min hona betäcker min kastrat
…eller betäcker och betäcker, hon biter honom i nacken och trampar runt med bakbenen, varför i hela friden gör hon så? Han blir förbannad efter en stund och vevar till henne, men jag vet inte riktigt vad hennes anledning att göra så är..? vet ni?
Honor sinsemellan kan göra så på varandra,främst när de löper och inte har tillgång till hane,så verkar det som om den som inte löper agerar hane…det kan oxå ha och göra med rang. Hon kanske ser honom som sin "like" och visar sin domenans.
Hur gammal är hon? Hon är okrastrerad..eller? Och är hon verkligen en hona? fel har begåtts förr.
hon är snart 2, och började löpa för kanske ett halvår sedan men har gått på piller sedan dess fram tills nu, jag tänkte ev ta en kull på henne så hon löper nu litegrann..väntar bara på att min hane ska bli redo, han visar lite betäckningstendens men han är bara 8 månader än, har förstått att perser mognar lite senare..
sen vettefan om hon betäcker, hon kan göra såhär i sängen på oss också, liksom att hon vill sitta på och trampa, hon gör så på min axel och så på min sambos arm..men har aldrig gjort det på den kastrerade hankatten innan..
vet inte vem som är högst i rang härhemma, dom har aldrig bråkat eller vevat emot varandra förut utan varit bästa vänner jämt..
Är det endast tramp med frambenen så är det ju mys, men trampar hon även runt med bakbenen och försöker "nypa" sig fast på er oxå verkar det ju som om hon är i hormonell obalans. En sådan obalans brukar försvinna vid kastrering alt. efter att ha fått en kull. Det är inte bra för en hona att gå med obalans ett längre tag,det gynnar problem som livmoderinflammation.
En okastrerad hona är i normala fall högst i rang gentemot hanar och kastrater som i en okastrats "ögon" är ett DET (freak,varken det ena eller det andra)
Hoppas att det ordnar sig,blir det till ett värre problem så bör en veterinär kolla upp henne.
tack för svar, kanske det blir knasigt när hormonerna ifrån pillerna går ur?
lillkillen får skynda sig att lista ut hur han ska göra för att fortplanta sig, det sitter inte riiiiiktigt än :P
Min dotter har två kastrerade hanar,Staffan och Örjan.De trivs jättebra tillsammans,Men helt plötsligt kan Staffan få för sig att para Örjan.
Örjan ligger alldeles stilla,blir inte arg,som det skulle vara helt naturligt.
Märkligt!
Så höll två av mina gamla huskatter på… Jesper och Oskar, detta var innan jag började med avel och jag hade bara kastrater. Jesper lät Oskar "hålla på"…men Jesper var allt annat än mesig,när de tog sina busvändor fick Oskar ofta nyp i bakhasorna ..Haha!
Beteendet sitter djupt hos vissa individer…jag tror inte att de vet vad de håller på med.."tossorna"!!
Vi är nu på vårkanten och kroppens alla hormoner vaknar till liv på fertila. En del starkt dominanta honor gör precis så här innan de går i löp för att visa sin höga dominas och när det sedan går i löp så brukar hanen få gå på.
Så jag skall gissa på att hon snart går i löp och detta är ett förspel. Tyvärr så är det inte alltid att en kastrerad katt är med på spelet då han/hon inte är på samma våglängd när det gäller hormonerna.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
En av mina honor gjorde så med min ena okastrerade hane när hon löpte, kanske ville hon sätta honom på plats för att han inte var intresserad.
jag tror inte att detta är ovanligt alls
låt de hålla på..säger jag:):)
Jaaa jag hade en hona som var här på parning som parade hanen. Haha! Så alla varianter finns ju .