Royal Canin Persian
Vill höra med er andra vad ni har för erfarenhet av detta. Jag har nu kommit på varför jag slutade fodra med detta, vill veta om ni andra har samma erfarenhet. Mina katter spyr enormt mycket, visserligen en del hårkorvar men en massa annat gegg med.
Jag har fodrat på Royal Canin Indoor i drygt ett år men glömde att det var nåt mer än att jag tyckte kastraterna skulle hålla igen lite på fettet som var orsak till varför jag bytte ut Persian, nu senast jag skulle handla var det slut på Indooren och tänkte då att nu är de ej i mer än lite smått trivselvikt så låt gå, de smaskar ju på redan av Queenfodret (försökt förklara för dem att inte kastrater är dräktiga trots kulan på magen) så kaloriintaget är ju ganska högt fördet. Nu efter en veckas fodring har jag tappat räkningen på antal hårkorvar, spyhögar som jag torkat och undrar nu, är det samma hos er?
Hej Annika!
Mina äter Queen 34 och även lite Baby Cat å Exigent sedan har dom Oral sensitv som godisutkastning lite då å då.
" massor av olika " Å lite a/d på morgonen smask smask..
Men jag har inte upplevt något sådant som du beskriver.
Jag hade en hona en gång som kräkte upp precis så som du berättar just av perser fodret men inte av Queen eller Baby Cat.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Mina kattter har aldrig gillat det 
Här äts det mest det vanliga Kitten 32 (tror jag det heter, du vet vanligt kitten) och det gamla vanliga Fit som har funnits i en evighet. Alla katter älskar det gamla vanliga Fit!
Det låter ju som om jag inte är helt illa ute, jag har ju alltid gett Royal Canin foder och inga andra sorter har gett så här så kanske jag ska slå dem en signal imorgon på deras uppfödarservice, ger dem enbart Queen 34 fram tills jag köpt ny Indoor, kastraterna jublar. Iofs är de ju glada kandidater även när kattungarna kommer, de tar gärna hand om vällingrester, blötmat och diverse andra hopkok som jag ger de små. Värst är när de små flyttar och vardagen ska komma åter, hanen i min bild vrålar i sina protester ett par veckor då han inte blir serverad annat än torrfoder dygnet runt, blötmat ges morgon o kväll då bara gamlingarna är i huset, inte alls överensstämmande med hans livsfilosofi.

Bytte även jag Indoor mot Persian och har aldrig upplevt spybollar eller annat. Dock var det stora matprotester. Inte alls poppis. Så nu har jag fått gå tillbaka till Indoor. Blandar den med den påse persian som står här för att få slut på den och då funkar det. Undrar varför katterna upplever Persian som så dålig. Innehållsmässigt så verkar de rätt lika. Men ingen mer Persian för mina kissar.

Mina gillar inte heller Persian. De får R/C Hair&Skin, och gillar det jättebra och mår prima på det.
Ser att många verkar ge Kitten till sina katter…men är inte det avsett för växande katter? eller funkar sammansättningen även för vuxna katter?…har inte kollat vad skillnaden är igentligen. är det bättre foder än vanligt vuxenfoder?

R/C Persian Kitten kör vi med…..vet inte om det är något fel. Men spyr hårkorvar gör dom. Bläää….ser ut som bajskorvar….äckel päckel. Idag på mitt täcke. Men det är väl bra att dom får upp håret!?!?!
jag kör bara RC persian kittens på ALLA mina..ungar som vuxna
jag frågade på RC om det var ok att ge de vuxna detta foder..o det var bra sa de för att det var fullfoder
nu är mina bra i hull o jag fortsätter att köra med detta
ser sällan uppspydda hårbollar…inte en per dag med 7 vuxna katter ens..
men jag har precis sagt till en kattungeköpare att de ska gå över till RC persian nu för deras katter är drygt 1 år o närmar sig ett år…o liiite feta
hoppas nu inte att de får problem med spyor på katterna
jag har själv använt RC persian förr..men det är ett tag sen nu o jag kommer inte ihåg om de spyr av det
hoppas fler skriver sin erfarenhet av de så man får veta mer

