Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4786 ggr
[Taz-Mania]
0

Kastrera - vid vilken ålder?

Undrar på vilken ålder som är lämplig att kastrera Perserhanar vid?

Vill inte vara för sen, så det blir problem med "hanighet" och inte för tidig så jag riskerar urinsten mer än nödvändigt.

[MonEnil]
0

Många veterinärer gör det från 12 veckors ålder, bara testiklarna är på plats.

yadhayezibas
0

Tidig kasterering har väl inget med urinsten att göra? Kastrera när du känner för det. Ge ett kvalitets foder så behöver du inte oroa dig för urinsten. Glad

[Taz-Mania]
0

#2 Okej, jag vet inte detta med urinsten.

Har själv hört det från andra, men deras kattkunskap vet jag inget om. Ger Orijen, får väl klassas som okej kvalité.

Men då vet jag, tack! Glad

[MonEnil]
0

Förr trodde man att katten lättare kunde få problem med urinsten vid tidig kastrering. Inte för att de lättare skulle få urinsten, men för att penisen skulle stanna i växten, så att eventuella stenar och grus skulle få trängre passage och därmed bli svårare att kissa ut. I dag har man övergett den teorin.

[Taz-Mania]
0

#4 Tack!!

Nu blev jag lite klokare, det är alltså en gammal teori!

Var så säker på att jag läst det någonstans.

Men då vet jag att man INTE behöver oroa sig för det längre! Glad

AgnetaB
0

Sådant med kisseriet har väl att göra med att de ska dricka mycket med vatten.Tex om man ger torroder så försöka få i dem mera vatten.

[Taz-Mania]
0

#6 Hur gör man det?

Jag ger mina blötmat 3 dagar i veckan men en av kissarna blir alltid dålig i magen. Har fortsatt för just vattnets skull men överväger ofta att sluta. Är rädd det ska vara farligt för honom att bli lös i magen 3 dagar i veckan i längden. Hull bra, allt bra med honom men det är just när det ätits blötmat! Och de äääälskar det. De andra dagarna är han bara finfin i magen. Men just dessa 3 dagar efter att blötmaten ätits får man duscha diarrérumpa! Han verkar inte lida, jag är inte hemskans besvärad heller. Men lite orolig. Då känns det lite som att välja mellan två onda ting - diarré efter blötmaten eller mindre vatten Rynkar på näsan

[Taz-Mania]
0

Ger Bozita, andra sorter jag testat ger ingen skillnad och detta verkar bäst…

Annkis54
0

det skulle jag inte fortsätta med om jag vore dig
vill du ge blötmat…så ge pyttelite till att börja med..utan att magen reagerar…o sen öka på efter hand..men då är det varje dag som gäller…:)
sen tror jag inte att du behöver oroa dig för att de inte få i sig tillräckligt med vatten…de dricker nog det de behöver…om de alltid har vatten framme.
bara nyfiken:) Hur många katter har du??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[Taz-Mania]
0

2 katter har jag bara än så länge!

Givetvis har de alltid vatten framme, på två ställen!

Då slutar jag med blötmaten!

Tack för svaren!

[Taz-Mania]
0

Känner mig dum nu.

Men det var välmenat detta med blötmaten Skäms

MonicaLagerquist
0

Jag tycker att du ska fortsätta att ge lite blötmat varje dag.De flesta katter får i sig på tok för lite vatten.En katt som äter torrfoder behöver få i sig en ½ dl vatten per dygn och kilokroppsvikt..Då är det minimängden vatten.

Stolt ägare till tre La permer

[Taz-Mania]
0

#12 Det kan dem ju aldrig dricka! Inte en chans, tycker de dricker så lite trots fri tillgång! Jag testar att ge mindre mängd då och varje dag, får se om hans mage kan vänja sig då…

Ger ju just för vattnets skull, inte för att jag älskar att ge katten lös mage! Menar ju VÄL!! Har läst här om vattenproblem hos katter på torrfoder och de äter Orijen annars som bas.

yadhayezibas
0

Har du testat Gourmet burkmaten? Eller Hills kitten den är mild o bra mot magen.

AgnetaB
0

Det är bra att ha vatten på olika ställen ej bara vid matskålen.Min dricker aldrig vid matskålen utan hoppar upp i ett fönster där vatten också  står.

Min har Hills torrfoder men äter ju nästan bara blötfoder.Torrfodret har han att tugga på på natten mest om andan faller på. Därför tror jag att han får i sig tillräckligt med vätska iaf.

