Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 19674 ggr
Svea40
2011-01-09 16:47
0

Vällingrecept sökes

Jag har tappat bort receptet på vällingen/ersättningen man kan ge kattungarna. Är det någon som vill dela med sig?

Mvh Jane

[Guardians]
2011-01-09 17:10
3

Anderssons Välling - för kattungar och diande honor

======================================================

Blanda 5 dl standardmjölk (röda), 1-2 msk maizena (2 msk om katterna är stora), 1 msk druvsocker. Koka upp och låt koka ordentligt så att laktosen bryts ned. Glöm inte att röra hela tiden.
Under tiden det svalnar tillsätt 1 msk smör. När vällingen blivit fingervarm tillsätt 1 äggula och rör om ordentligt. Den här vällingen får en lite tjockare konsistens än den man köper i affären.

I vällingen kan du blanda i fisk, köttfärs eller annat som katten tycker om.

OBS!! Vällingen håller bara 2 dagar pga äggulan, så se till att alltid göra en ny omgång.

Svea40
2011-01-09 18:18
0

Tack så mycket!

/Jane

AgnetaB
2011-01-09 22:27
0

När ska man ge den o alltså både till mamma o barn?

MonicaLagerquist
2011-01-09 23:16
1

Aldrig.

Behöver kattungar ersättning så är det apoteket eller en veterinärklinik som säljer kattmjölksksersättning som gäller.

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
2011-01-09 23:36
0

men det står ju till kattungar o diande honor?

MonicaLagerquist
2011-01-09 23:51
0

Tala om för mig varför man ska ge en köttätande art tvåbensvälling.

Är det små kattungar som behöver tuttmjölk är det modersmjölkersättning för katt som gäller.

Stolt ägare till tre La permer

[Guardians]
2011-01-10 00:13
1

Tror de använder den vid avvänjning, har har själv använt KMR vid nappning av kattungar o till honor som med glädje slurkat i sej, däremot Royals ersättning har jag bara mkt dålig erfarenhet av,

AgnetaB
2011-01-10 11:05
0

#7 Ja det var det jag tänkte för annars ger man ju modersmjölksersättning

Erna
2011-01-10 15:56
0

Om kattungen är under 4 veckor är det kattmjölksersättning som gäller. Jag tycker att KMR är bäst.

Vid övergången till fast föda ger jag en välling som har funkat toppen under många år:

Vatten

grädde… som vispas ihop och kokas upp

När det svalnat lite vispar jag i Majsvällingpulver (Findus för barn)

och äggula.

Det håller ett par dagar i kylen om du kyler vällingkastrullen snabbt först i en bunke med isvatten eller väldigt kallt vatten. Aldrig ställa in varm mat i kylen! Då växer bakterierna fort.

Majsvälling väljer jag eftersom vissa katter inte tål laktosen i mjölken.

Efter vällingstadiet i några dagar, så är det nötfärs (rå eller kokt) som gäller en gång per dag och välling de andra målen.

Man ger sparsamt till en början och ökar mängden och antalet portioner varteftersom. För mycket mat kan ge diarré, så ta det lugnt.

Mina kattungars favoritkäk:

1) Rör ihop rå nötfärs och vatten till en gröt, tillsätt

lite havregryn

en aning salt

Koka upp i mikron eller i kastrull och tillsätt sedan

majsvällingpulver

lite mjölksyrat benmjölspulver för valpar

lite vitaminflingor (Gimpet).

2) Man kan byta ut färsen mot fryst fiskfilé ibland. Då måste man tillsätta smör (ej margarin) eftersom fisken är för mager. Katter gillar fisk som luktar mycket, t ex Alaska Pollock eller Sej.

Var försiktig och ge inte fisk för ofta, eftersom katter inte tål det så bra. Frys in det som blir över.

3) Andra alternativ: byt ut färsen mot kycklinglever som malts eller kycklingkött.

4) Man kan även använda viltkött, lamm eller gris, men det måste kokas mycket väl, aldrig rått!

5) Om man kan få tag på det, är kanin toppen - måste kokas väl.

Små folieförpackningar med kattmat kostar ofta dubbelt så mycket som nötfärs. Kolla kilopriset!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AgnetaB
2011-01-15 22:24
1

#9 Tackar!

Silvestris
2011-01-16 18:27
0

No offence, men det där låter som mer jobb än nödvändigt. Jag blandar mjölkersättning med köttfärs redan från början och när ungarna sedan äter bra av det får de mald kyckling (dvs. kött och ben).