Förlossning
Nu är lilla gumman i öppningstadiet och det varar ju i 12 timmar eller mer. Hon har knappt ätit i dag och ligger mäst å sätter sig lite upprätt när det kommer en värk. Hela morgonen å dagen har hon bara velat att jag skall sitta bredvid å gosa magen..lilla stumpan…magen blir stenhård..i mellan kan jag känna lite sprattel men inte alls så mycket som i går kväll.
Hennes mage verkar inte ha sjunkit ner men hon är ändå inte lika stor som i går..detta tar nog något dygn till tror jag..hoppas jag..
Så här är vi nu i väntan på dom stora utdrvnings värkarna.
Det är bara vänta å se nu och hoppas att allt går bra.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
lycka tillll
nu är vi alla med dig
uppdatera ofta om du orkar så vi kan vara med
dag 59 idag eller

Lycka till hoppas allt går bra // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
#2 Dag 58
#4 OK
Ja nu ser hon mycket smalare ut..hon ligger på köksbordet nu och har fortfarande inte velat ha något att äta. Man kan se ryckningar i pälsen när värken kommer å magen blir som en stenhård kula..deffenetivt starkare värk arbete nu. Så jag tror inte det blir mycket till sömn i natt.
Hon är lugn å sansad.

Lycka till!!
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Lycka till, följer med spänning
Vi säger också Lycka till och hoppas att allt ska gå bra.Lena
Hälsningar LENA
Lyckta till! Hoppas allt går bra
Läget oförändrat..vill att jag skall gosa magen..

Ja lycka till här ifrån med.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Kram til dig marita! Förstår detta är lite jobbigt med tanke på dagen, men det kan gå bra om ungarna är stora nog
Jag hoppas hon kniper hela natten å hela dagen i morgon..men jag tror inte detta.

Ja vi håller tummarna för er! men inte bra ligga med krystvärkar så du vet en längre tid.
#15 Där är vi inte än..

PHU!
Nu är värkarna lite starkare så det blir väl till att sitta uppe i natt..

#18 Hoppas det går bra för er och att värkarna lugnar sig. Hade varit bra att knipa ett par dagar till. Tänker på er // Karin
Karin
Nu går jag o lägger mig Marita
hoppas att det inte händer nåt inatt
men jag tänker på er sänder goda tankar åt ert håll
Kram/Annki

Nu är jag vaken marita! Om du vill så får du ringa el skriva hur det gått.
Nu har natten varit å inget har hänt. Hon ligger i bolådan å ville inte äta nu på morgonen. Hon kurrar när värkarna kommer. Magen är ner sjunken och man kan känna sparkarna mer under henne. Hon vill inte att jag skall lämna henne utan sitta å gosa..
Skönt att inget har hänt för i är hon i dag 59:e och jag önskar att det inte kommer före dag 60 hellst. Alldra hellst inte före 63.

Men kan det vara bra hon ligger i som du skriver värkar marita? så gjorde ju Bella med, sen la det av, och hon tuppade av på golvet, vi fick ju åka t Henrik för få igång hela processen.
Ja det är ingen fara ännu det kan ta lite tid med öppningstadiet och så länge hon ser ut att må bra å inte är påverkad eller trött så är det ingen brådska. Det är värre om hon hade legat med dom riktigt starka utdrivningsvärkarna för då hade hon kanske inte orkat med själv förlossningen sedan men där är vi inte än.
Vid hennes första kull så varade dom här värkarna i 12 timmar ganska så exakt sedan kom dom riktigt starka å höll på i ca 2 timmar sedan där efter krystvärkar.
Mysan höll på i 3 dygn med detta men då var hon helt trött så när vi skulle åka så kom dom riktiga utdrivningsvärkarna och kort där efter krystvärkarna och 7 friska starka bebisar kom ut.
Hur har det varit för era honor?

