Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3746 ggr
yadhayezibas
0

Dräktighetens längd

Hej!!

Jag har funderat på en sak. Går katthonan längre ju fler kattungar hon bär i magen? Jag har ju en tjockis här hemma nu som är på dygn 66 idag. Hon är stor som en fotboll. Hon har i sina tidigare kullar fått 1 och 2 kattungar. De gångerna har hon gått 61dygn=1 kattunge, 64 dygn=2 kattungar, 62dygn= 1 kattunge, 67 dygn=5 kattungar(tyvärr bara 1 som klarade sig) och denna kull som garanterat är minst 4 så är hon som sagt på dygn 66 idag.

Är det slumpen med vår katt lr har ni andra upplevt liknande? Vår andra hona som alltid får 3 kattungar hon föder på dygn 64 varje gång.

Skulle vara intressant att höra hur era honor funkar.Glad

heliotropes
0

De kan gå olika länge. Faktorer som kan spela in är hur länge honan har stannat hos hanen,kombinikationen samt om det ligger med någon mindre livskraftig unge bland starkare. begynnande infektion mm.

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
0

Säger samma som ovan. Hon kommer nog snart igång Pethra Glad så spännande. Jag vet att vakandet kan vara jobbigt men man får ta det med ro Kyss

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

mina honor gick "förr" oftast bara runt 63-64 dygn
men nu för tiden så är det inte ovanligt att de går både 68-69.
Mica sist..gick 69 dygn o hade bara en unge.
Men jag har inte tänkt på om de går olika länge med olika antal ungar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Haha ja men det tror jag oxå. Men jag bara satt o funderade på detta fenomen och om det var så för fler att honorna går längre ju fler bebisar de bär. Jag låter alltid mina honor vara med hanen ca 3-4 dgr.

Man hinner tänka o fundera rätt mkt när kattungarna aaaaaldriiiiig kommer. SkrattandeCool

heliotropes
0

#4 Det kan ju ligga något i det. Ju flera de är, så tar de ju mera näring av mamman för sin utveckling. Så de utvecklas kanske liite långsammare.

Headturners
0

Jag har en hona som födde på dag 71, det var inte kul och som tur var det bara en unge på 117g

heliotropes
0

Jag gick tillbaka i mina gamla journaler och ser en väldig blandning av både tid och babymängd,det gick inte att se någon "typisk" statestik.

#6 Jag hade en hona som fick på dag 69 och bara fick en unge som vägde 85g.

Den största kullen som jag har haft hos en hona var på 7st. däribland en fullvuxen döfödd,dessa fick hon på dag 66/67. Jag vägde dessa 6 när de var ett dygn gamla..alla hade en vikt på mellan 140-150g. Sådana "klumpedunser" fick hon jämt.

yadhayezibas
0

Åh hjälp vilka bjässar. Den största vi fått vägde 110. Annars brukar de ligga mellan 75-100. Glad

heliotropes
0

#8 Haha! Ja! Hon hade och ta av….min goá tjockis bullen InkaSkrattande

yadhayezibas
0

#9 Men min hona som ska ha kattungar nu. Hon är alltid så tunn under dräktigheten men ändå så får hon väldigt bra vikter på sina bebisar. Den tjockaste honan fick små pluttar runt 70 g. Så man kan ju undra vad vikterna beror på? Mkt att fundera på så här i väntans tider! Flört

Annkis54
0

har hon inte börjat ännu:)
vilket dygn är hon på idag
ja du Pethra..inget är som väntas tider…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Näää inga bebisar ännu. Dygn 67 idag… men hon har bäddat i bolådan en del idag. Glad Som sagt inget är som väntans tider. Och på söndag har jag styrelsemöte och imorn kommer min mamma o vi ska jobba med en hemsida som jag håller på med så imorn lr söndag lär hon nog föda.Flört

Annkis54
0

ja, då vet du i alla fall när det är som troligastFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

saskadetnogva
0

Vem è det som ska ha bebisar?

Erna
0

Min erfarenhet är att de går lite kortare tid om de har många ungar, men i kattuppfödningen så finns det fler undantag än regler.

Därför kan man inte säga att en hona går kortare eller längre tid om hon har en stor kull eller om födelsevikten på ungarna spelar in. Möjligen kan ungarna ha lägre vikter om de är många, pga mindre näring och platsbrist.

I allmänhet brukar hon hålla ungefär samma dräktighetstid genom livet, men det finns alltid undantag. Jag har sett att en hona ofta får färre ungar i första kullen, har störst kull när hon är på topp, dvs kring 5-6 år, för att sedan minska kullstorleken med en unge varteftersom. En äldre hona på 8-9 år kanske bara får en unge.

Det finns säkert varianter på detta, beroende på färger och linjer.

Jag anser att man inte bör låta honan gå över 69 dygn utan att kejsarsnitta, annars finns risk för att ungarna inte överlever. 70 dygn brukar vara försent.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

yadhayezibas
0

Veterinärerna säger att 70 dygn är inga problem men en kontroll vid 70 är bra. Så man kan se lite hur stora de är och så att alla lever. Glad 

Vad är era andras erfarenheter av det? Alltså hur många har gått 70 lr mer o fött fram sina bebisar som vanligt? Lr har det blivit komplikationer?

