lilla rödtabbya flicka Dior för en vecka sedan fått "ögoninflammation" fast hon inte har öppnat sina ögon ännu. Har någon av er varit med om detta förrut? Just nu torkar jag med fuktigt vid varje matning för att få bort varet för vet sa att man inte kan ge ögondroppar förrän hon öppnat ögonen. /Laila

Det låter som om kattungarna har navelbråck.Det kommer oftas fram när kattungarna är ett par veckor gamla.Jag har en kattunge nu på tio veckor som har det.Hon komer att kastreras coh hennes navelbråck kommer att tas bort i samband med det.Tid är bokad prel när hon är 13-14 veckor.
Jag vill inte sälja en katt som har navlbråck utan väljer att se till att det är fixat innan flytt.
Stolt ägare till tre La permer

Angående ögonen så skulle jag helst redan igår åka in med henne så att veternirär kan hjälpa till och öppna ögonen.Det kan bli allvarliga skador på ögat om det varar och är stängt.Så BUMS redan idag in med kattungen.
Stolt ägare till tre La permer
Navelbråck har jag ingen erfarenhet av,men att ett öga har blivit varfyllt vid tiden de ska öppna det har hänt. Jag fick lära mej av min veterinär att tvätta upp ögat,det är jätteviktigt att de blir tömda på var. Se till att tvätta utifrån och inåt ögonvrån och var noga med att inte använda samma "sudd" till något annat öga. Sedan får man försöka att få in lite bakteriedödande ögonsalva. Fucithalmic 1% har jag alltid hemma som veterinären har skrivit ut vid just sådanahär händelser. Sedan får man ju tänka extra mycket på att ha rent i bädden och sin egna handdesinfektion.
Hoppas att det rättar till sig för dina små..

Tack så mycket för era svar. Jag har redan börjat när jag torkar ögat att öppna upp det så jag får ut allt var. Ska prova med Fucithalmic som jag har hemma. Tack än en gång. /Laila
Vad menar du med ruva, är det en sårskorpa?

# 5 Ja det ser ut som en ruva och idag har den börjat att bli lite svart i ena kanten. Kanske är det inte navelbråck eller… Nu har jag behandlat lilla Dior i en dag dvs 2 ggr med Fucithalmic och vid senaste matningen så kom det inget var från ögat. Vad glad man blir att ni så kunniga finns här när inte ens vet vet. Tusen tack…/Laila
Det behöver inte vara navelbråck utan kan vara en infektion vid naveln.
Tvätta rent med koksaltlösning och försök att kolla hur det ser ut.
Ev kan det läka av sig självt eller behandlas med antibiotikasalva eller behöva sys ihop av vet.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tack Erna! Jag ska hålla koll på "ruvan" /Laila
Jag tror som Erna. Tvätta och håll koll på det.
Och lite "kladdiga" ögon vid tiden för öppning är inget ovanligt. Jag tycker inte att du behöver oroa dig.
Fortsätt med salvan så blir det säkert bra.
Det är säkert samma bakterier som i kissungens ögon.
Tänk på din handhygien !!
Jag tycker att du har fått bra svar Laila…
du fixar detta…:)
Har det gått bra med kattungarna?

Ja här växer det så det knakar. Ruvan verkar till att inte vara navelbråck utan en infektion för den ser ut som om den håller på att torka och snart ska trilla av. Diors ögon är nu ok och det är tack vara er som gav mig detta tips med salvan. Det verkar som om hon inte har fått någon synnedsättning trots allt men det får tiden utvisa. Än en gång tack.
# 11 Jag är undersköterska så jag vet allt det där med handhygien mm men tack ialla fall.
Har satt upp en lapp på dörren (för min son) som inte alltid tänker på att tvätta händerna där det står. TVÄTTAT HÄNDERNA? Ska ta lite bilder på de tre i veckan så ska ni få se hur de ser ut. Mamman bryr sig tyvärr fortfarande inte och när jag i dag satte ner den ena kattungen på sängen så slog hon lite försiktigt med sin tass på den som om den vore en leksak. Vilken mamma… /Laila