Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4457 ggr
Firinella
2011-02-03 21:50
0

Så trött så trött...

Nu äntligen så fick min stora lilla Trixie sin första kull. Hon var supertrött efteråt så jag fick ge henne mat och vatten med tvång dagen efter så jippi om det inte vore för att hon totalnonchalerar sina bebbar totalt. Trodde hon var sjuk men vet hittade inget konstigt med henne så nu hänger det på mig och de 4 små liven hur det ska gå. Än så länge efter drygt 3 dygn så går de sakta men säkert upp i vikt. Hur jobbigt är det inte att få 4 småttingar att ta hand om när man nästan är 50 år Skrikandes Vill dock ställa en fråga till er som har lite mera erfarenhet av detta och det är om jag ska kastrera henne eller vänta och se om hon vid sin nästa kull blir en bättre mamma? Hon har idag ingen mjölk och inget intresse att ens vilja se sina ungar. Gudarna ska veta att jag försökt med allt för att få henne intresserad men icke så vågar man ta en kull till eller… /Laila

Marita-L
2011-02-03 22:17
0

Har hon haft kull förrut? När tog du över med maten?

Sist grattis till kullen

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2011-02-03 22:38
0

Du tror inte att hon kan ha kalkbrist? Det blir de väldigt trötta av och mår lite kass o då orkar de helt enkelt inte ta hand om sina små.

Hur kommer det sig att hon inte har nån mjölk? Mina honor är alltid fulla med mjölk redan innan bebisarna kommer. Vill bebisarna leta tutte på henne? Om de vill så sitt hos henne o stötta henne med kel o mys så hon vill ligga kvar. Förstår att du tycker det är jobbigt. Jag har själv haft en hona som inte ville ha sina bebisar den första veckan typ. Hon tyckte att de var riktigt äckliga, hon fick panik bara de klättrade i pälsen på henne. Dock så fick vi en kull till slut på henne för vi hade sån tur att en annan hona löpte samtidigt och de fick bebisarna på samma dag så den duktiga honan tog alla i ca 1 vecka sen så delade de på dom. Vi valde att kastrera.

Men jag undrar precis som Marita- har hon haft kull förut? Hur var det då?

heliotropes
2011-02-03 23:20
0

Usch vad jobbigt! och inte en allt för lätt fråga att svara på. Vet du något om hur hennes mamma samt mormor skött sina kullar? Det ligger ju mycket i släkten.

Skulle jag veta att det inte har funnits några problem tidigare i släkten så skulle jag nog prova en kull till, och hoppas på att det var/är någon form av förlossningsdepression hon har nu.

Grattis till dina små och hoppas att det går bra för er hela vägen…

Det är som yadhayezib skriver..finns det möjlighet med att få två honor att gå samtidigt är det toppen.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2011-02-04 00:23
0

Hej Laila
usch så jobbigt
jag har haft en hona som var liknande…
eller kanske flera stycken…hmmm
jag drar mig inte för att testa igen
en gång är ingen gång enligt mig…
men det jag skulle göra är…sug ur hennes tuttar o se om det kommer mjölk…antingen med din mun:):) eller ett litet plaströr..
det som hör till slemsugen passar perfekt…
har hon ingen mjölk så kan ju vetten skriva ut mjölkstimulerande…
vill hon inte stanna hos ungarna så hade jag stängt in henne i en transportbur ….naturligtvis under uppsikt så att hon inte får panik..eller att du har koll på hur hon mår. O naturligtvis så måste du mata ungarna så att de inte dör.
men så lite hjälp som möjligt….
jag har haft honor som det har tagit några dagar att fatta galoppen
jag har oxå haft en hona som inte fick nåt mjölk alls..o det var där som jag kom på detta med att suga själv. andra gången hos fick kull så kollade jag att hon hade mjölk genom att suga..o det gick hur bra som helst.
Jag hoppas att din hona kommer sig snart…annars har du en jobbig tid framför dig….men det kan gå
undrens tid är inte förbi
Kram på er

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2011-02-04 00:25
0

ska bara tillägga…att om du kletar in ungarna i nåt som du vet att hon älskar..så är det större chans att hon intresserar sig för dem.
Smör eller räkost eller annat.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2011-02-04 21:44
0

# 1 detta var hennes första kull. Jag behövde mata henne i ett dygn innan hon själv började att äta och detta gjorde jag på inrådan från vet som vätskade upp henne eftersom hon inte ätit på över ett dygn.

# 3 Enligt hennes uppfödare så var det inga problem med hennes mamma.

# 4 Har provat med att stänga in henne men hon fick nästan panik och satt först intryckt i hörnet och sedan började hon att klösa på dörren och ville ut.Har provat med att kleta in de små med blötmat som hon gillar men det fungerade inte. Det var hos vet som han konstaterade att hon inte hade någon mjölk vilket han tyckte var lite udda för enligt honom så brukar det komma av sig själv men kan utebli om honan föder sina ungar för tidigt. Han sa inget om mjölkstimulerande utan trodde att det inte skulle komma någon mjölk.