För att få i dem mera vätska så kan du lägga lite vatten i både blöt o torrfodret. Inte säkert däremot att de äter torrfodret då men de kanske kan lära sig. Däremot kanske du ska vänta med det om du ska vänja dem vid blötmat .

[Taz-Mania]
0

#14 Var hittar jag dessa burkmatssorter du talar om?

Finns det att beställa på nätet? Saknar möjligheter att ta mig vart jag vill… Staden har bara en liten liten zoobutik tyvärr.

elias-matte
0

Jag har en "Drinkwell" vattenautomat till mina två pojkar. Jag behöver aldrig bekymra mig om att de inte dricker, för det är bland det roligaste de vet att dricka rinnande vatten. 

Jag håller dessutom med om att Gourmet blötmat är mycket bra och påverkar inte lilla magen. Be din lilla Zoo butik att ta hem Gourmet så att du får testa.

AgnetaB
0

Hills  finns väl på zooaffärer o mjau har jag lärt mig här ska vara bra men min katt äter den inte. Den finns på vanliga mataffären o det gör Gourmet också.  Har också lärt mig här att det är bra att ge råa kycklingvingar (tex för tänderna) men min skulle aldrig äta det heller. Monika är bättre på sådant.

AgnetaB
0

Gourmet finns väl på mataffären? El menar ni någon annan sorts gourmet .

Annkis54
0

såvitt jag vet så finns de i matbutiken
men det kanske beror på hur välsorterade butikerna är
jag har aldrig handlat vid småbutiker..utan alltid bott nära "de stora"
Men när du testar blötmat..håll dig till en o samma sort eftersom han är känslig i magen

När man pratar om att många katter får för lite vatten….skulle det inte märkas på nåt vis på katten då??
jag känner ju att om man har katter som inte visar några symtom..utan mår bra..i många år…alltså om man kanske har haft katt i 15-20 år..
så borde man väl kunna vara trygg i att katterna får tillräckligt med vattan…eller tänker jag fel???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Gourmet finns i mataffärer och Hills finns i djurbutikerna och hos större veterinärkliniker. Glad

Xioa
0

Jag ger min prinsessa blötmat några gånger i veckan och blandar alltid i lite verum hälsofil i maten - hon gillar det och det funkar för hennes mage då hon är lite känslig :) Kanske kan vara ett tips!

// Xioa & Bella

[Taz-Mania]
0

#22 Tack! Det ska jag ta och testa!!

Lovelines
0

Tidig kastrering är inget jag stöder iaf utan  jag kastrerar mina kissar tidigast när de är 6 mån. Och det är de flesta veterinärerers rekomendation oxå.

Har arbetat på en veterinärstation nu i 6 mån och har sett hur påverkade en del kissar blir av narkosen "inte roligt" Små kattungar är mkt känsliga för narkos och kan dö på kuppen. Så man vill helst att de skall vara runt 6 mån.

Du pratar oxå om vatten :) Du kan ha en vattenfontän den är superbra

och den lockar dem till att dricka. Jag har flera automater  av olika de slag och de fungerar kanon.

Ang blötmat så hålller jag med  #20 Anki till fullo. Mixtra inte med en massa olika foder om han har känslig mage. Har han känslig mage så skulle JAG köpa ett blött foder som är för känsliga magar och det finns hos veterinärerna.

//Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

heliotropes
0

#24 Är det inte krångligt att byta varje dag i sådana fontäner??

Jag tycker inte heller att man ska kastrera för tidigt.

Eva // medarbetare på Perser

Lovelines
0

# 25

Näee….du behöver inte byta varje dag för att det är ett aktivt kolfilter

som följer med. Beror ju oxå på hur många katter som skall dricka ur den oxå. Jag brukar byta varannan dag i mina och så har jag ju en mops som dricker ur dem med.

Något som mer är positivt med dessa automater är att de som lägger kragen i vanliga vattenskålar gör det inte i dessa fontäner.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

heliotropes
0

Aha!! Det finns iallafall ett kolfilter i dessa, det är ju bra. Men det är nog inget för mej Obestämddå jag skulle bli smått tokig på att rycka kabel…eller…inte går de väl på batteri ..Skrattande 

Här hemma dricks det mycket vatten ur flera utställda skålar men de föredrar den stora skålen på golvet där även mina två hundar dricker. Jag har aldrig upplevt att de dricker för lite vatten men därimot att endel kan ha förätit sig på torrfoder (stoppar i sig för mycket och att det resulterar i dålig mage,dessa blir bra direkt när de har kommit på att småäta är bättre.)

