Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 7341 ggr
Harlibries
0

Löpa igenom dräktighet...

…har ni erfarenhet ang honor som löper igenom dräktighet;berätta gärna era erfarenheter ang detta. Enligt "vetten" så e´ detta extremt ovanligt; men ja det kan hända!

Min Lizen visar alla tecken på att vara dräktig, hon har f ö en fin viktökning och ska ha "gått"  42 dagar. Igår började hon visa löptendenser, men bara mot husse i familjen;hon ställer upp sig & kurrar/pratar när han går förbi, lägger fint svansen åt sidan å "åmar" sig!!! Alla andra i familjen fräser hon åt & undviker. Vi har 2st "fertila" hanar som med "hanlukt" tävlar med hennes gunst, men hon e´helt ointresserad av dem, bra fräser å till mig med…

Lizens löp e´normalt mycket tydliga, våren e löpen mycket frekventa & övertydliga! När hon annars normalt löper så ÄLSKAR hon alla, ställer tom upp sig för hundarna!

Är det "vårhormoner", har hon kastat, varit skendräktig…

…vad tror NI! Vilka erfarenheter av löp trots dräktighet har ni???

Mvh!

Tina

AnnicaK
0

En av mina honor har alltid löpt även då hon varit dräktig, varit lika frågande som dej i början men allt har gått som planerat och fullgången dräktighet vid båda hennes kullar. Detta var en hona som även alltid löpte genom sina p-piller.

Harlibries
0

#1 ja just nu så vet jag inte va´jag ska tro..

..har tom känt rörelser, typ "fjärlisvingar" i magen på´na…

…men man börjar ju tro att man bara inbillat sig !!! Fundersam & parningarna var glasklara enligt "skolboken" sas & många med..

…typ kattvrål med efterkommande "höger vänster" (mot stackars hanen då), tydlig rullning, å grundlig tvättning som avslutning!!!

Ja, jag känner mig förvirrad, det måste jag tillstå!

Kram!

T

Harlibries
0

puttar denna tråd…
…har fler erfarenhet av detta?

Kittentotts
0

Jag har stor erfarenhet av dettaSkrattande Hon löpte igenom hela sin dräktighet, rullade och skrek. Ja men då även genom p-piller.

Men visst grunnade man första gången då man ser en tjock mage, och katten börjar löpa också, jag vet att min tanke va hur går detta till? skendräktig? men jag lärde mig att så gör hon varje gång hon löper.

Marita-L
0

Just den tiden i dräktigheten brukar honor som har varit skendräktiga börja löpa…
Även efter den tiderna så kan dom få ett viss nästan löp beteende å lukt och en del till åter även hanen att para fast den inte speciellt bra..men det finns dom.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Harlibries
2

Så egentligen så är det bara & vänta & se!Hemlis Jag börjar hårdbevaka henne dag 58 Å hoppas att det kommer "bebbar" som vi räknat med från början. Kommer det inte några bebbar då,senat dag 67, så ultrarljudar jag henne!

Vetten min sa:

-"släng in´na till hanen igen; e hon dräktig så släpper hon nog inte till…å får han "komma till" ,dräktighet till trots ,så gör d ju detsamma…det tar ju inte iaf. Har hon vare skendräktig eller kastat så e´hon ju mogen för en parning nu, tydligen!"

Tack så mycket för Era svar!

Fler får gärna berätta om detta om erfarenhet finns; det vore intressant att veta hur vanligt detta är!

Kramar till Er alla!

Tina

Kittentotts
0

Har jag aldrig hört de skenlöper just denna tiden SkrattandeMen jag har aldrig haft problem med skendräktighét, detta har jag hört mer vanligt bland hundar än katter.

Marita-L
0

Ett bra tips.
Det står mycket bra information om just detta i
Boken Kattuppfödning
avel & genetik av Ylva Stockelberg.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Den boken har jag inte! Men har många andra. Men som jag sa hade jag ingen aning om, men vet detta med skendräktighet mer vanligt bland hundar enligt Veterinär och de man lär av! Men ska se o läsa mer! Men jag har haft en hona som löpt även i dräktighet. Och har hört detta är ganska så vanligt händer. Enda saken för få reda på hur det står till är ju som jag gjorde första gången min hona löpte mot mer än hälften av sin dräktighet, göra ultraljud för få veta. Man kan ju även lyssna själv om det låter i magen lite mer. Vi får ju hoppas hon är dräktig Harlibries

Hur har hon betett sig i övrigt, kräkts el tuttar mmm?

Harlibries
0

#9 hon har både kräkts och tuttarna e svullna med tydliga "pigment/hormonprickar". Hon har betett sig som hon vare dräktig & viktuppgången har satt sig där den ska på en dräktig hona!

Jag e lite frånvarande idag för grabbarna spelar lilla DM i innebandy… så om jag inte hinner följa upp tråden så vet ni varför *ler*! Jag lovar att vara på allerten i morron!!!

Kramar!

Tina

Kittentotts
0

#10 Hon är dräktig! Me alla dessa symptomen så kan jag inget annat tänka mig! hon gör som min bella gjordeSkrattande

Hoppas det går bra för pojkarna idag, Heja för mig med!