Men persian fodret är ju gjort så katterna ska få upp hårbollar, detta ser jag som bra. Vi provade ju Queen nu men fick foderallergi på en hona, så fick ta bort den. Annars kör jag med lite olika sorter som kitten, babycat, Indoor,R/C Hair&Skin,Exigent, tyvärr så gillar inte mina persian fodret varken kitten el vuxen. Men vi provar lite olika, de gillar omväxling. Jag har ju aldrig haft problem med magra katter.
Alla mina katter har ätit persian, även huskatterna (en långhårig och en korthårig). Dom spyr aldrig. Vivvi har spytt upp en hårboll på över ett år, men hon har ju inte den maffigaste pälsen heller så det kanske är därför hon inte gör det… Tycker att katterna har mått bra på det och varit i fin kondition (förutom Misse som är alldeles för tjock) Vivvi äter nu RC queen då hon är parad. Alla katterna gillar både queen och persian, däremot vägrar Vivvi att äta persian kitten.
Jag ger bara Persian 30 och det funkar jätte bra till mina katter. Jag har använt Persian 30 sedan de började göra den sorten och innan dess hade jag Fit 32. Mina katter har lagom hull, välpälsade och det är sällan någon kräks alls. Jag har en katt som är jätte kräsen och Persian 30 är det enda hon äter. Min dräktiga hona får även den vanliga Kitten maten och hon slukar den verkligen och har bara kräkts 2 ggr under sin dräktighet (är i 7:e v nu).

2 av mina vitfläckar fick missfärgningar på det vita bl.a. på tassarna.Jag ringde RC och fick förklaringen att det var Tagetesen som ingår i fodret som gjorde det.Undrade då förstås om det inte gick att ta bort,men fick inget klart besked på det tyvärr.Så det kan vi således inte använda här.

Jag har frågat dom på Royal och fick svaret :
NEJ det finns inget som kan ge missfärgningar. 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Min katt är ju shaded silver och därmed väldigt mycket vit och hon har inga, och har aldrig haft, missfärgningar från persian…

#15 Ja verkligen! Det var någon kille jag talade med och han erkände utan omsvep att fler hade klagat på missfärgningar.Och detta är ett par år sedan,och än har de inte ändrat innehållet vad jag vet.Det är ju inte speciellt snyggt med orangebrunt,på det vita.
#8 jag trodde det var tvärtom…att fodret var gjort så att det inte skulle bli hårbollar…att nåt i maten tog hand om hårbollarna..eller hur jag nu ska uttrycka det
idag så har mina katter varit ute lite på gräsmattan o ätit gräs.,o det som de kräks upp är bara grässtråt…inget hår alls
#11..är det i persian 30 som de har det
finns det inte i persian kittens
vill ju definitivt inte ha nåt som missfärgar det vita
så när man inte ska ge persian kittens längre..vad ska man ge då
jag vill ha lite hull på mina katter
nån sa att outdoor var väldigt bra o ger bra hull
nån som har erfarenhet av den??
är det att rekommendera till perser exo??

#17 Jo..det skulle i så fall vara i det vanliga perserfoderet för vuxna katter. Men jag har aldrig kollat upp det…borde väl stå på säcken…om nu någon har en säck hemma! Detta fick jag höra av en som slutade med det fodret pga hennes katt blev missfärjad…och då hon ringde Royal, så fick hon det svaret…var kanske 2 år sedan. De kanske tagit bort rödbetsextraktet?

#AnnikaK Jag ger mina Persian(vuxen). Min perser spyr rätt ofta, jag har inte blivit klok på varför. Då menar jag inte så mycket att han spyr hårbollar, utan matspyor - vissa mer "nersmälta" vissa har knappt varit nere & vänt.. Men det går i perioder. Sist var för 2 veckor sedan, i två dagar, två spyor.. Men han har alltid matlust, trots att han spytt..
Har bara gett dom perser maten, ska jag testa nåt annat??
f..n
nu hade jag precis skrivit ner hela innehållet i Persian 30
o tog bort det på nåt vis
men det finns inte varken rödbetsextrakt eller tagetesen som det står i alla fall
däremot står det ringblommeextrakt o det var nån som sa till mig på en utställning att det missfärgade

#20 Då kanske de bytt ut det mot ringblomma då.jag har testat Outdoor,och tyckte det var bra,även Sensible,båda har ju bra protein och fetthalter.Jag ger mina Eukanoba numera,då det innehåller mer kött(mer animaliskt protein än RC:s)Jag är nöjd med det,men ger dem fortfarande lite blandat.bl.a,RC Outdoor.
Här hemma får katterna Royal Canin Beauty & Fit och Oral. De har även tillgång till Hill's då Johan hade det till sina innan vi flyttade ihop så det finns att välja på för dom.
/Lotta