Kanske skulle starta en tråd om detta, hur lång tid förlossning osv, för detta är ju din tråd.
Ja gör det Carina så får vi höra hur det kan gå till.
Samiras sista kull hade hon förvärkar(ryckningar i pälsen) i 3 veckor..jag var orolig men både vet. o andra mer erfarna uppfödare sa att andrafödeskor kunde ha det ett bra tag innan. dag 67!! fick hon 4 välmående bäbisar:))
hennes första kull var det värre med, dag 63 gick slemproppen 17.00, inte förrän 01 fick hon krystvärkar o runt 05 kom första. den levde. en rödtabby vacker hane. nr 2 kom strax efter , en blåtabby hane. sedan en dödfödd svartsmoke hane. nr 4 kom klockan nio på morgonen, en cremetabby hane.
nr 3 hade legat ivägen för nr 1 förmodligen för han var "klämd", nr 3 dog dag 2 av lunginflammation och nr 4 dog även den av lunginflammation. inget hjälpte:( men nr 2 överlevde och är idag en ståtlig kastrat och hans mamma likaså:)
a. kan flytta mitt inlägg till "nya" tråden isf:)
Det är lugnt på förlossnings fronten, hon kniper lite till tror jag.
Detta öppningskede tar verkligen tid.
Magen är nersjunken å hon har smakat på lite gott men inte mycket..hon vandrar från bolådan å köksbordet.
Det sparkas å brötas där inne jag behöver inte änns hålla med handen för man kan se det ändå..stackars lilla gumman.

Men då får hon gissar jag inatt
#30 nej du hade fel..*fniss*
Läget är oförändrat…dag 60 idag..inte så hungrig och varit å tömt magen gånger flera i natt…
Stackars lilla stumpan, jag fick hjälpa henne att bli ren…
Det som känns skönt är att hon höll sig lite och att vi fick gå in i dag 60.
Men usch vilken väntan..man sover ju inte det bästa när man inte vet när det skall hända.
Ligger nu på köksbordet och man kan se allt sprattel i magen..hennes svans går sakta lite irriterat fram å tillbaks när det grejar som mäst där inne.

Bara vara glad om allt går vägen! Hoppas vi naturligtvis med. Du får mata henne med sådant hon gillar.
Nu när jag kammade henne så ser jag att hon ser nästan ut som vanligt max 2-3 bebisar i magen..oj vad smal hon har blivit…innan var hon ju en badboll.. Nu måste det har sjunkit ner riktigt mycket.

Man kan luras då de ramlat ner, såg på min Bella, där va alltid 5st, men såg inte ut som det alls
hej på er
oj vad fel jag då hade
jag försökte "känna av" om hon hade fått ännu
o jag tyckte att det var fullt av kattungar runt henne som sprattlade..pigga o gosiga….7 st 
det är som mina barn säger
fråga mamma vad hon "känner" O så blir det tvärtom 
men är glad för er att hon håller det inne fortfarande
om…hon har kvar de i magen
nu är det 6 timmar sen nån skrev här sist
jag har duschat katter idag så jag har precis satt på datorn
ja inga bebisar ännu..dom kanske inte är färdiga…
Nhä hon ligger här på köksbordet och den ända skillnaden är att hon vill vara mer nära mig och att det är kortare tid mellan värkarna.
bra att hon håller dem inne
hon har inte visat någon tendens till krystningar ännu va
jag tycker detta verkar gå jättebra
synd bara om dig för att du redan är sliten
men jag vet hur du har det nu
jag "låg på soffan" i 5 nätter…
Nä hon har inte dom jätte starka utdrivningsvärkarna ännu..så hon fick dag 63 förra gången å hade dessa värkar i 12 timmar sedan började allt så hon kanske följer det schemat vem vet..Jag är nog bara pirrig för att veterinären sa att dom var stora så det ligger i mitt bakhuvud …
menar du krystningar när du skriver "jättestarka utdrivningsvärkar"???
Ja dom som är jätte starka innan krystvärkarna kommer.
Jag glömde skriva:
Jag tror kanske hon får i natt det känns så..tycker att värkarna kommer tätare och hon vill vara mer med mig…mer mjölk produktion..
Vad tror ni??
nu är det väl egentligen fritt fram för henne att få
dag 60va??
Det är okej..
hur går det
märker du nån förändring??
Jag vet inte..dom kommer tätare å är mer kraftigare men inget mer..hon ligger på köksbordet.

