Trimma
Undrar om ni har något tips på vilken trimmer som funkar på perserpäls. Tänkte trimma ned pälsen på min lilla persertjej här hemma för tillfället och vill ha tag på en bra trimmer som tar den långa pälsen.

Jag har själv en trimmer av märket Ostern som jag är jättenöjd med. Så den kan jag varmt rekommendera.

på min står det Mose Typ 1230 REX
o den är helt ok
när jag var hos min vet i höstas o rakade ner några stycken
så satt vi med var sin trimmer o rakade var sin katt
hans blev varm men det blev inte min
min är nog bortemot 10 år

Tack för hjälpen. Ska kolla upp detta. Har förstått att inte alla funkar då veterinären luggade min misse rejält.
aj då
en veterinär ska ju ha bra grejor
min vets blev visserligen varm men då fick han ju bara stänga av den en stund…men det tog ju bra o luggade inte

Tycker Oster blir mkt varmare fortare än vad Mosern blir. Sedan är faktiskt mosern lättare och därmed lättare att jobba med. Men…Ostern har högre kvalitet. Fast å andra sidan….så morsans Moser höll i 10år och andvändes 6-8ggr/år för att trimma ner en hund. Nu löpte hon en ny likadan….de är ju som sagt betydligt billigare.
Det går att byta ut skären till båda och även skickas på slipning.
Sedan att de luggas,…beror på slöa skär eller för grova skär. Till ullig päls ska det vara ett fint, tätt skär.
Jag har en Moser 45 wattsmaskin, riktigt bra även då jag klippt ner riktigt toviga (läst ihopfiltade) katter, gäller att smörja och hålla skären väl inoljade och rengjorda. Skulle inte vilja ha en sämre maskin då det gäller perserns täta mjuka pälsar men till strävare pälsar går det med de lite mindre starka maskinerna.
innan jag köpte min Moser…så testade jag med en vanlig trimmaskin för människor
gick inte överhuvudtaget det
så det krävs nog bra saker
Jag har en Oster maskin för djur som inte skall bli varm å låter mindre som jag köpte på Odal för 2400:- å 2 skär för 300:- styck .. som jag även kan ha till mina små hår monster till hundar. När jag använde den till min Prins " kisse misse "en gång så råkade den faktiskt skada honom fast jag hade 4 mm skär. Jag var kraftikt besviken å chockad så nu har det satt sig som ett litet ärr i min själ å jag är så försiktig när jag trimmar.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Haha Annki, drar på smilbanden, det där är du inte ensam om men hoppas att folk stoppar direkt, gör riktigt ont i den tunna huden när det bara tuggar

#12 Gjorde det å var jätte försiktig men den tog en liten skinbit..aj..aj ändå.. men det har inte hänt mer gånger efter detta för jag är så försiktig.
Oster har ju saxar och skär för olika djurtyper och får man fel där så kan jag väl tänka mej att huden kan komma emellan :-(

#13 Jo, det är lätt hänt, men man lär sig som tur är. Man måste som "köra in sej" på den apparat man använder. Då jag jobbade hos veterinär, så fanns det en i varje rum av märket Oster…men de betedde sej inte lika. Så man fick köra in sej på dem allihopa innan man rakade perfekt och fort+smidigt :)
usch..jag ryser när jag tänker på när jag har skavt bort en bit hud
har hänt ett antal gånger 
ajajajaja…
Precis som #12 skriver så är det jätteviktigt att sträcka huden när man klipper, ibalnd underlättar det om man är två som hjälps åt. 
/Lotta
Ja vi var två..för maskinen är ju inte så tyst som man önskar att den skulle vara.
Ibland så är olyckan framme å jag hoppas den inte kommer hit mer.

putt