Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6631 ggr
Marita-L
0

Feberpäls / Smoke ?

Jag har en fråga som ni gärna får lämna era synpunkter på!
Min svarta har blivit vita i botten.. är detta feber päls eller är dom smoke…???

Föräldrarna är silver.. syskonen består av silverspotted & smoke å två svarta…

När dom föddes så trodde jag två smoke & en svart & en silverspotted… men jag ändrade mig…till svart

Nu när dom var runt 6 veckor såg jag att det började bli vitt i botten… sätter in foton.

Jag trodde själv att det vara feber päls men nu är jag fundersam för det kan ju vara så att silvret inte var så starkt som små utan kommer fram mer å mer…men samtigt hur svarta var dom inte… så….

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har ju läst mycket om feber päls men inte hittat någonstans om hur sent det kan komma å varje foto jag har sett från internet å vänner så har kattungen antingen varit nyfödd eller börjat få det runt 2 -3 veckor.. för att se igen vid 6-7 veckor att botten får sin vanliga färg i botten igen å det vita börjar växa mer utåt men inte hos mina det är samma nu som för två veckor sedan..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Nu vid 8 veckors ålder så ser dom ut så här och fortfarande vita i botten.

Jag kan ju tillägga att båda föräldrarna har varit å är friska å bebbarna har inte heller varit dåliga någon gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Crystal Pearl`s Perser & Exotic

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Svarta är vanskliga på det behöver inte röra sig om feberpäls det är vanligt att de är spräckliga fram till året då vuxen pälsen kommer kolsvart eller med skiftningar i brunt. Silver kan jag inte men visst kan de vara smoke om det finns silver föräldrar.

Dolleminas
0

GladJag är ingen färgexpert men nog tycker jag att den ser smoke ut, svarta brukar ha ett klart svart ansikte, men denna har även ljusare där… hoppas du får mer hjälp av "de silverkunniga"… En riktig sötnos hur som helst…

MonicaLagerquist
0

Feberpälsungar brukar  vara ljusa i toppen på pälsen och smoke ungar ljusa i botten på pälsen.Även kattungar efter till synes friska honor kan få feberpäls då det behövs så lite för att dom ska få feber päls en febertopp på honkatten just den dagan av dräktigehetn då känsligheten är som störst.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

#4 Ja en del men inte alla… det kan börja i botten för att sedan gå ut åt å bli en rökfärgad i topparna..riktigt snyggt om jag får säga det själv hahaha men dom får ju sin färg tillbaks sedan så klart…

Crystal Pearl´s

stina63
0

Jag undrar vad är feberpäls för något?

u-marklund
0

Hejsan

Jaha, ett svårt fall, jag tror att i alla fall på dom översta detaljkorten, att den tredje och sista är en svart.

Lycka till

Marita-L
0

#7 Ja det är foton på dom bådaGlad

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Har ni några foton med en kattunge med feberpäls så får ni jätte gärna sätta in dom i denna tråden..skulle vara kul att se..

Crystal Pearl´s

EddaM
0

Det är riktigt fina smokar du har *ler*

Har tyvärr förlorat alla mina bilder och jag hade bilder på just feber pälsar på den. Men sök på norskskogkatt iFokus, det skall finnas en tråd om just det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker båda två ser ut som smokar, feberpälsen brukar visa sig tidigt och så på hela pälsen och inte bara botten.

Min svartsmoke när han var 7 veckor.

Marita-L
0

# 10 jag har redan varit där =)) Och tack..visst är dom Cool

#11 Ja precis… jag har ju haft smokar å vet ju hur dom ser ut..men inte två svarta som blir smoke hihihihi

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Jag citerar från en som skrev i Norska skogskatter..

Sk "frostade" kattungar och sk "feberpäls" är två olika saker. Vid "feberpäls" blir kattungarna ljusa i botten av pälsen. När pälsen växer flyttas "randen" rängre och längre ut. Frostade kattungar har lite eller inget pigment på hårstråt. De ser svagt färgade ut då de föds.

http://norskskogkatt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=5c541a22-f4ec-45c3-9daa-074031c2e339

Crystal Pearl´s

heliotropes
0

Det kan vara lurigt med silver,jag har själv inte ännu så stor egen erfarenhet av "solida" silver,men jag vet att det förekommer "dåliga" smokar och silvermönstrade som ser solida och icke silver ut men som sedan gett silveravkommor. Det kanske är en sådan du harObestämd

Eva // medarbetare på Perser

SofiaJ
0

Vår Bertil hade ju feberpäls och han var svart när han föddes, för att sedan ändras till smoke för då bleb han ljus i botten. Till sist blev han dock svart igen!! 

Törs dock inte uttala mig om dina kissar, för det var verkligen skitsvårt att veta. Litte blandane bilder på honom finns under B-kullen på www.barrskogens.blogg.se

Marita-L
0

#15 jätte söta bebbarGlad När började hans päls bli vit i botten? Och när såg du att det blev mörkt igen i botten? Hur lång tid tog det ungerfär..?

