Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 847 ggr
Marita-L
0

Dräktig hona ??

Nu måste jag ställa en knasig fråga här…hm..
Min stumpa här är nu parad å det har gått 3 veckor hennes tuttisar var röda som gelehallon men nu idag när jag tittar så är bara någon så typ 3 stycken resten är precis som vanligt…men hallå tänkte jag..kan det bli så eller är hon skendräktig??? I dag har hon också kräkts, sover mycket å äter massor precis som det skall vara.

/ hej å hå Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Notaquita
0

Kräkningar är supervanligt på katter som är dräktiga för typ 1-2 gången. Vanlig "morning sickness" *LOL*

Tuttarna du ska fokusera på är de översta uppe vid frambenen. Är det de som är röda? Det är de som ska vara röda.

Annars är det lite svårt med unga honor för de kan få väldigt röda tuttar bara av löp också.

Men om hon kräks då tror jag nog att hon de facto är dräktig ;)

Notaquita
0

En grej till…efter tre veckor händer det ofta att tuttarna faktiskt bleknar lite igen men då brukar man kunna ser att det istället utvecklas svarta vaxprickar på och runt tuttarna. Även det tydliga tecken på hormonförändringar/dräktighet.

Katter blir sällan och aldrig skendräktiga enligt forskning på området. Däremot händer det ganska ofta att deras kropp av den ena eller andra anledningen känner att det är något som inte stämmer med dräktigheten så kroppen väljer att någonstans under dräktigheten att avbrytan den genom att absorbera fostren tillbaka in i kroppen. Katter är snåla om sin energi och slösar inte med t ex missfall. Deras kropp helt enkelt återvinner energin istället genom att absorbera kullen.

Jag hade en gång en hona som var fullt dräktig intill ett par veckor intill födsel sedan bara liksom försvann det :O Det var några år sedan men naturligtvis, nyfiken som jag är, forskade jag ju en hel del om detta. Det visad sig att det inte alls är så ovanligt. Och lärde mig både från litteratur och veterinärer jag talade med. Att katter sällan och aldrig är skendräktiga. Deras fortplantningssystem funkar liksom inte så.

Men ge inte upp än.

Som sagt, vilka tuttar är röda?

Marita-L
0

Ja jag tror det också det är bara så att alla var helt super rosa röda för 3 dagar sedan men nu är det precis som du säger bra dom tre översta..hm.. alla andra symtom är ju i sin ordning.
Om hon hade varit skendräktig så skulle ju hon kanske inte fått alls rosa tuttisar eller ?

Jag är så van med dom andra honorna jag har å haft att deras har alla blivit rosa tillslut innan 3 veckor gått.

hm..det är säkert i sin ordning för det finns väl ingen som är den andra lik..Glad

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

#2 Åh vad kunnig du var..Glad

Crystal Pearl´s