Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4293 ggr
Erna
2011-02-02 14:11
0

EXO eller PER?

Så till den eviga frågan, hur ser man att det är EXO eller PER i kullen?

Nu är kullen 1 vecka gammal. Jag tror att en är EXO och de andra 3 är PER. De som jag tror är PER, är vågiga i pälsen på nacke och rygg. Den 4:e är det inte därför tror jag att den är EXO. Det går inte att se på svansarna eller runt öronen ännu.

Är det fler som tror som jag eller är jag helt fel ute? Jag har inte haft så många EXO ännu, därav osäkerheten att kunna avgöra vid så tidig ålder.

Bilder kommer om några veckor.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

heliotropes
2011-02-02 15:14
0

Grattis till kullen! Jag har själv aldrig fött upp EXO men jag har varit med och klurat hos andra uppfödare. Då har jag lyckats gissa tvärtimot jämtSkrattande Den med tillsynes längre hår har blivit EXO och den med tätare och kortare hår har blivit PER. Jag vet inte om det är så..

Men här inne finns det ju experter på EXO, du får nog något bra svar snart.Flört

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
2011-02-02 15:27
0

Jag tycker att det kan skilja väldigt i olika linjer men håller man på så lär man sig "sina" linjer. Glad

Jag tycker att det är lättast och se när de har torkat, jag kan även känna det i pälskvaliten nu.

Men annars tittar jag på skyn av stickelhår..en perser har det med men absolut inte lika mycket. Sedan brukar en exot ha en svans som påminner om en råttsvans..lite "svinto" typFlört med en sky av stickelhår under och som är mycket längre än själva pälsen…

Likaså finns stickelhåren på kroppen. Sedan har du vid öronen..håret följer liksom örat…den växer inte ut från örontoppen som det gör på en tex Perser. Jag det finns många sätt att känna igen "sin" exot.

Vissa linjer kan man också se just det som du pratar om Erna..den vågiga pälsen men när man sedan har stött på vågiga exoter så är det svårt hihihihi

I ansiktet tycker jag att man kan se tydligt på mina iallafall… på en perser så ligger håret liksom blankt som slickat bakåt som här tex..

Medans en exot har mer ..kortare…ja se här så kanske ni ser jag jag menar.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
2011-02-02 15:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tog jag inte dom bästa färgerna men jag hoppas ni ser vad jag pratar om. Skrattande

Här är ett foto där alla tre är exoter..förstora gärna upp och titta noga på svansarna och pälskvaliten. Flört

Crystal Pearl´s

Marita-L
2011-02-02 15:57
0

Här är en kull till med bara exoterSkrattande

Crystal Pearl´s

Marita-L
2011-02-02 15:57
0

Jag vet inte dessa är till någon hjälp ..jag har tappat bort mina svansbilder men det finns några här som säkert har sådana.

Crystal Pearl´s

Erna
2011-02-05 12:25
0

Tack alla för tipsen, men jag är fortfarande osäker. Endera är det bara en som är exo eller så är alla 3 honorna exo och hanen per. Jag får väl lugna mig lite, men väntande spekulanter tjatar om exo och jag kan inte säga nåt säkert än.

Kan berätta att en annan shaded silver hona fick 6 ungar i förrgår och alla mår bra. Mycket jobb för matte framöver, men det är kul!

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
2011-02-05 13:27
0

Sätt in ett foto Erna på kanske du kan få hjälp :)

Crystal Pearl´s

heliotropes
2011-02-06 22:37
0

#6 Grattis till sexlingarnaGlad

Eva // medarbetare på Perser

Erna
2011-02-09 14:29
0

Tog några bilder på kullen för att visa svansarna.

Detta är en hane som jag tror är PER.

vad tror ni?

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2011-02-09 14:30
0

Nästa är en hona. Tror att det oxo är en PER

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2011-02-09 14:31
0

Den tredje är en hona som jag är lite osäker på, men troligen PER.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2011-02-09 14:32
0

Den sista, som jag tror möjligen är en EXO???

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

yadhayezibas
2011-02-09 14:36
0

Jag tror samma som dig Erna men jag e absolut inget proffs på hårlag .Glad

ixidixi
2011-02-09 17:26
0

Tror som du Erna ;-) Fast jag hade gärna sett bilder på huvudena de tycker jag att man ser bättre på ;-9

//Chatrine

Marita-L
2011-02-09 18:53
0

Jag håller också med.  Skrattande

Crystal Pearl´s

Erna
2011-02-11 14:01
0

NU har jag bestämt mig, det är en hona som är EXO, tyvärr inte den snyggaste som alla tjatar om att få. Resten är PER.

Det är extremt ovanligt med EXO på grönögda silver & golden. Nu syns skillnaden på svansarna, när de är nästan 3 veckor.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se