Till sist vill jag meddela att i natt så dog en av honorna och det var det värsta jag varit med om för hennes mage var som en ballong och hon skrek konstant i en timme helt hjärtskärande och inte ens då brydde sig hennes mamma om det medan jag grät krokodiltårar och ringde autvet som sa att hon nog fått tarmvred eller gaser och att det inte fanns något att göra mer än att hålla henne varm och massera hennes mage för hon var för liten. Det är vid sådana tillfälle man aldrig mera vill syssla med uppfödning. Än så länge går de andra 3 upp i vikt och verkar pigga och har mycket ljud i skällan. Så nu håller jag tummarna att de ska klara sig tyvärr utan sin mamma. /Laila

Annkis54
2011-02-05 00:09
0

usch Laila
vilken situation
men sånt här händer
det verkar ju som om du har gjort det du kan
du får "bara" jobba på….o mata..kissa dem..o så ofta du bara kan så får du se om hennes mammainstinkter vaknar.
ibland är det bara för jä*ligt att vara uppfödare
men sen så kommer goda dagar o då uppväger det detta
Jag håller tummarna för er alla
vad vägde de när de föddes…??
vad väger de nu??
de behöver ju inte gå upp mer än några gram per dag nu i början…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
2011-02-05 12:18
0

Grattis till barnen!

Jag uppfattar det som att din hona har brist på ett hormon som frisätter mjölkproduktionen. Det drar samtidigt ihop livmodern, så att den läker snabbare. Orsaken kan vara ärftlig. Uppsök veterinär och få ett hormon till din hona.

Möjligen kan hon även ha kalciumbrist, då ungarna i livmodern förser sig först.

Det man ger är ett syntetiskt Oxytocin. Finns det inte i Sverige, så kan din vet importera från utlandet. Ut och sök på internet och hjälp till att hitta en leverantör isf .

Tack och lov har jag aldrig haft några såna problem med mina silver/golden under 34 år. Det verkar vara vanligare på kopparögda perser med störningar i digivandet.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2011-02-05 12:18
0

Grattis till barnen!

Jag uppfattar det som att din hona har brist på ett hormon som frisätter mjölkproduktionen. Det drar samtidigt ihop livmodern, så att den läker snabbare. Orsaken kan vara ärftlig. Uppsök veterinär och få ett hormon till din hona.

Möjligen kan hon även ha kalciumbrist, då ungarna i livmodern förser sig först.

Det man ger är ett syntetiskt Oxytocin. Finns det inte i Sverige, så kan din vet importera från utlandet. Ut och sök på internet och hjälp till att hitta en leverantör isf .

Tack och lov har jag aldrig haft några såna problem med mina silver/golden under 34 år. Det verkar vara vanligare på kopparögda perser med störningar i digivandet.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AgnetaB
2011-02-05 18:16
0

#6 märkligt att veterinären lät den ligga o dö i plågor. Borde de ej sagt att du skulle komma in o avliva den?

ingenting om att prova spruta igång mjölken heller?

Erna
2011-02-05 19:40
0

Ungen med uppsvälld mage hade nog förstoppning, för att mamman inte slickade baken och magen tillräckligt. Såna här gånger, när mjölken krånglar, så får man själv massera mage och bak. Nu vet du till nästa gång hur du ska göra. Man lär sig med tiden.

Jag har nog själv gjort alla fel som man kan göra, innan jag lärde mig av misstagen.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2011-02-05 23:24
0

#9..detta oxytocin finns
det var det jag fick från min vet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2011-02-06 23:02
0

# 7 Alla ungarna vägde mellan 91 och 101 gram. De har idag efter att fyllt 6 dygn gått upp mellan 46-66 gram vilket jag tycker är helt ok.

# 10 Enligt vet så var det bara att hoppas på det bästa och hålla ungen varm samt massera magen. Han tyckte att eftersom det tog mig lite drygt 30 min att komma in så var detta det bästa. Ingenting om att försöka få igång mjölken heller.

# 11 Eftersom mamman inte bryr sig så har jag vid varje matning ( var annan timme) skött om detta med magen dvs kissat och bajsat dom så därför trodde vet att det inte berodde på förstoppning. Har gjort detta ett antal gånger förr då jag haft hittekatter att ta hand om så det är inget nytt för mig.

Ska ta upp detta med kalcium brist när jag talar med vet nästa gång så tack för tipset. Vi kämpar på så länge de tre lurvtussarna och jag som förresten ska få parfymer som tema. Glad /Laila

heliotropes
2011-02-07 01:23
0

Så skönt att de ha gått upp så pass,dina alldeles egna parfymbäbisarGlad

Eva // medarbetare på Perser

saskadetnogva
2011-02-08 07:46
0

Ja att du fått testa baksidan med att vara uppfödare märks.

Det verkar som om din hona inte var mogen sin uppgift, hur gammal är hon? Jag har kompisar vars honor uppträtt likadant första gången och sedan blivit jätteduktiga mamor nästa gång.

Hoppas det går bra med dom som är kvar.

Annkis54
2011-02-08 12:02
0

det låter ju som det går bra Laila
kämpa på….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2011-02-08 20:19
0

Ja här kämpas det på kan ni tro för i natt gick strömmen och jag fick leka värmedyna till mina tre småttingar i mörkret eftersom elfilten hitintills hållt de varma. De trodde hela tiden att det var matdax och hade svårt att komma till ro så nu vet man att man förknippas med mat. Glad Inte förrän på em kom strömmen tillbaks. Som tur var så hade jag hört att det skulle bli storm och laddat upp med kokt varmt vatten så de fick varm mjölkersättning tills strömmen kom tillbaks. Så är det att bo på landet Obestämd

# 15 Hon är lite drygt 1,5 år. /Laila