Tycker det är konstigt att hon har värkar så länge?Är det verkligen normalt?Ingen av mina har haft värkar mer än några timmar innan ungarna fötts.Har du kollat med veterinär?Visst har de varit lite oroligare och mammigare ett par dygn före,(mest den ena)men inte så man märkt att de haft värkar.
# 46 Det är helt okej " som det skall vara" säger veterinären för det är ju inte dom riktigt starka värkarna utan de som är i öppningstadiet och det kan ta sin tid minst 12 timmar till några dagar. En del lägger inte änns märke till dom förren när dom riktigt starka kommer å sedan krystvärkarna.
Denna tråd kanske blev lite tidigt utsatt men men..

Jag har haft ett antal förlossningar men jag har inte heller sett förvärkar, jag går hemma o tittar på dem alltid, så detta är nytt för mig med. Men får väl hoppas marita känner sin katt, jag hade ju åkt in vid detta laget, men det är jag. MIna har inga förvärkar alls. de påbörjar sitt arbete o lägger sig på plats då det är dags inte innan.
jo jag har allt sett detta som Marita nämner
jag har sett att de har haft värkar för att det rycker i håren på ryggen när värkarna kommer
jag antar att det är väldigt olika från katt till katt
på vissa ser jag dessa ryckningar flera dagar i förväg o på vissa ser jag de inte alls.
man kan oxå se att de lite "profylaxandas"…med öppen mun
Om jag inte har missat nåt…eller missuppfattat nåt
så verkar det vara en helt vanlig förlossning som har påbörjats. Men de värkarna som driver fram fostren till födsoläge
o de kan ju hålla på några dagar. O det har ju förlöpt precis som det ska hittills
jag hade inte åkt nånstans…jag hade varit kvar hemma i lugn o ro. det enda sóm gör att det är lite oroligt för dig Marita..är ju att din vet har sagt att de är stora….o därför bl
ir du orolig
hade han aldrig sagt det så hade detta varit en dräktighet som vilken som helst
men nu är du mer på helspänn för att du vet att ungarna är stora o kanske skulle de inte kunna vara kvar i mammas mage tiden ut…
detta går nog bra tror vi
hon kanske inte ens får förrän på dag 63
#49 Carina tror du inte att alla har förvärkar..precis som vi har…det är ju när kroppen börjar skjuta ner bebisarna så de ska ligga i rätt läge när det är dags att få ut dem.
men katterna har ju ett sånt starkt endorfinsystem så de tar smärta mycket bättre än oss
för oss är ju detta desamma som alla timmarna vi har innan det är dags att börja krysta…o de är ju de som är de värsta….för att det håller på så länge
nu slutar jag för nu verkar jag bara sitta o svamla
hoppas ni förstår vad jag menar.
O du Marita ..denna tråd blev ju utlagd just för att du hade fått besked att de var STORA o då blev du ju orolig
KRAMAR TILL MARITA O MAMMA KATT
Godmorgon allihop.
Jag tror att jag snart behöver en ny tråd….*fniss*..
Det är precis så som Annki sa.
Det finns också mängder med böcker att läsa och det står allt om detta i dom
Jag har nu försökt att lägga veterinärens ord bakom mig å gå på mina egna känslor och jag hade fel om i natt så dom kommer nog inte förren dag 63 som sist. Hon följer nog sin tid.
lugnt å fint.
Har varit uppe å ätit i dag och ligger nu å sover på köksbordet. Allt går i sin ordning och inga konstigheter alls.

kanske blir helgbebbar:)) samiras sista kull fick hon dag 67..matte vakade heeela valborg..hehe så de kan gå:)
Nu har det börjat 

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!!!!!!!!
NU är jag nyfiken! Ha Ha vilken Lördags morgon o vakna till!