Mina syndes ju det vid 6 veckor sedan nu vid 8 veckor fortfarande helt vit botten..ingen svärta som kommer upp där ännu…

Tog det längre tid ?

Crystal Pearl´s

SofiaJ
0

Jag tror han blev vit efter någon vecka och sedan blev han svart igen ganska snart. Jag tror inte att det tog så lång tid som det då har tagit för dig, men jag är intre riktigt säker. Han bodde ju hos min syster IdaJ så hon vet säkert mer exakt.

Men jag vet att vi hade en tråd om detta när det hände… ska se om jag hittar den.

Marita-L
0

Tack.. Ja jag känner mig bara lite fundersam… de ser ut som svarta men helt vita i botten på huvudet, kinderna å halsen sedan gråvita på rygg å det kan dom ju vara fast dom är svarta..men inte vita så på kinderna om man tittar på de övre bilderna…

Jag har reggat dom som svartaOskyldig nu vet jag inte längre…TystFlört

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

Hejsan!

Jag tycker nog att det är smoke när hårstråna är ljusa längst ner mot huden. När det är feberpäls är det toppen av hårstrået som är ljust och när den nya pälsen växer ut blir den mörk.

Jag hade ju detta lilla troll Black Velvet, som hade en typisk "feberpäls". Hon var ju bara hälften så stor som sin kullbror Star Dust.

Hon var nästan hårlös när hon föddes, men med handmatning blev det såsmåningom ett litet "troll" av henne också…..

ett riktigt sött sådant faktiskt…….

Jag har inte sett henne som vuxen hona, men enligt den nya ägaren har hon massor av svart päls!

Detta var mitt lilla bidrag om feberpäls.

Kram

Lisa L S*Amors Troll

Marita-L
0

tack Lisa..jätte söta båda två…har du något äldre foto på henne?

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Okej där kom dom hihihihi

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Ja tiden får väl utvisa då…kommer det ingen svärta under det vita….så är dom smoke…

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

putt

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

forts. # 19……

Fick rapport från Norge igår! Trollungen S*Amors Troll Black Velvet har blivit riktigt svart nu som vuxen hona. Babypälsen fällde hon för några månader sedan och den nya är på väg ut, kolsvart!!

Den nya ägaren var så nöjd med henne och planerar att ställa henne i början på nästa år och senare ta någon kull på henne. Något som jag ser framemot eftersom Misty's har så många vackara hanar, inte minst helsvarta…..

Kram

Lisa L S*Amors Troll

Marita-L
0

#24 Vad kul !!! Så spännande..kanske får vi se foton när den tiden kommerCool

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

putt

Crystal Pearl´s

Erna
0

Hej! Vi har mailat till varandra privat tidigare, men rent allmänt önskar jag att uppfödarna slutade att kalla det för feberpäls, för det är det sällan.

Har din kattunge verkligen haft feber??? Skulle inte tro det.

Alla färger skiftar under pälsens utväxt och det beror på anlag, foder, avmaskningsmedel  och vaccinationer, mm.

Detta är inget påhopp på just dig, utan menat i största allmänhet till alla som säger så.

Bli inte upphetsade nu för detta, det är bara att sluta kalla det för feberpäls.

Det är lika fel som att kalla perser för persier. En persier är en Iranier. Kattrasen heter PERSER. Samma sak med Norsk skogkatt som oftas kallas skogskatt. Så ofta jag ser det i annonser, även hos sk kunniga uppfödare.

Jag har retat mig på felbenämningar under många år, men nu är det sagt. En fackman benämner inte saker och ting med felaktiga namn.
Tänk om snickarna kallade verktygen för "skruvmojäng"? Nu får jag väl på skallen för det här??

MVH Erna
ww.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

IdaJ
0

#27 vet du om det finns något samlingsnamn för detta? Förutom feberpäls?

Marita-L
0

Här är Joe..nytaget foto på honom å jag vet fortfarande inte vad det skall bli för färg på honom å Jade..de är lika..ljusa i botten å svarta utan på.. har nu iallafall reggat dom som smokar..men är fortfarande så osäker.. det kan ju faktiskt vara en färgskiftning i det svarta..eller?

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Ser ut som svart tycker jag, inte smoke :-)

Kram

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

heliotropes
0

Han var svår,är han så ljus i botten som du skriver förstår jag att han är svår att färgbestämma,han är ju även liiite ljus ovan ögonen..hmm!? Idagsläge skulle jag nog ha honom kvar som smoke.

Marita-L
0

Visst är det svårt… jag reggade honom som svart ändrade till smoke hihihi velepotta hihihi

Men när man ser honom så här framför sig så säger man klart svart inga tvivel men sedan lyfter man på pälsen..vit..på vissa ställen ljusgrå..aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Så han får vara smoke tills jag vet bättre det är bara svårt när man skall sälja..köparen kanske absolut inte vill ha svart eller kanske silver skulle vara en katastrofFlört

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

Enligt mig är han en vacker svartsmoke med en jämn färg helt utan spökmarkering.