Lovelines
0

Japp….de två som jag använder har kolfilter och det är kanonbra med tanke på vad du skrev om matrester osv. Det blir skitäckligt i de vanliga fontänerna om man inte byter varje dag. Eller när man ser att mat har kommit i  vattnet. Samt att det luktar skunk Rynkar på näsan

Alla djur vill ju dricka färskt vatten :)  Vi människor vill ju det och då tycker jag djuren ska få det oxå.

Mina kissar är nog lite prilliga för de dricker bara ur den som mopsen dricker ur o när man diskar ur den så är den lite äcklig Obestämd

Den andra är det inget i och den är fräch fattar ingenting.

Har heller inte upplevt att de dricker dåligt. Ska vara kattungarna då som ska lära sej att äta torrfoder. Där är fontänen helt kanon, eftersom de både ser o hör vattnet.

Faktum är ju så att dricker de inte som de ska så slås de inre organen ut. Men man ser o känner i regel när en vuxen katt är uttorkad.

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

[Taz-Mania]
0

Lovelines: Har precis beställt en vattenfontän!
Med filter! Glad

Och jag kommer vänta med att kastrera tills yngsta kissen är ca 6 månader, tror inte min veterinär tar en yngre katt heller! Den andre är då äldre… Gör det nåt om den är 10 månader vid kastrering? Får man problem med hanbeteenden då?

Lovelines
0

Den kommer att bli kanonbra ska du se :)

Tycker du gör helt rätt i att vänta till ca 6 mån ålder.

Den andra hanen ser du när han börjar ändra på sej och då är det hög tid att beställa tid.

Personligen skulle jag kastrera den äldre kissen omg så att han inte kommer in i hormonomställningen och sedan ta den minsta när han är 6 mån.

//Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Mayer
0

Deflesta djurmat finns på foderbilen.se ,det är så enkelt.T.ex ad-maten finns ju inte på vanliga djuraffärer=(

[Taz-Mania]
0

#30 Tack för svaret! Då ska jag boka tid för min äldsta kisse här snart! Glad Och min lille får växa till sig ett litet tag till!

#31 Jag beställer från foderbilen när det gäller hund och kattmaten! Min butik har inte Orijen, som katterna äter, och inte heller det foder som mina hundar äter. Ska kolla där! De har säkert, men jag tänkte ju givetvis inte så långt direkt Flört Och som du säger, foderbilen är SUPERSMIDIGT!!! Slippa bära hem det själv, underbart när man har gubben i en annan stad för jobb ända till sena kvällen och saknar bil och körkort själv!

Silvestris
0

Konstigt då att vetenskapliga studier visar att både morbiditeten och mortaliteten hos prepubertalt kastrerade kattungar är lägre än den är hos katter som kastreras i konventionell ålder. Det kanske är som Dr. Little säger, det är inte djurets ålder som avgör hur säkert det är att lägga narkos utan personen bakom. De flesta svenska veterinärer har klen erfarenhet av att lägga narkos på kattungar och då blir det såklart mer riskabelt. I Nordamerika lär sig veterinärstudenterna kastrera kattungar (och ofta får de kastrera många eftersom många veterinärhögskolor samarbetar med katthem) redan på skolan så när de kommer ut har de stor erfarenhet av att kastrera och söva kattungar.

Jag har kastrerat kattungar sedan 2005 och de tar kastrering mycket bättre än vuxna katter. Det är min erfarenhet. Det är även den kastrerande veterinärens erfarenhet. De återhämtar sig och läker snabbare.

Erna
0

Blötmat

Jag har kollat olika burkmat och kommit fram till att Mjau är den som är bäst. Den innehåller minst spannmål och mest kött jämfört med andra. Den används även som dietmat för känsliga kattmagar. Den är svensk och det garanterar att inget kadaverkött finns med. Det kan man aldrig vara säker på när det gäller utländska märken.

Kastrering

Du kan kastrera katten från ganska tidig ålder utan problem, men jag skulle försöka vänta tills han är ca 6-10 mån. För tidig kastrering vid några veckors ålder kan ge minskad tillväxt av rörbenen vilket kan ge inflammationer och artros när de blir gamla.

Det avgörande är om katten är balanserad vid tillväxten och huvudet inte är för litet i förhållande till kroppen, då vill nog veterinären vänta lite till. En kastrerad katt växer inte mera efteråt, vilket en okastrerad katt gör.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

# 33

Enligt min erfarenhet behövs inte narkos för att kastrera en hankatt, oavsett ålder. Det räcker med lugnande och lokalbedövning.

