Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3108 ggr
johannastigborg
0

Stamnamn & uppfödning

Hejsan allesammans!

Jag har en del frågor kring uppfödning och stamnamn. Jag har en hona på lite mer än ett år nu och jag skulle gärna vilja ta en kull på henne senare i år. Skulle jag kunna rega ett stamnamn idag även om jag inte får en kull förrens i slutet av året? Vad kostar det att få en kull? Vilka kostnader tillkommer innan och efter hon fött kullen? Är det något speciellt  ja ska tänka på innan jag parar min hona? Om de finns någon där ute som bor i närheten utav Landskrona som skulle kunna tänka sig att bli lite utav en "mentor" för mig i all denna utställnings/ avels historien så för guds skull bara hör av er!!! Jag tror det skulle vara mkt lättare att lära mig om jag hade ngn som jag kunde lära mig av.

Tacksam för era svar!

MVH Johanna

Erna
0

En undran: har du ingen kontakt med uppfödaren till din hona?

Isf kan h*n väl hjälpa dig i första hand.

Det är ganska mycket info.

Annars kan du läsa på olika hemsidor.

T ex www.snrf.org som är en liten förening som är medlem i en stor organisation i Europa - WCF. Det är billigare att vara med här. Det finns även andra föreningar i Sverige som tillhör WCF. Du hittar dem på deras hemsida.

Sen har du Sverak, som är dyrare och har flera regler: www.sverak.se

De har fler föreningar i Sverige.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

johannastigborg
0

Jo visst har jag det! Men hon bor en bra bit från mig och jag, mitt uppe i mina studier har inte hunnit ta körkort ännu, det får vänta tills jag har tagigt min examen. Och jag gissar på att det är mycket att ta in via telefon, skulle nog vara lättare men någon som bodde närmre mig som jag kunde träffa.

Annkis54
0

det är som Erna säger…det är VÄÄÄLDIGT mycket att lära sig.
Men om du går med i en klubb…o går på lite möten och/eller besöker  utställningar  så lär du dig. 
Det finns inget som hindrar att man skaffar sig ett stamnamn även om man inte har tänkt att ta kull nu direkt.
http://www.hallandskatten.com/uppfodning/uppfodning.htm 
inne på den länken (som är Hallandskattens hemsida) finns det massor att läsa om allt detta. Samma info finns säkert hos SNRF oxå…men personligen vet jag inte lika bra hur jag hittar där. För att jag är FHK:are

Att få kull: kostnader..beror ju på en massa olika saker..
har man egen hane så kostar ju inte det…alltså att "låna" hane brukar kosta från 3000 kr…men det finns billigare. Och dyrare.
Sen så kostar ju vaccinationer, chip, avmaskning, besiktning mm mm…kanske mellan 1000-1500 per kattunge. Sen så kostar ju naturligtvis maten..lite specialmat för både mamma o ungar.
DET ÄR DYRT ATT TA KULL. Det är inget som man normalt sett tjänar några pengar på (inte för att jag påstår att du är ute efter detta:):)
Det finns vissa som har räknat ut att en kattunge kan kosta kanske 4000 kr för att föda upp. Då räknar man ju med att det krävs föräldradjur för att få bebbar:) o att de ska ha mat, sand, försäkring mm mm. O då har vi inte räknat med ev veterinärkostnader utöver vanliga vaccinationer..tex kejsarsnitt. odyl
Men så finns det andra som inte räknar annat än själva kostnaderna för stamtavla, vaccinationer, chip, avmaskning och besiktning.

Sen när ungarna har fötts o överlevt..o blivit 6-7 veckor..så är det många som försäkrar ungarna i egna försäkringar..
kanske behövs det nya tester, jag tänker då mest på 3:e generationen av PKD-fria katter…då ska det testas om

när du ska para din hona så ska du kolla så att färgerna stämmer ..att du får/bör para dessa färger ihop.

jag bor i Trollhättan så jag bor för långt ifrån dig
om du kollar de lokala klubbarna där du bor så hittar du nog säkert nån som vill bli din mentor.
Det ÄR mycket att lära sig. O jag tycker att du gör rätt i alla frågor..
många av oss…jag själv inräknat…har lärt mig genom mina "misstag". haha…
själv tog det mig några år innan jag hade bestämt vilka färger jag skulle avla på. Jag köpte det jag föll för…o så föll jag igen..o tänkte inte alls på hur de passade ihop. Tex en låggradigt vit med en ickevitfläck haha…
då får man man oftast bara ännu mer låggradigt vita..haha
men det betyder ju inte att katterna är annat än underbara.
sen så köpte jag mig en silverhona, för att hon var billig o jag föll igen…suck…inte ska jag hålla på med silver:)
sen så annonserade jag faktiskt själv efter nåt "ovanligt"…haha..blev en blåsköldpaddspotted o vit exo….så tog det några år innan jag fattade att jag inte heller skulle hålla på med mönstrade katter.
Ja..alla är inte lika trögfattade som mig.
men nu…17 år senare…så är det bara rena färger utan silver o mönster som gäller för mig
det blev visst en hel novell det här..ska bara avsluta med att jag inte köper katt bara för att de är billiga…det var ett undantag…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se