En svartsmokeexot skall vara så svart som möjligt, men när pälsen delar sig skall den vara nästan vit (silvervit) ner mot huden, men detta syns först när man "benar upp" pälsen.

Detta är min åsikt.

JÄTTEGRATTIS till ännu en snygg kille från dig!

Kram

Lisa L S*Amors Troll

Marita-L
0

Tack LisaGlad Ja det är ju precis så det skall vara men vi eller kanske jag är inte van att få en sådan som liten utan man brukar oftast inte ha så jämn svärta..lite spök å rökfärgad som hans bror Jack…där silvret ligger som ett starkt vitt undertäcke å endast en svag svarta ..sedan efter tiden då de växer bli mer å mer svarta å tillslut som vuxna.. helt svarta endast ett vitt sken syns då katten rör sig.

Crystal Pearl´s

Erna
0

Hej!

Jag har sagt det förr och tycker fortfarande att det är en smoke.

Katten har inte det helt svarta ansiktet som hos en solid svart.

Denna har silvriga hår i öronen, silverskuggor vid öronen, samt silver i botten. Dessutom kan man tydligt se pälsmönstret på kroppen och sååå tydligt är det inte på en svart.

Stå kvar vid smoke är min rekommendation. Pälsen kommer att förändras ännu många gånger, men ändra dig inte.

En amerikansk uppfödare, för länge sedan, ansåg att man skulle bestämma sig på 3:e dygnet och sedan inte ändra sig oavsett hur pälsen förändrades. Jag tycker att det stämmer.

MVH Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

Ja det skall iallafall bli spännande å se vad domarna tycker i Nyköping..hihihi jag får nog göra en färgbedömning för säkerhetens skull innan både på honom å Jade hahahaha

Crystal Pearl´s

heliotropes
0

Jag hittade denna gamla tråd……vad blev det för färg tillslut?? Jag är ju nyfiken pga. mina egna små blå..Obestämd Som jag i nuläget tror att alla är smoke. Jag kommer med nya bilder på dom i egen tråd så får du gissa lite igen Flört

Marita-L
0

Svarta Skrattande utan silver Flört Lite kul var det eftersom dom ställdes och vann på Nordic winner som smokar hihihihihihi

Crystal Pearl´s

heliotropes
0

#38 Haha! hur det kan bli,det var inte dåligt Skrattande Jag hör ju att jag får det svårt i färgbestämningarna…..Tungan ute

saskadetnogva
0

Ja det var väl helt klart att det var solid svart.

Erna
0

Det här med feberpäls!

Det är en ytterst ovanlig företeelse. Kattungen ska då verkligen haft feber, vilket kan avsätta en tunn rand i pälsen. Hur vanligt är det? Jag antar att dina ungar inte haft feber?

Däremot kan vaccineringen avsätta en rand i pälsen, ganska vanligt på alla färger, särskilt svart, där det syns mest.

En smoke har alltid sivlerfärgade tofsar i öronen, vilket inte svarta har, iaf inte mina ungar.De har också en otät ansiktsfärg, dvs spräcklig, som inte solida har.

Annars kan svarta ungar skifta i olika grader av grått eller brunt i pälsen. Beroende på linjer och anlag, så kan det dröja upp till 2-3 år innan en svart är helt svart. jag hade en svart hane förr som hade otroligt mycket vita stickelhår i pälsen som ung, men aldrig som vuxen.

Som domare har man alltid överseende med svarta ungdjur som har skiftningar i pälsen.

På bilden en fantastisk svart hane när han var 6 månader.
Kitty Charm´s Dick Tracy, USA-import och farfar till min hane Tyson.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

Ja jag lärde mig iallafall något efter den kullen Glad nu är dom 3 år gamla så tiden har gått så fort.

Erna,
Jag har sett/hört om linjer i flera generationer som har lämnat avkommor med feberpäls.. så jag har en känsla av att detta är ärftligt..katt som har haft feberpäls har lämnat feberpäls på sina små..

Är det någon annan som har upplevt detta ?

Sedan om man skall kalla det feberpäls eller inte..ingen aning…

Crystal Pearl´s

Erna
0

Det blev populärt att kalla spräckliga pälsar för feberpäls någon gång under 80-talet, fast det inte är en äkta feberpäls. En äkta feberpäls är dessutom inte ärftlig, utan resultat av temperatur- eller kemikaliepåverkan, t ex avmskningsmedel, vaccination eller just feber.

Totalt pälsavfall hos kattungar pga någon brist (ofta B-vitamin) ger också väldigt flammiga pälsar hos kattungar, vilka blir helt svarta som vuxna. En underviktig kattunge får lätt B-vitaminbrist eftersom den inte kan tillgodogöra sig näringen lika bra som de normala syskonen. Det är lätt avhjälpt med tillskott av B-vitamin och pälsen kommer alltid tillbaka.

Att flammiga pälsar är genetiskt är helt klart. Förr sa man att såna kattungar fick den bästa svärtan som vuxna. Jag har själv fått massor av spräckliga svarta kattungar, aldrig någonsin en helt kolsvart kattunge.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se