Dagen efter är katten helt återställd och såret har läkts inom ett par dagar. Just kattdjur har en otrolig förmåga att läka sår, eftersom de ute i naturen kan bli skadade ganska rejält. Kattens spinnande sätter igång en läkningsprocess, där vibrationerna ger snabbare läkning än annars.

Inga andra arter har så snabb läkning. Talet om kattens 9 liv är faktiskt sant.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
0

# 33

Enligt min erfarenhet behövs inte narkos för att kastrera en hankatt, oavsett ålder. Det räcker med lugnande och lokalbedövning.

Dagen efter är katten helt återställd och såret har läkts inom ett par dagar. Just kattdjur har en otrolig förmåga att läka sår, eftersom de ute i naturen kan bli skadade ganska rejält. Kattens spinnande sätter igång en läkningsprocess, där vibrationerna ger snabbare läkning än annars.

Inga andra arter har så snabb läkning. Talet om kattens 9 liv är faktiskt sant.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
0

Nu kommer du med flera felaktiga påståenden.

1. Prepubertalt kastrerade katters rörben får inte minskad tillväxt. De växer tvärtom ett par månader längre än rörbenen hos andra katter. Det resulterar i att deras rörben i genomsnitt blir 0,5-1 mm längre än andra katters.

2. En kastrerad katt växer inte mer? Jo, det gör de. De får inte små huvuden heller.

Vad gäller lugnande och lokalbedövning. De veterinärer jag har pratat med skulle aldrig rekommendera att en katt kastreras på det viset. Däremot misstas ofta "sprutnarkos" för att vara "bara lugnande". Att sätta en spruta för att bedöva pungen orsakar reaktioner även från en sederad katt, det gör ju ont (enligt uppgift från en veterinär).

heliotropes
0

Rådet är väl att fråga den veterinär man har. Har man en veterinär som har en större vana med att kastrera yngre katter så är det nog inga problem. Men i Sverige är kastreringsåldern oftast 9 mån och uppåt och det talar lite för större vana med dessa ang. narkos och "pillerhet".:)

Jag har inte heller lagt märke till att de stannar upp i växten efter en kastrering…men…jag har inte kastrerat någon yngre än 9mån.

Ojämt växta katter som ex. litet huvud mot kropp verkar komma mer av en för snabb tillväxt. Men detta är bara något som jag själv har lagt märke till…alltså inga vetenskapliga studier ;)

evawennman
0

Om dina missar behöver få i sig vatten men (en av dem) blir dåliga i magen så är mitt tips att ge lite blötmat kanske en gång /vecka som lite "lördagsgodis" Men ang. vattnet kan du testa o blöta upp torrfodret. Då brukar kissarna gilla det lite mer, för då luktar det aningen mer tydligen. Och på så sätt får de också i sig lite mer vatten utan diareé! =)

[Taz-Mania]
0

#39 Problemet är väl att hållbarheten inte blir nåt vidare på uppblött torrfoder? Kissar småäter ju över en dag. Uppblött foder vet jag från hundarna att man inte vill ha ståendes länge. Det blir snabbt oaptitligt. Då får man upprepa det många ggr på en dag isf, med små portioner.

Angående kastrering, blir inte klok på detta. Men så länge katten inte visar sig hanig eller lukta mkt i lådan så kan den för min del gärna vänta tills den är 8, 9, kanske 10 månader.

Det man är orolig för är ju att ev. hanbeteenden inte ska gå bort sen.

Som inte är önskade. Vet inte hur fort och i vilken ålder sådana kommer?

Lovelines
0

Kastrering

Håller med dej till fullo där

Jag har arb på en klinik och varit med vid åtskilliga kastreringar av både hon- och hankatter.  Jag skulle absolut inte vilja att min

katt skulle få lokalbedövning, finns inte på världskartan att jag skulle utsätta min kisse för det.

Kan tänka mej att en del vet gör det pga att de kanske inte tål en lätt narkos.

Ingreppet tar max 5 min och de väcks på en gång. Visst de är lite lulliga ett par tim efter. Det är ju vi människor oxå :)

Att de skulle stanna i växten har jag aldrig hört talas om Obestämd

Veterinärers rekomendation är vid 6 mån.

Vad jag inte förstår är VARFÖR ska man kastrera en liten bebis?

Den är ju ändå inte fertil ännu på några månader.

Är det för att vi uppfödare skall garda oss inför en kattförsäljning eller vadå?