Ja och här har en hona börjat bädda så det blir nog smått här med inom kort 
ooh så spännande..*bänkar mig med popcorn*

Här ska vi nu åka iväg en stund Marita, jag hoppas få höra goda nyheter när jag suttit i ishall ett par timmar o sett vår dotter åka team i Göteborg.
Ja nu är det en liten vilo paus..Det har kommit:
En svartsilvertabby EXO Hane vikt 100 gr.
En svartsilvertabby EXO Hona 92 gr.
En svartsilvertabby PER ? Hona 98 gr.
En svartsmoke PER ? Hane 105 gr.
Och hon har någon till tror jag flåsar och någon krystvärk sedan mer flås så det är bara att vänta å se.
GRATTIS MARITA
vad bra det går

Grattis!!! Gud va roligt!
grattis:)

Hej Marita
Grattis till bebisarna, tänk att hon knep så många dagar och vilka bra vikter. Grattis än en gång, trevlig lördag // Karin
Karin

Grattis…..va kul!!!! 
Ett stort GRATTIS till småttingarna Marita!
/Lotta

/Lotta
Ja nu har jag vilat mig lite..Det blev " bara" 4 stycken fast veterinären hade sett 5. Hon blev redigt stor för dessa 4 små tjockisar.
Hela förlossningen gick kanon krystade 1.5 timme sedan föddes en kattunge i timmen, hon han navla av äta moderkaka å tvätta den helt torr och den han också börja suga innan nästa kom..perfekt.
Hon skötte allt exemplariskt jag behövde inte göra någonting bara finnas som moraliskt stöd.
Tyvärr så blev det ingen bruntabby efter pappa för Flisan lämnar bara silver bebisar så det blir bara silver alltid..bra att veta.
Men vi misstänker att vi bara har en exot här..en hona..å tre perser..kul.. när båda föräldrarna är exoter.
Ny tråd med foton kommer senare när alla har hämtat sig…vill inte störa.
Kramisar från Marita 

Grattis till bebisarna.Visst är det underbart att
bli "mormor"

*Men vi misstänker att vi bara har en exot här..en hona..å tre perser..kul.. när båda föräldrarna är exoter.*
Va? Är jag helt korkad nu? Kan det bli perser om föräldrarna är exoter? Nu är jag kanske
Har ju bara haft en exotic liksom, men???
Ja det kan det bli om föräldrarna bär på genen för långhår.
ja är det inte så att två korthår kan få långhår
MEN
två långhår kan inte få korthår?
*hoppas jag lärt mig något under de 2 år som uppfödare;)*
Än en gång stort grattis Marita
se vad bra det gick
o det ska bli så kul att se på bebbarna
o du…ta nu o försök att vila ut du nu
det behöver du efter denna vakan
pussa på mamman
#71 Stämmer
#72 Ja nu Annki skall jag sova ZZZZZZZZZZZZZZZ en vecka eller två 

Jaha Carina lärde sig i så fall något nytt igen!
alltid lär man sig något nytt varje dag:)

jaha och man blir lika paff varje gång
ska bli spännande se Maritas bebbar med föräldrar som är exoter
Får de lika lång päls då tänker man
Ursäkta men jag är chockad över jag haft en exotic mamma här och inte vetat detta innan.
hihi tänk vad chockad du skulle blviit om det blivit en långhår då i hennes kull..*ler*

Ja nu va det ju så att jag bara hade mamma exo pappor perser, men tanken min va para med exo pappa någongång, och så hade jag nog suttit med
jag hade nog trott hon varit otrogen ute på något konstigt vis el annat
Jag är nog trött, ska lägga mig nu, natti natti!
"min" Nova hade båda föräldrarna EXO o hon var en per
en PER med bra päls dessutom…så det visste jag
men jag visste det inte innan jag köpte henne

Marita: Grattis till kullen.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
GRATTIS!!