Ganska intressant det oxå.. så här i väntans tider..haha Jaa inga bebisar ännu… Men jag har ju lite inplanerat kl 14 så vi får se om hon börjar då. Flört

heliotropes
0

Jag har haft några som har gått länge, viktigaste är nog att ha koll på honan och hennes mående samt kolla ofta i rumpen så det inte finns något blodblandat eller annat kladd som kan vara ett tecken på både begynnande förlossning och att det inte står rätt till(kan ligga någon död i "loppet" som förhindrar en bra igångsättande av en förlossning).

Headturners
0

Det var ingen lätt match för våran hona att föda på dag 71, men som tur var det ju bara en unge. Huvudet kom ut först och det roliga var att ungen satt fast där å räckte ut tungan åt oss, nä det var inte så kul för han var så stor att han satt fast. Så en halv tub glidmedel och så lyfte jag upp henne och skakade henne så sa det plopp.. Vill inte va me om det igen. lång jobbig förlossning och det kunde gått illa:(  Men allt gick bra för mamma å pojk:)

Lycka till Pethra och hoppas det sätter igång snart:)

Annkis54
0

jag har inte varit med om nån som har gått längre än 69
o den gången var det bara "plupp"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
0

Hur har det gått? blivit några bebisar?

yadhayezibas
0

Nääää inga bebisar ännu. Haha!! Jag trodde verkligen att det var dags igårkväll. Men hon lurades bara… Obestämd

Headturners
0

Har du varit hos vet. och kollat henne?

yadhayezibas
0

Nej det har jag inte. Och kommer inte göra ännu heller. Det kan ju faktiskt vara så att hon blev dräktig sent i löpet. Så länge hon mår bra såska jag avvakta. Jag har såklart pratat med min vet och rådgjort. Glad

Marita-L
0

Vilket dygn är hon i nu? Dag 70?

Crystal Pearl´s

corrminda
0

Vänta bara inte för länge. Det gjorde jag och misste hela kullen. Veterinären ville inte ta imot mig trots flera försök. Det slutade med snitt och döda kattungar. Detta hände mig för flera år sedan. Det var hemskt och berodde på att honan inte fick värkar. Jag har bytt veterinär sedan dess. Lycka till håller tummarna att det kommer i gång snart

saskadetnogva
0

Hur länge har hon varit med hanen? Hon kanske bara är på dag 65 eller nåt?

man ska väl inte låta honorna gå längre än en vecka med hanen för att man ska veta när kattungarna kommer.

heliotropes
0

#23 Vilken dag är hon på om du räknar från sista parningsdag?

Jag räknade förr utifrån honans 3é löpdag,och då har de oftast kommit in till hanen på dag 2 och sedan fått stanna i ca.3-5 dagar, ibland längre om honan har varit väldigt svårflörtad Cool jag har av erfarenhet fått börja räkna från honans sista dag med hanen,det har stämt bättre över lag. Jag försöker även ha koll på när ungarna börjar sparka så det känns, det gör de när det är ganska exakt 2 veckor kvar.

Hoppas hon kommer igång snart så du slipper detta väntande….Foten i munnendet kan ju vara lite jobbigt.

Denna kommentar har tagits bort.
yadhayezibas
0

Nu kommer bebisarna!! Skrattande Det roliga är att hennes förra förlossning började kl 19 oxå.

yadhayezibas
0

Oj 3 ggr oxå hahaha iFokus är bra roligt det Flört

heliotropes
0

Haha!! Den kände av din upprymdhet..Skrattande

yadhayezibas
0

5 ggr var det ju tillomed hahaha

heliotropes
0

Blir det 5 babisar då????? väntar rapport….Skrattande

Annkis54
0

här är en till som undrar…hur gååååår det??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

fixat dubbletterna ;)

Grattis !!! Hur många blevd et nu ??Skrattande Så spännande Kyss

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Fy farao vilken natt säger jag bara. Astrid höll på till kl 05.00. Hon har fått 5 stycken 100 grams pojkar. Tyvärr var en död när den föddes. Just nu ligger hon och föder en till. Färgerna är röd vit van, svart vit harlekin och 2 st blåvita bicolour den ena med supervitfläckighet o den andra med lite mindre vitt men han har en stor ryggfläck istället. :D

Jag ville ju ha en hane att behålla, nu fick jag so far 4 att välja mellan Skrattande

heliotropes
0

Grattis till dina små.Glad.det är ett riktigt nattgöra när de föder på nätterna..

IdaJ
0

Grattis!

saskadetnogva
0

Grattis till besingarGladGlad

yadhayezibas
0

Sista kattungen fick komma ut med kejsarsnitt. Den ville inte trots hjälp med värkstimulerande. Tyvärr så var den död oxå. Men nu njuter vi av dom 4 som är kvar. De är så tjocka o goa redan.Glad

Annkis54
0

Stort grattis Pethra
men du får göra en ny tråd…för kullen :):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Xioa
0

Grattis!

// Xioa & Bella

yadhayezibas
0

#44 Jaa det ska jag göra Skrattande