Utställningsfrågor.
Är inte inne i utställningsbranschen alls, men har några funderingar. Har i dagsläget ingen katt jag kan ställa ändå…men kanske kommer det nån senare!
Jag undrar iaf på hur man måste trimma sin perser, finns bilder att se eller tydliga instruktioner? Om man ska ställa ut och hoppas på bra resultat? Bad har jag kläm på!
Finns nån sida som säljer utställningskattlådor?
Var hittar man det annars? Väl där vågar man ju inte hoppas och jag bor i en liten stad.
Jag undrar också för skojs skull, en allmän fundering helt enkelt, hur många katter får sitta i en dubbelbur? Två eller? Eller är det bara för mamma med kull?
Att trimma en perser är svårt o kräver mkt övning. Bästa är om du kan få se när en duktig person trimmar o sen hem o träna på en katt som inte ska ställas.
Utställningslådor finns i djuraffärerna.
I dubbel bur får 3 katter sitta.
Vad ska en utställningslåda ha för mått för att passa i en enkel bur? Någon som har koll på det?
Storleken beror på om du har en liten säng i buren åt katten oxå. Beror ju på hur stor katt du har oxå, är ju bra om den får plats i lådan.
Jag brukar inte ha lådan inne i buren hela tiden när jag har en enkelbur. Just för det blir så himla trångt.
Tack för svaren!
Har försökt leta uppfödare som kan visa mig men det är svårt…
Att hitta nån. Katt som inte ska ställas finns ju 
Okej, då vet jag att dubbelbur inte bara är för mamma med kull!
Dumma frågor kanske, men jag är helt grön på utställningar!
Hur vet man när katten ska upp?
Till domaren.

Man tittar i katalogen vilken domare katten ska ha sen räknar man hur många katter som är före och sen ser man till att vara där när katten som har numret före ens katt.Då flyter allt på som det ska.
Stolt ägare till tre La permer
Annars skulle jag försöka välja en utställning där man ej behöver bära fram katten själv utan det gör assistenterna. Iaf till att börja med så man kan ta det lite lugnare ,man är ju stressad iaf.
Hur vet man att det är en utställning där man får hjälp att få fram katten till domaren som man anmäler sig till?
#7 Du kan gå in på www.sverak.se o titta på utställningslista. Där finns utställningar o du kan gå in o läsa om dem så brukar det stå.

#7 Du kan få hjälp med att bära fram din katt på alla utställningar.Det är bara att direkt på morgonen gå till det bordet där din katt ska bedömmas och berätta för assistentewn att du vill ha hjälp.Sen talar du om vilket nummer din katt har så kommer assistenten och hämtar din katt.
Sen finns det utställningar där man inte får bära fram sin katt själv.
Tack för alla svaren!
Då ska jag be om hjälp på min första utställning!
Kommer ha fullt upp med mig själv och kissen ändå! 
Kolla även in WCFs (World Cat Federation) hemsida med utställningskalender. www.wcfnordic.se
Sverak tillhör en större organisation som heter FIFe.
WCF Nordic är en sammanslutning för nordiska föreningar, som finns listade på hemsidan. WCF är mycket större än FIFe, men WCF nordic har färre utställningar i Sverige.
Jag tillhör SNRF (WCF) i Uppsala och trivs jättebra där. Folk är trevligare och mer hjälpsamma.
En del klubbar har kurser i pälsvård.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 11 där ska jag också gå in o kolla:)
Men hur är det med detta med SVERAK kontra WCF?
Man får inte ställa ut inom WCF om man tillhör SVERAK va och tvärtom? Och stamtavlor måste överföras om man tillhör tex SVERAK och får hem en WCF katt som man ska ställa och tvärtom kanske med? Snälla nån förklara, jag har inte fått grepp om detta…

WCF medlemmar får inte ställa på SVERAK utställningar.SVERAK medlemmar får ställa på WCF.Katten ska vara reggad i det förbund du är medlem i.
Cert som tas på SVERAK utställningar läggs i en hög och cert som tas på WCF läggs i en hög och sen får katterna dubbla titlar.
Tack för svar!
Nu blev allt klarare.
Har inte valt kattklubb ännu eller förbund för att jag inte har ställt ut nåt innan. Har WCF nån hemsida med utställningar och klubbar som SVERAK har? Så man kan titta lite på den "sidan" av kattvärlden med.

Som WCF-medlem behöver man inte registrera om katt med stamtavla från ett annat förbund för att ställa ut den i WCF. Det är bara om katten går i avel man måste registrera om den till WCF.
Den behöver alltså inte alltid vara registrerad i det förbund man tillhör.
varför får WCF medlemmar inte ställa på SVERAK utställningar?

Om du går in på SVERAKS hemsida.
Titta under fliken Aktuellt
scrolla ner till
TUK-information publicerad på Klubb-Aktuellt
Klicka på Klubb aktuellt
Scrolla ner till
VIKTIG Information angående "open doors"
#19 ok då förstår jag varför o håller nog med.
2 aktiva WCF-hemsidor i Sverige,
www.snrf.org
#20..vad är det du förstår och håller med om:):)