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

MonicaLagerquist
0

Anledningen till att jag kastrerar en del katter tidigt är att jag inte vill att de katter som har navelbråck flyttar innan de har opererat sitt navelbråck och då kastrerar jag ju självklart katten samtidigt.

Jag har just nu en liten lilltös med bråck och hon kommer att kastreras vid ca 14 veckors ålder.Om hon mår bra och har bra vikt.

Stolt ägare till tre La permer

heliotropes
0

Det gör du rätt i tycker jag ang. kastreringen :) Vad jag har förstått så är båda dina pojkar, så du har ju inte någon risk för någon oönskad kull. 

Det mest oönskade hanbeteende är ju att de börjar strila men den risken är väldigt väldigt liten då det inte finns någon hona att uppmuntra samt att många persrar är över lag väldigt sena i sin riktiga hanighet.

Rådet jag ger dej är att vänta in dem tills det börjar lukta starkt i lådan av kisset.

Två hankatter kan även efter att de är kastrerade busa och "falla" in i "övningsparningar" på varandra, likt hundarnas domenanstest.:)

[Taz-Mania]
0

#43 Japp, båda två är hanar!

Det jag oroade mig för var alltså inte ungar utan just strilandet och kanske "sexuella beteenden". Men risken att de parar varandra efter de är kastrerade, ökar den om man väntar tills respektive katt som ska kastreras är 8-9, kanske 10 månader gammal tom istället för att kastrera vid 6 månaders ålder?

#41 Vet du vid vilken ålder de flesta sällskapshankatter blir kastrerade? Då du jobbat på klinik. Är 6 mån generellt råd på alla raser, upplever ju det som härinne att Persern kanske är lite senare än andra? Har inte haft någon annan ras.

heliotropes
0

En stark parningsdrift/beteende brukar finnas hos den enskilde individen redan som väldigt liten (3-7mån.) Har de inte uppvisat några sådana starka beteenden ännu så är ju risken mindre att de kommer att uppvisa sådana beteenden även när de blir lite äldre. Persen är ju oftast senare …med ett fåtal undantag.

Silvestris
0

Det är en helt egen diskussion egentligen men kort sagt gör jag det för att jag anser att det är det bästa för individen (prepubertalt kastrerade katter återhämtar sig inte bara snabbare, det har visat sig att prepubertal kastrering även har goda hälsoeffekter på lång sikt). Sedan får det en massa bonuseffekter som inte är att spotta på, men som sagt… detta är en helt egen diskussion.

Erna
0

# 37

Uppgifterna om rörbenens förkortning vid tidig kastrering kommer från en amerikansk studie, så det är inte jag som yrar. Varifrån har du dina uppgifter?

Min veterinär och många andra, har kastrerat med lugnande och lokalbedövning under mina 34 år som uppfödare.

Om små kliniker inte har tillgång till eller kan utföra intuberingsnarkos är det sprutor som gäller. Narkos kräver minst 2 personer och det är inte alla som har det.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
0

Informationen om rörbenens förlängda tillväxtperiod kommer ifrån en amerikansk studie, jag tror att vi kanske pratar om samma studie men att du har vänt på uppgifterna. Sammanfattad info finns här. Citerar:

Testosterone and estrogen assist maturation of the growth plates in long bones. Growth stops when physeal closure occurs. Intact cats have distal radial physeal closure at 1 year of age or older. Cats altered at 7 weeks and 7 months of age had distal radial physeal closure about 8 weeks later than intact cats. The effect of this delay in physeal closure is unknown, but adult size in cats is not significantly affected by age of altering.

Mao. rörbenen till katter som kastreras prepubertalt (även de som kastreras vid 7 månaders ålder) växer under en längre period än de gör hos katter som kastreras efter de blivit fertila.

Vad gäller intuberingsnarkos krävs två personal, men ges sprutnarkos vilket är i särklass vanligast på katt behövs inga fler än veterinären/djursjukvårdare som kastrerar. När ingreppet är färdigt ges en uppvakningsspruta.

Är du helt säker på att din veterinärer bara sederar och att det inte är sprutnarkos som ges? Jag vet att en del misstar sprutnarkos för narkos eftersom de tänker sig att narkos alltid läggs med gas, men vad som definieras som narkos och inte har inget med administreringssättet att göra utan medlets verkan på djuret.

Det är inte skonsammare för en katt att bli kastreras under bara lugnande och lokalbedövning även om det kan vara genomförbart.

saskadetnogva
0

Jag funderar över vad det är för veterinär som ger antisedan efter bara 5 minuter…..detta är INTE enligt rekommendationerna.